شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
نمايشگاه  «شهر ما، خانه ما» بود؟

«شهر ما، خانه ما» جمله‌اي كه بارها آن را شنيده‌ايم اما آيا به آن عمل كرده‌ايم؟ مصلاي امام خميني(ره) تنها تا چند ساعت ديگر ميزبان بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران است. اين نمايشگاه به رغم تلاش تيم هاي نظافتي و تلاشگران شهرداري منطقه، متاسفانه در برخي موارد به دليل بي‌توجهي گروهي از مراجع كنندگان مورد بي‌مهري قرار گرفته است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در واپسين لحظات بازگشايي خود، باز هم جمعيتي از مشتاقان كتاب را در خود جاي داده است. جمعيتي كه اين فرصت باقي مانده را غنيمت شمرده‌اند و با حضور گرم خود در آخرين ساعات برپايي نمايشگاه، مي‌خواهند در دقايق نَوَد نيز از كتاب، اين يار هميشه مهربان، بهره‌مند شوند.

آمد و رفت‌هايي كه با هدف بازديد از نمايشگاه كتاب تهران صورت مي‌گيرند واقعا لذت‌بخش اند. مشاهده اين صحنه‌ها در نگاه نخست شايد به ظاهر، ازدحام جمعيت و ترافيك راهروهاي نمايشگاه كتاب و به مراتب اذيت شدن بازديدكنندگان را در ذهن تداعي كند اما مشاهده اين تصاوير شايد براي كساني كه هيچ‌گونه غرابتي با كتاب و كتابخواني ندارند، نقطه آغازي باشد براي اين‌كه كمي به خود بيايند، بينديشند و دست خود را به نشانه بستن پيوندي ناگسستني به سوي كتاب دراز كنند.  

در كنار اين صحنه‌هاي لذت‌بخش، صحنه‌هايي هم در نمايشگاه كتاب تهران ديده مي‌شوند كه ناراحت كننده‌اند و زمينه‌هاي رنجيده خاطر شدن هر انساني را فراهم مي‌كنند. اين صحنه‌ها چيزي نيستند جز زباله‌هايي كه اگر مقداري از آن‌ها در منزل هر يك از ما ريخته شوند، ناراحت مي‌شويم، به دنبال مقصر مي‌گرديم تا او را ملامت كنيم و مانع از تكرار آن شويم. 

رعايت نكات بهداشتي و تميز نگه داشتن نمايشگاه كتاب تهران نه تنها بايد به اندازه تميز نگه داشتن منزل براي ما اهميت داشته باشد بلكه بايد بيش از آن نيز به رعايت نظافت در آن اهميت دهيم زيرا نمايشگاه كتاب تهران به عنوان يك رويداد بزرگ فرهنگي در جهان شناخته شده است و نمادي از فرهنگ ايران و جهان به شمار مي‌رود.  

بديهي است كه نبايد همه گناه پاكيزه بنودن نمايشگاه كتاب تهران را به رعايت نكردن بهداشت بازديدكنندگان ربط داد بلكه در كنار آن‌ها، افرادي نيز در نمايشگاه كتاب تهران يافت مي‌شوند كه با پخش بروشورهاي تبليغاتي‌شان، بروشور‌هايي كه اغلب آن‌ها بي‌ارتباط با كتاب و نمايشگاه كتاب اند، فضاي نمايشگاه كتاب را زشت و غيرقابل تحمل كرده‌اند. 

 ايستگاه‌هاي متروي شهيد بهشتي و مصلاي امام خميني(ره) نيز در اين روزها از اين بي‌نظمي‌ها و رعايت نكردن نظافت محروم نبوده‌اند.   مي‌توانم به صراحت گفت كه در آغاز صبح تمام 10 روز برپايي نمايشگاه كتاب تهران فضاي دو ايستگاه‌ شهيد بهشتي و مصلا كاملا تميز و پاكيزه بودند اما متاسفانه در ساعات آخر چنين نبودند. 

در هر صورت، بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نيز تا چند ساعت ديگر تمام مي‌شود اما نه براي هميشه، بلكه سال ديگر و ساليان ديگر شاهد برپايي آن خواهيم بود و چقدر خوب است كه  يادمان بماند كه "شهر ما، خانه ماست".  

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (شنبه،23اردیبهشت) با پیام «ربع قرن جهاد فرهنگی» در مصلای امام خميني (ره) به كار خود پايان مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط