شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
نمایشگاه بين‌المللي کتاب یک موهبت الهی است

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كهگيلويه و بويراحمد، نمایشگاه بين‌المللي کتاب تهران را یک موهبت الهی نامید و گفت: برپایی نمایشگاه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی جزو لاینفک دین و اعتقاد ما مسلمان‌هاست. پیامبر اکرم(ص) نيز ترویج دانش را همواره ستوده و بر ما مسلمانان واجب است که در هر جا و هر زمان که توانستیم، از کتاب و دانش حمایت و آن را توصیه کنیم./

امين كمالوندي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب (ايبنا)، درباره كيفيت بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمايشگاه امسال بهتر از سال گذشته بود. در واقع، کیفیت نمایشگاه رو به پیشرفت است. به عنوان يك مسوول، به خوبی از شرایط و سختی‌هایی که در برپایی این گونه نمایشگاه‌ها وجود دارند، آگاهم. برای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی ماه‌ها برنامه‌ریزی، تلاش و اطلاع‌رسانی بی‌وقفه، هماهنگی و کارهای عملیاتی لازم است تا نتیجه ‌مطلوبي حاصل شود؛ یعنی با صرف روزها تلاش، تنها 10 روز نمايشگاه برپا مي‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند كتاب‌هاي مورد نظر خود را تهيه كنند.

مدير كل ارشاد اسلامي استان كهگيلويه و بويراحمد از اعزام هفت ميني بوس از هفت شهر اين استان به شكل نمادين براي حضور و بازديد از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران خبر داد. 

وي از طرح اداره ارشاد استان كهگيلويه‌اي و بويراحمد براي حمايت از علاقه‌مندان به حضور در نمايشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت: هماهنگی لازم با نهاد کتابخانه های عمومی استان و وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت و مقرر شد كه روابط عمومی هر سازمان نسبت به اطلاع‌ رساني درباره نمايشگاه تهران و تبليغات به موقع و کافی، اقدام‌های لازم و موثر را انجام دهند. اداره ارشاد استان نیز در همین راستا با نظارت بر فعالیت دیگر سازمان‌ها، در یک اقدام نمادین از هفت شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد با هفت دستگاه مینی‌بوس علاقه‌مندان به کتاب را به شهر تهران اعزام کرد.

وي افزود: با توجه به وضعیت ترافیک و مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر تهران مجبور شدیم که خودروي مینی‌بوس را انتخاب کنیم اما سعی ما بر این بود که تمام امکان‌ها و تسهیلات رفاهی را در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار بدهیم. به طور مثال، برای این افراد که دو روز در تهران بودند، علاوه بر تغذیه و برنامه گردشگری مناسب، یک شب اسکان در مجتمع رفاهی فرهنگی در نظر گرفته شد. علاوه بر اين‌ها، به هر يك از افراد 30 هزار تومان بن خرید کتاب داده شد تا کتاب‌هاي مورد نظر خود را خريداري كنند. 

مدیرکل اداره ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تمام سعی‌مان را خواهیم کرد که برای رفاه عموم و علاقه مندان به کتاب، امسال نيز نمایشگاه کتاب را با برنامه‌های جانبی به مراتب بهتر از سال های گذشته در استان داشته باشیم.

وي درباره نمایشگاه‌ کتاب که سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، توضيح داد: نمایشگاه کتابي را از 6 تا 12 دی ماه با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در مصلای شهر یاسوج برپا کردیم. اين نمايشگاه حدود 125 هزار بازدید کننده داشت و نزديك به 25 هزار جلد کتاب از 250 ناشر در 140 غرفه در معرض نمایش قرار گرفتند.

وي همچنین از مشکلات ناشران استان کهگیلویه و بویراحمد صحبت کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل همجواری با استان‌های فارس و خوزستان، در حوزه نشر ضعیف مانده است. بیشتر مولفان و مترجمان این استان پيش‌از اين ترجیح داده‌اند که برای چاپ و نشر آثارشان به استان های همجوار مراجعه کنند و به همين دليل، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه چاپخانه و انتشارات در اين استان به وجود نیامده است. اكنون دو مرکز نشر در استان فعالند که نام یکی«چویل» و دیگری «فاطمی» است. در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نيز  انتشارات چویل با مشارکت نشر فاطمی، حضور پیدا کرده است.

مدیرکل اداره ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد درباره برنامه حمایت از مولفان و مترجمان استان در سال جدید عنوان کرد: ما از نویسندگانی که سال 1391 به تالیف یا ترجمه کتاب اقدام کنند، حمایت می‌کنيم، تسهیلات لازم را در اختیارشان خواهیم گذاشت و از آن‌ها تجليل خواهيم كرد؛ همان‌طور كه سال گذشته از شانزده عنوان کتاب که در سال 1390 به چاپ رسیده بودند، تجليل کردیم.

وي توضيح داد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کهگیلویه و بویراحمد درنظر دارد در راستای سیاست «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» به مردم علاقه‌مند به سرمایه گذاری درحوزه نشر و احداث چاپخانه امتياز اعطا کند. در اين راستا، تاسیس پنج مرکز انتشاراتی دیگر در استان به تصویب رسیده که به این ترتیب، تعداد ناشران استانی به عدد هفت می رسد. البته امیدوارم بازهم بر اين تعداد افزوده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط