شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷
توسعه کیفی مطبوعات نیازمند ناوگان چاپ قدرتمند است

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی کشور در سراي روزنامه‌نگاران نمايشگاه كتاب با انتقاد از زیرساخت‌‌های نامناسب برای توسعه کیفی مطبوعات گفت: توسعه کیفی مطبوعات و افزایش شمارگان نیازمند ناوگان چاپ قدرتمند است؛ يعني زمينه‌اي كه ما در آن با مشکل مواجه‌ايم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست بررسی مسایل و دغدغه‌های روز رسانه‌های کشور با حضور پدرام پاک‌آیین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی کشور در سرای روزنامه‌نگاران واقع در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

پاک‌آیین در ابتدای این نشست با بیان این‌که یکی از راهکارهای توسعه کیفی مطبوعات، ارتقاي میزان مطالعه و انس با مطبوعات و رسانه‌هاست، گفت: این مقوله نیز محقق نمی‌شود مگر از طریق افزایش شمارگان روزنامه‌ها.
 
وی ادامه داد: شمارگان به عنوان یکی از شاخص‌های فرهنگی مد نظر مسوولان است چرا که به عنوان یکی از شاخص‌هایی است که از آن با عنوان عزت ملی یاد می‌شود.
 
این مقام مسوول افزود: افزایش فناوری‌های نوظهور و عرضه نسخه دیجیتال رسانه‌های مکتوب در فضای مجازی موجب افزایش میزان شمارگان مطبوعات کشور است. 

پاک آیین با بیان این‌که باید برای 70 میلیون جمعیت 7 میلیون نسخه مطبوعات داشته باشیم افزود: برای توسعه کیفی مطبوعات نیازمند افزایش تولید محتوا هستیم اما بسیاری از مطبوعات تولیدات خود را از فضای مجازی می‌گیرند که لازم است این نقیصه برطرف شود. 

وی با اشاره به ضرورت حمایت وزارت ارشاد از مطبوعات گفت: این حمایت‌ها می‌تواند شامل حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم باشد. البته مطبوعات باید به خود اتکا داشته باشند.

وی اضافه کرد: رعایت آیین نگارش و معیارهای زبان فارسی، انتشار مجله در نقاط محروم، حمایت از نشریات تخصصی و علمی از شاخص‌هایی است که ضرایب ویژه ای برای حمایت ارشاد از مطبوعات دارد. 

پاک آیین تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه مطبوعات، حمایت از نقطه هدف یعنی افزایش مطالعه و مخاطب است. از سوی دیگر توسعه کیفی جز در درون توسعه کمی ایجاد نمی‌شود و توسعه کمی نیز نباید بدون ضابطه باشد. 

پاک آیین با انتقاد از ايجاد نشدن زیرساخت‌ها برای توسعه کیفی مطبوعات گفت: یکی از زیرساخت‌های لازم برای این کار ناوگان چاپ مطبوعات است؛ شمارگان یک میلیونی نیازمند یک ناوگان چاپ قدرتمند است. اگر ناوگان چاپ هم وجود داشته باشد سامانه توزیع کشور مشکل دارد. 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی کشور تاکید کرد: سرمایه‌گذاری برای نیروی انسانی بالاترین تاثیر را درتوسعه کیفی مطبوعات دارد چون رسانه از جنس تفکر و نقادی است و این‌ها نیز در گرو فکر انسانی است.

نشست بررسی مسایل و دغدغه‌های روز رسانه‌های کشور روز گذشته 22 ارديبهشت در سراي روزنامه‌نگاران نمايشگاه كتاب برگزار شد. بيست‌وپنجمين نمايشگاه كتاب تهران عصر امروز به كار خود پايان مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها