یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲
همتي: توجه به نياز مخاطب در توليد كتاب‌هاي كمك‌درسي ‌ضروري است

كارشناس دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش گفت: براي توليد كتاب‌هاي كمك درسي و آموزشي متناسب با نياز دانش‌آموزان، بايد دفاتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي، اهداف و رويكردهاي برنامه‌هاي درسي را براي مولفان اين حوزه تبيين كنند.-

محبت‌الله همتي در گفت‌و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: چون سيستم آموزشي كشور به صورت متمركز اداره مي‌شود و تاليف كتاب‌هاي درسي در دفاتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش صورت مي‌گيرد، لازم است تا اهداف، رويكردها و نظام ارزشيابي برنامه‌هاي درسي در قالب كارگاه‌هاي آموزشي براي مولفان كتاب‌هاي كمك درسي و آموزشي ارايه شوند.

وي در ادامه سخنانش افزود: برگزاري اين كارگاه‌هاي آموزشي و آشنايي مولفان كتاب‌هاي كمك درسي و آموزشي با برنامه‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش، زمينه‌هاي تاليف و انتشار كتاب‌هاي مناسب و با كيفيت را فراهم مي‌كند و از موازي‌كاري در توليد كتاب‌هاي كمك درسي و آموزشي جلوگيري مي‌شود.

كارشناس دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد:  در اين كارگاه‌هاي آموزشي مي‌توان مولفان را با استانداردهاي تاليف كتاب آشنا كرد. اين استانداردها كه توسط دفتر انتشارات كمك آموزشي تهيه شده‌اند، چارچوب تاليف كتاب مناسب را در اختيار مولفان كتاب‌هاي كمك درسي و آموزشي قرار مي‌دهند.

همتي بيان كرد: حاكميت نظام ارزشيابي اشتباه در مدارس از ديگر موانع موجود در تاليف كتاب‌هاي مطلوب كمك درسي و آموزشي به شمار مي‌رود؛ به اين معنا كه تاكيد بيش از اندازه مدارس و والدين به كسب نمرات امتحاني عالي، باعث شده است تا محتواي بخشي از كتاب‌هاي آموزشي تنها به نيازهاي مقطعي دانش‌آموزان پاسخ دهند. بنابراين، بهتر است تا آموزش و پرورش نسبت به تغيير اين نظام ارزشيابي رايج در مدارس تجديد نظر كند و كيفيت يادگيري دانش‌آموزان را بر كميت آن‌ها ترجيح دهد.

وي در پايان سخنانش با اشاره به نقش موثر ناشران در توليد و انتشار كتاب‌هاي مناسب كمك درسي و آموزشي گفت: ناشران نيز با هدف توليد كتاب‌هاي مناسب با گروه‌هاي سني دانش‌آموزان، بايد در فرآيند توليد از كارشناس‌هاي متخصص و حرفه‌اي براي ويرايش ادبي و علمي كتاب‌ها استفاده كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط