شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
رونمايي و بررسي آثار «ويلهيلم ديلتاي» در سراي اهل قلم

«فلسفه علوم انساني: رونمايي از مجموعه آثار ديلتاي» عنوان نشست سراي اهل قلم در روز چهارشنبه (24 اسفند) است.-

مالك شجاعي‌جشوقاني، دبير اين نشست، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: بحث از بنیادهای فلسفی علوم انسانی نخستین بار در تاریخ علوم انسانی غرب با انتشار کتاب «مقدمه بر علوم انسانی» ويلهلم دیلتای در 1883 مطرح شد. نگاه ديلتاي به مباحث فلسفه علوم انسانی در ذيل پارادایم هرمنوتیک قرار مي‌گيرد که در واکنش به پوزیتیویسم شکل گرفت. او رسالت کتابش را نيز «تثبیت اهمیت و استقلال علوم انسانی در مقابل سلطه تحمیل
شده دیدگاه علوم طبیعی در تفکر فلسفی» می‏داند.

وي افزود: اهميت ديلتاي از آن جهت است كه او يكي از متفكران تاثيرگذار و شايد موسس در حوزه هرمنوتيك است و در كنار شلايرماخر و گادامر، به عنوان يكي از اضلاع مثلث هرمنوتيك مدرن مطرح به حساب مي‌آيد. آن‌چه سبب مي‌شود ديلتاي دست‌كم در فضاي فكري ايران اهميت پيدا كند، اين است كه او براي نخستين بار هرمنوتيك را بنياد روش‌شناختي علوم انساني معرفي مي‌كند و مي‌كوشد اين علوم را از سيطره پوزيتيويسم برهاند.

شجاعي‌جشوقاني به ترجمه بخشي از مجموعه آثار ويلهلم ديلتاي توسط منوچهر صانعي‌دره‌بيدي اشاره كرد و گفت: تا پيش از اين ترجمه‌ها، مطالب پراكنده‌اي درباره اين فيلسوف در تاريخ فلسفه‌ها در دسترس فارسي‌زبانان بود. «ذات فلسفه» با ترجمه حسن رحماني نيز اثر مستقل ديگري محسوب مي‌شود كه از ديلتاي در ايران منتشر شده است.

تاكنون كتاب‌هاي «مقدمه بر علوم انساني» و «تشكل جهان تاريخي در علوم انساني» با ترجمه صانعي‌دره‌بيدي منتشر شده‌اند. «هرمنوتيك و مطالعه تاريخ» و «شعر و تجربه» دو اثر ديگر ديلتاي محسوب مي‌شوند كه اين مترجم مشغول ترجمه آن‌هاست.

وي ديلتاي را از جمله متفكراني دانست كه آثارش به زبان انگليسي نيز قدري دير ترجمه شده‌اند و گفت: آثار اين فيلسوف در سال 1989 به زبان انگليسي برگردان شدند.

شجاعي‌جشوقاني از سخنراني صانعي‌دره‌بيدي و مسعود زماني در اين نشست خبر داد و گفت: مسعودي دانش‌آموخته فلسفه از دانشگاه «مايند» آلمان است و در اين نشست درباره تاثير ديلتاي بر هايدگر سخنراني مي‌كند.

نشست «فلسفه علوم انساني: رونمايي از مجموعه آثار ديلتاي» 24 اسفند، از ساعت 16 تا 18 در سراي اهل قلم خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌نصير، شماره 2 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط