شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
«سه‌تار و نغمه‌های آشنا» رونمایی شد

کتاب «سه‌تار و نغمه‌های آشنا» عصر دیروز، جمعه 12 اسفند در موسسه ایران‌زمین رونمایی شد. این کتاب در روند مکتب موسیقی ذوالفنون تدوین شده است. ‌ذوالفنون به دلیل سکته قلبی نتوانست در این رونمایی شرکت کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه رونمایی از کتاب «سه‌تار و نغمه‌های آشنا» بعدازظهر دیروز، جمعه 12 اسفند، با حضور بهزاد عصاره‌پور و علی پویاصفت از ساعت 15 تا 17 در موسسه موسیقی ایران زمین برگزار شد.

در ابتدای جلسه بهزاد عصاره‌پور گفت: این جلسه قرار بود که با حضور استاد ذوالفنون برگزار شود که متاسفانه ایشان سه روز پیش به دلیل سکته قلبی در بیمارستان البرز کرج بستری شدند؛ البته خوشبختانه حال ایشان روبه بهبودی است.

وی افزود: دو سال پیش نشر هستان پروژه‌ای را برای آموزش ویولون به سرانجام رساند که کتابی بود با یک روش پایه. این کتاب از قطعات آسان به تدریج به سمت قطعات مشکل پیش می‌رفت. اما این کتاب پاسخگوی هنرجویان نبود، بنابراین ما به عنوان مکمل، یک کتاب به همراه یک لوح فشرده را که قطعات در آن ضبط ارکسترال شده بودند طراحی کردیم که هنرجو با استفاده از آن می‌توانست از همان آغاز با ارکستر همراه شود. در ادامه به این فکر افتادیم که این پروژه را برای سازهای دیگر هم پیاده کنیم و برای این‌کار از استاد ذوالفنون تقاضای مشورت کردیم. ایشان ضمن استقبال، نظارت اصلی را برعهده گرفتند و آقای پویاصفت را برای راه‌اندازی این پروژه معرفی کردند.

در ادامه جلسه علی‌پویاصفت گردآورنده کتاب، پیشگفتار ذوالفنون برای «سه‌تار و نغمه‌های آشنا» را قرائت کرد و گفت: این کتاب در راستای کتاب‌های آموزشی سه‌تار استاد ذوالفنون است که 25 سال از تالیف آن‌ها می‌گذرد و در واقع مکملی برای آن‌ها است تا سطح تکنیکی هنرجویان ارتقا یابد.

وی افزود: این مجموعه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش نوشتاری و نت‌نویسی و بخش صوتی لوح فشرده‌ای که ضمیمه کتاب است. در بخش نوشتاری یک تجربه‌ای در امر آموزش به‌دست آمده بود که بر اساس آن هنرجویان به محض رویت نت‌ها یک نگرانی از بابت اجرای قطعات داشتند و هنوز قطعه را اجرا نکرده بیان می‌کردند که قطعه مشکل است. برای نواختن، ما امر ساده‌نویسی را در این کتاب اعمال کردیم تا هنرجو با دیدن قطعات ترسی در نواختنش نداشته باشد. البته ما در هر قطعه‌ای هم که لازم بود تکنیک‌های اجرایی را توضیح دادیم.

پویاصفت گفت: فصل بندی کتاب هم کاملا بر اساس مکتب موسیقی ذوالفنون است یه این معنی که دستگاه ماهور جداگانه، دستگاه شور، آواز دشتی، آواز ابوعطا، بیات ترک و غیره. اما لوح فشرده‌ همراه با این کتاب در نوع خود بی‌نظیر است. در این لوح فشرده برای هر قطعه در کتاب سه «Track» ایجاد شده است: ابتدا سه‌تار به‌عنوان تک‌نواز، با این تفاوت نسبت به کتاب‌های دیگر که سه‌تاری که در اینجا نواخته شده عینا نت کتاب است، یعنی از هرگونه رنگ‌آمیزی و تکنیک اضافه اجتناب شده و هنرجو کاملا می‌تواند آن‌ها را با هم مقایسه کند و دچار تناقض نشود.

گردآورنده کتاب در ادامه گفت: با «Track» دوم هنرجو کار گروهی را تجربه می‌کند. یکی از اهداف این مجموعه این بوده است که هنرجویان تار و سه‌تار را از انزوا درآورد چرا که آن‌ها پس از مدتی منزوی می‌شدند، اما در اینجا هنرجو از همان ابتدا کارگروهی را یاد می‌گیرد. به‌عبارتی هنرجو با شروع آموزش و پس از دو ماه از آغاز آموزش می‌تواند تمرین با یک گروه مجازی را تجربه کند. این ارکستر ترکیبی از سازهای آرشه‌ای و کوبه‌ای است، سازهای کوبه‌ای باعث می‌شوند هنرجو اوزان را دقیق یادبگیرد و سازهای آرشه‌ای نیز کشش نت‌ها را به هنرجو آموزش خواهد داد.

پویاصفت افزود: در «Track» سوم ارکستر همان قطعه را بدون سه‌تار می‌نوازد و هنرجو که هم سه‌تار تنها را تجربه کرده و هم سه‌تار در ارکستر را، اکنون باید نقش نوازنده سه‌تار ارکستر را ایفا کند و همراه با ارکستر بنوازد؛اما در انتها باید بگویم که نگاه این مجموعه به آموزش موسیقی نگاهی کاملا فنی و تکنیکی است.

عصاره‌پور در ادامه گفت: در کتاب‌های مشابه بحث تکنیکی در قطعات نمی‌شود و صرفا کتاب‌ها از مهارت پایین تا مهارت بالا، سطح‌بندی شده‌اند اما در این کتاب هنرجو متوجه خواهد شد که هر قطعه‌ای بیانگر یک تکنیک خاص است و بر آن مبنا تنظیم شده است، یعنی در قالب آهنگ، تکنیکی را که در کتاب اصلی، یعنی کتاب‌های آموزشی استاد ذوالفنون مطرح شده است می‌تواند در ملودی‌های این کتاب بنوازد و یاد بگیرد. یعنی کتاب‌های آموزشی استاد ذوالفنون مبنا و کتاب مادر است و باید بر اساس آن با این کتاب پیش رفت. در پانوشت هر قطعه هم آورده شده که زمان اجرای این قطعه پس از فراگیری چندصفحه از کتاب آموزش سه‌تار ذوالفنون است.

وی افزود: این کتاب مشکلات تمرین با گروه برای هنرجویان را حل کرده است، چرا که هزینه‌های گروه نوازی بسیار زیاد است. با این کتاب هنرجو می‌تواند در هر ساعتی از شبانه‌روز لوح فشرده کتاب را در پخش‌کننده قرار دهد و با یک ارکستر مجازی، با اطمینان کامل از اینکه این ارکستر اشتباه ریتمیک و ملودیک ندارد، گروه‌نوازی را تمرین کند. البته باید اشاره کنم که ضبط این لوح فشرده نیز با بالاترین کیفیت ممکن و صرف هزینه‌های بسیار به سرانجام رسیده است. ما می‌خواهیم هنرجو را از همان ابتدا به روی سن ببریم.

عصاره‌پور در انتها گفت: همچنین قرار بود که آوازهای محلی هم در این کتاب آورده شود تا هنرجو خود را در قالب یک گروه کامل سازی و آوازی حس کند، برای این‌کار نیز تمام قطعات آوازی را ضبط کردیم اما در کتاب و بخش صوتی آورده نشده‌اند و دلیل آن هم این نکته بود که سلیقه‌ها متفاوت است و ممکن است برخی این را نپسندند. بنابراین برای احترام به سلیقه آموزشی استادان مختلف، ابتدا تصمیم گرفتیم کتاب به همین صورت چاپ شود. اما در چاپ‌های بعدی کتاب، قطعات آوازی نیز آورده خواهند شد.

جلسه رونمایی از کتاب «سه‌تار و نغمه‌های آشنا» روز جمعه دوازدهم اسفند، با حضور بهزاد عصاره‌پور و علی پویاصفت در موسسه ایران زمین برگزار شد. این کتاب را نشر هستان در 144 صفحه و با قیمت 12هزارتومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها