پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
ضرابي‌زاده: آثار برگزيده به كتابفروشي‌ها راه پيدا كنند

بهناز ضرابي‌زاده، حمايت و چاپ آثار برگزيده جشنواره داستان انقلاب را كار ارزند‌ه‌اي خواند و گفت: شنيده‌ام اين كتاب‌ها بعد از چاپ در كتابخانه‌ها توزيع مي‌شوند اما بايد تبليغ اين آثار به گونه‌اي باشد كه در كتابفروشي‌ها هم ديده شوند./

ضرابي‌زاده كه داستان «محله حاجي» او برنده مقام سوم رمان انقلاب براي نوجوانان در چهارمين جشنواره داستان انقلاب شد، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ‌اظهار كرد: هدفم نوشتن داستاني بود كه در دل خود قصه‌اي داشته باشد و در كنار آن از رويداد‌هاي تاريخي بهره ببرد و تنها نگاهي احساسي به ماجرا نداشته باشد.

وي ادامه داد: داستان «محله حاجي» روايتي از دو پسر نوجوان است. ماجراهايي كه براي اين دو نفر در پس آشنايي با نيرو‌هاي انقلابي پيش مي‌آيند و به روز درگذشت آيت‌الله آخوند ملاعلي معصومي همداني و مراسم تشييع جنازه‌اش در همدان پيوند مي‌خورند و فراز و نشيب‌هاي بسيار دارند كه باعث جذابيت كار شده است.

ضرابي‌زاده با اشاره به اين كه نخستين فريادهاي مرگ بر شاه در همدان روز تشييع جنازه ايشان شنيده شد، گفت: آيت‌الله آخوند ملاعلي معصومي همداني فرد شناخته شده‌اي در همدان است. وي در سال‌هاي قبل از انقلاب فعاليت‌هاي مبارزاتي عليه رژيم پهلوي داشت و هنوز هم كسبه بازار تصوير او را در حجره‌هاي خود دارند. به همين دليل تصميم گرفتم كه اين ماجراي تاريخي را وارد داستان كنم.

وي درباره منابع اين داستان توضيح داد: كتاب‌هاي منتشر شده از زندگي‌نامه آيت‌الله آخوند ملاعلي معصومي همداني كه به دليل كمياب شدن به سختي آن‌ها را به دست آوردم و اطلاعات اينترنتي و كتابخانه‌اي، منابع اين اثر‌ند .

ضرابي‌زاده كه در جريان برگزاري چهار جشنواره داستان انقلاب بوده معتقد است: اين جشنواره خيلي دير شروع شد اما سياست خوبي در حوزه حمايت از داستان كوتاه و رمان دارد كه اگر تا 10 سال ديگر تداوم داشته باشد، شاهد داستان‌ها و رمان‌هاي خوبي در حوزه انقلاب به ويژه براي نوجوانان خواهيم بود.

وي ادامه داد: شايد علت اصلي كم توجهي به رمان انقلاب رويداد پديده بزرگ‌تري به نام جنگ تحميلي عراق عليه ايران بود كه تمام توجه‌ها را به سوي خود جلب كرد و باعث غفلت مولفان از اين حوزه شد. هر چند كه معتقدم جشنواره داستان انقلاب ترقي يافته و توانسته نويسندگان مطرح كشور را به سوي خود جلب كند. شايد اكنون نتايج اين جشنواره نسبت به نياز جامعه رضايت بخش نباشد ولي در بخش نوجوانان نسبت به سال‌هاي قبل وضعيت بهتر است.

اين نويسنده گفت: برگزاري جشنواره‌هاي ديگر براي داستان و رمان انقلاب مغايرتي با اين جشنواره ندارد و مي‌تواند عاملي براي تشويق نويسندگان براي نگارش كتاب در اين حوزه باشد.

ضرابي‌زاده حمايت و چاپ كتاب از سوي جشنواره را كار ارزند‌ه‌اي خواند و افزود: شنيده‌ام اين كتاب‌ها بعد از چاپ در ميان كتابخانه‌ها توزيع مي‌شوند اما بايد تبليغ اين آثار به گونه‌اي باشد كه داستان‌ها يا رمان‌هاي برگزيده جشنواره انقلاب در كتابفروشي‌ها هم ديده شوند.

اين نويسنده در پايان گفت: كتاب‌هاي «رمان نوجوان امروز» يك سال است كه در كانون پروش فكري كودكان و نوجوانان چاپ مي‌شوند. حوزه هنري به عنوان متولي جشنواره داستان انقلاب مي‌تواند با اين كانون قرارداد ببندد و از اين طريق كتاب‌هاي آثار جشنواره را به كانون و كتابخانه‌هايي كه با آن در ارتباطند بدهد تا اين آثار با سهولت بيشتر در اختيار نوجوانان قرار بگيرند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها