چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰

الکساندر گومتس برای نخستین کتاب شعر خود با عنوان «حرکت با طرح ها» به عنوان برنده جایزه 10 هزار یورویی کلمنس برنتانو شهر هایدلبرگ برای ادبیات در سال 2012 برگزیده شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان ، هیات داوران در توضیح انتخاب وی اعلام کرد : اشعار الکساندر گومتس با شفافیتی اسرار آمیز مخاطب را شیفته می کند. ابیات این اثر به شکل استادانه در میان عناصر زندگی روزمره و یک بیگانگی خیالی همچون رنگین کمان می درخشد. اشعار او همانند ترانه بی واسطه از عصر حاضر به گوش ما می رسند. 

گومتس در سال 1974 در برلین دیده به جهان گشود و بعدها در رشته زبان و ادبیات آلمانی و فلسفه تحصیل کرد. او به عنوان مسوول و برپاکننده برای فستیوال شعر برلین فعالیت داشته و علاوه بر این از پایه گذاران جشنواره «لن . ادبیات و موسیقی سه روزه جوانانه در برلین» است. وی همچنین در گردآوری بسیاری از گلچین های ادبی بین المللی همکاری داشته است. اشعار این شاعر در بسیاری از نشریات و گلچین های ادبی به چاپ رسیده و گزیده ای از آن ها به زبان های انگلیسی، لهستانی، اسپانیایی، فارسی و اسلوواکی ترجمه شده است. گومتس موفق به کسب چند جایزه جایزه نیز شده که از جمله آن ها می توان جایزه کارگاه وین برای شعر در سال 2002 ، بورسیه انجمن ویلا دکیوس در شهر کراکوف لهستان در سال 2007 و جایزه سنای برلین در سال 2010 اشاره کرد. 

جایزه کلمنس برنتانو شهر هایدلبرگ از سال 1993 هر سال به تناوب در بخش های داستان، مقاله، رمان و شعر به نویسندگان آلمانی زبانی اهدا می شود که با نخستین اثر خود توجه منتقدان و مخاطبان را به خود معطوف کرده اند. این جایزه در سراسر کشور آلمان تنها جایزه ای است که در هیات داوران آن هم منتقدان ادبی حرفه ای و هم دانشجویان سمینارهای زبان و ادبیات دانشگاه هایدلبرگ حضور دارند. جایزه کلمنس برنتانو 2012 در تاریخ 22 مه (2 خرداد 1391) در شهر هایدلبرگ اهدا می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها