چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷
آثار كوتاه در جامعه ما با استقبال بيشتري رو به روست

مسعود آب‌آذري كه كتاب «خانه‌اي كوچك با گردسوزي روشن» او و ايرج فلاح با موضوع خلبان شهيد احمد كشوري به تازگي منتشر شده، معتقد است: متاسفانه تصور مي‌شود كه كتاب‌هاي بالاي 700 صفحه، قطعاً آثار با ارزش‌تري از كتاب‌هاي كم حجم‌ هستند، از اين‌رو در جامعه‌ ما كه شاهد سرانه مطالعه رضايت‌بخشي نيستيم، آثار كوتاه با استقبال بيشتري رو به رو مي‌شوند.-

 آب‌آذري، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به دشواري‌هاي تدوين كتاب «خانه‌اي كوچك با گردسوزي روشن» اشاره كرد و افزود: تدوين اثري عاطفي و تاثيرگذار درباره شهيد احمد كشوري، نيازمند تحقيق گسترده بود، به همين سبب پيدا كردن همرزمان او در شهرهاي مختلف و سفر به محل زندگي آن‌ها ضروري بود.

وي با اشاره به هزينه‌هاي زياد سير پژوهشي اين آثار ادامه داد: نويسندگان دفاع‌مقدس بايد مورد حمايت بيشتري قرار گيرند. متاسفانه براي برخي از ناشران، پژوهش پيش از تدوين كتاب ملاك نيست و ما مجبوريم كه هزينه‌هاي تحقيق را شخصاً پرداخت كنيم.

اين خاطره‌نويس جنگ با انتقاد از توجه متوليان نشر دفاع‌مقدس به كتاب‌هاي حجيم تصريح كرد: متاسفانه تصور مي‌شود كه كتاب‌هاي بالاي 700 صفحه، قطعاً آثار با ارزش‌تري از كتاب‌هاي كم حجم‌ هستند، اما در جامعه‌ ايران كه شاهد سرانه مطالعه رضايت‌بخشي نيستيم، آثار كوتاه مانند «خانه‌اي كوچك با گردسوزي روشن» با استقبال بيشتري رو به رو خواهند شد.

آب‌آذري، سرلشكر خلبان شهيد احمد كشوري را يكي از بزرگترين حماسه‌سازان دفاع‌مقدس خواند و گفت: احمد كشوري به تنهايي، يك ارتش در جبهه بود. ايلام گسترده‌ترين مرز به مساحت 430 كيلومتر را با عراق دارد. احمد كشوري در اوايل جنگ با 2 يا 3 بالگرد كبرا اين منطقه را اداره مي‌كرد.

وي با اشاره به چاپ عكس‌هاي منتشر نشده احمد كشوري در كتاب «خانه‌اي كوچك با گردسوزي روشن» ادامه داد: هدف من از قرار گرفتن اين تصاوير در كنار خاطرات اين بود كه مخاطب به الگويي آرماني از شخصيتي ملي دست پيدا كنند.

اولين اثر از مجموعه كتاب‌هاي «ستارگان آن شب» با عنوان «خانه‌اي كوچك با گردسوزي روشن» شامل 44 خاطره از همرزمان،‌ دوستان و خانواده سرلشكر خلبان شهيد احمد كشوري از دوران مبارزات انقلابي تا جنگ‌تحميلي عراق علیه ایران به كوشش ايرج فلاح و مسعود آب‌‌آذري منتشر شده است.

تصاوير جالبي از احمد كشوري در حال ماهيگيري و گذراندن دوره آموزش خلباني و سال‌هاي دفاع‌مقدس در اين اثر جاي داده شده كه به جذابيت اين اثر افزوده است.

در خاطره‌اي از سرلشکر شهيد ولي‌الله فلاحي با عنوان «ارتشبد كائنات» آمده است: «چمران و يارانش در پاوه محاصره بودند و من در دو راهي سرگرداني ميان ماندن و جنگيدن و رفتن و آوردن نيروهاي كمكي... مي‌دانستم كه برابر با قوانين هواپيمايي نيروي زميني ارتش(هوانيروز) نمي‌بايستي در آن ساعت [تاريكي شب] خلباني پرواز كند. ولي من چاره‌اي نداشتم وگرنه فرزندان كشورم در پاوه قتل‌عام مي‌شدند. با آن‌كه فرمانده ارتش كشورم بودم، سرم را پايين گرفتم تا نگاهم در نگاه خلباني نيفتد، ولي غافل از آن‌كه تا كلامم به آخر برسد، جواني از آن جمع جدا شده و به سمتم آمده است. با لبخندي گفت: «علي رغم تاريكي هوا و ارتفاعات پاوه كه تو دست محاصره‌كننده‌هاست و به راحتي مي‌توانند بالگرد را مورد هدف قرار بدهند،‌ من هستم!»

دستش را فشردم و صورت مهربانش را بوسيدم. بلافاصله بالگرد كبراي احمد كشوري از پايگاه خارج شد و تا ساعت 10 همان شب فشار را از روي مردم پاوه و ياران چمران برداشت و حدود بيست هزار مردمي كه در محاصره مزدوران بودند، فرصت مقاومت پيدا كردند.»

كتاب «خانه‌اي كوچك با گردسوزي روشن» در قطع رقعي و 136 صفحه، با شمارگان 5 هزار نسخه و بهاي 30هزار ريال توسط نشر يا زهرا(س) چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط