پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
نویسندگان روس ،محبوب داستان نويسان انگليسي

ادبیات کلاسیک روسیه به عنوان بخشی از ادبیات جهان به شمار می رود که هرگز کهنه شدنی نیستند و توجه جهاني را به خود اختصاص داده است. استادان ادبیات روسی، همچنان نامشان در صدر جدول بهترین نویسندگان دنیا و همپای نویسندگان معاصر انگلیسی و آمریکایی باقی مانده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ادبیات کلاسیک روسیه به عنوان بخشی از ادبیات جهان به شمار می رود که هرگز کهنه شدنی نیستند و توجه جهاني را به خود اختصاص داده است. استادان ادبیات روسی، همچنان نامشان در صدر جدول بهترین نویسندگان دنیا و همپای نویسندگان معاصر انگلیسی و آمریکایی باقی مانده است.


از آنجا که قرن نوزدهم آغاز ژورناليسم روسي است به همین خاطر از آن به عنوان قرن طلایی ادبیات روسیه یاد می کنند که چهره های درخشانی در آن ظهور کرده اند. در اين دوره، نثر بر شعر غلبه مي‌يابد و آثار برجسته جهانی در روسیه خلق می شود. 

در یک نظر سنجی  از بیش از 100 نویسنده انگلیسی زبان خواسته شد نام 10 کتاب مورد علاقه و 10 نویسنده محبوبشان را که به قرن نوزدهم و بیستم تعلق دارند، به ترتیب بنویسند. آنچه بسیار تعجب برانگیز بود این بود اين که در تمام این نظرسنجی ها از لئو تولستوی، فئودور داستایوفسکی، آنتوان چخوف و ولادیمیر ناباکوف نام برده شده بود و از آثار این نویسندگان همپای شکسپیر، شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی، گوستاو فلابر، رمان نویس فرانسوی و اسکات فیتز جرالد رمان نویس آمریکایی نام برده شده بود.
 
تمام پاسخ دهندگان به رمان لولیتا اثر ولادیمیر ناباکوف به عنوان برجسته ترین رمان قرن بیستم اشاره کرده بودند و لولیتا توانسته بود نظر همه افراد شرکت کننده را به خود اختصاص دهد.با اين حال می توان گفت که این فقط یک تصادف است؟ 

این رمان نه تنها جلوه بین المللی دارد بلکه " ایگور شاتانوف " یک منتقد روسی معتقد است که ناباکوف،از پیش آینده ادبیات را می دانسته است. ناباکوف یکی از پیشگامان پست مدرنیسم در ادبیات بوده و زمانی چنين بوده که نویسندگان دیگر مشغول نوشتن داستان های خود انعکاسی بوده اند و این همان چیزی است که نوع نوشته های ناباکوف را از دیگران متمایز می کند.
 
رمان نویسان بریتانیایی و آمریکایی همچنین رمان آناکارنینا اثر لئو تولستوی را به عنوان بهترین رمان قرن نوزدهم انتخاب کرده اند. آنها معتقدند که تولستوی با نوشتن چنین رمانی ثابت کرد که ذاتا نویسنده است .
 
در این لیست این رمان توانست جایگاه چهارم را با وجود اقتباس های سینمایی بسیاری که از این رمان شده و همچنین ترجمه های بسیار به خود اختصاص دهد. همچنین جنگ و صلح اثر دیگر تولستوی نیز به عنوان بهترین رمان قرن نوزدهم جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. 

جنایت و مکافات فئودور داستایوفسکی هم جایگاه دوم را از آن خود کرد. منتقدان معتقدند او بیش از یک نویسنده است و کارهای او باعث می شود تا خواننده پس از خواندن کتاب وی بیشتر درباره خودش بداند.
بسیاری از منتقدان معتقدند که نام چخوف در میان بهترین نویسندگان قرن نوزدهم چنان تعجب برانگیز نیست زیرا او در میان نمایشنامه نویسان نیز از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و نمایشنامه هایش انعکاسی جهانی دارد. آنچه درباره چخوف بسیار حیرت آور است این است که وی خوانندگان بسیاری را جذب خود کرده و از هر طیف خواننده ای چه روشنفکر و چه بازاری پسند از کتاب هايش لذت می برند و او را می شناسند.

طبق این نظر سنجی چخوف و داستایوفسکی از نویسندگانی هستند که هرگز نامشان در دنیای ادبیات از بین نخواهد رفت و محبوبیتشان روز به روز در میان اهالی ادب بیشتر خواهد شد.
 
منبع: صدای روسیه، نویسنده: ریا ناوستی
 مترجم: مرجان آقبلاغی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها