چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
نويسندگان سرشناس فرانسه  با خوانندگان آثارشان ديدار مي‌كنند

آن ويازمسكي، پاتريك رمبو و رژي ژوفره خلال ماه جاري فوريه (بهمن و اسفند) در شهر ليل فرانسه با علاقه مندان آثارشان ديدار مي‌كنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني لاوآ دو نورد، شبكه توزيع كتاب افناك واقع در خيابان سن نيكلاي شهر بزرگ ليل، برنامه‌هاي تازه‌اي در ماه فوريه براي معرفي بهترين نويسندگان بازار نشر در فصل زمستان تدارك ديده است.

پاتريك رمبو، پنجشنبه 9 فوريه (20 بهمن)
او که با اثر برجسته «پيكار» (نشر گراسه، 1997) همزمان جايزه ادبي گنكور و جايزه بزرگ رمان آكادمي زبان و ادبيات فرانسه را در سال 1997 دريافت كرد و از سال 2008 به بعد براي جايگزيني دانيل بولانژه به عضويت آكادمي گنكور درآمد. همزمان با انتشار اثر تازه «پنجمين روزنگاري زمامداري نيكلاس اول» اثر پاتريك رمبو، او روز پنجشنبه 9 فوريه (20 بهمن) ساعت 17 و 30 دقيقه به وقت محلي به دعوت افناك در شهر ليل با خوانندگان ديدار مي‌كند. نيكلاس اول عنواني هجوآميز به نيكلا ساركوزي است. رمبو از زمان قدرت گرفتن ساركوزي هر شش ماه يك بار رمان تازه‌اي درباره اتفاقات روزمره دولت او منتشر كرده و اكنون جلد پنجم اين مجموعه طنزآميز به بازار آمده است.

آن ويازمسكي، روز جمعه 10 فوريه (21 بهمن)
او نوه فرانسوا مورياك چهره برجسته ادبيات فرانسه و برنده نوبل ادبي 1952 است. آن ويازمسكي سال 1947 در خانواده‌اي چند مليتي (فرانسوي، روسي و لهستاني) در آلمان متولد شد و بعدها به نويسنده و بازيگر فرانسوي مطرحي بدل شد. او نقش‌هاي متعددي در فيلم‌هاي روبر برسون و ژان-لوك گدار ايفا كرد و سال‌هاي 1979-1967 به مدت 13 سال با ژان-لوك گدار ازدواج كرد كه سرانجام به طلاق انجاميد. با اين حال جدايي اين دو هنرمند دليلي بر آن نبود تا او كتاب تازه‌اش را درباره گدار، كارگردان كهنسال فرانسوي ننويسد. او در كتابش مي‌نويسد: «ژوئن 1966 نامه كوتاهي به ژان-لوك گدار نوشتم و به او گفتم آخرين فيلم او را بسيار دوست داشتم. سپس گفتم مردي را كه پشت چنين اثري بوده را دوست دارم، گفتم كه او را دوست دارم، خودش را. من بدون ابراز واژه‌هاي مخصوص و حاشيه رفتن، دست به چنين كاري زده بودم». علاقه مندان به آثار ويازمسكي روز جمعه 10 فوريه (21 بهمن) ساعت 17 و 30 دقيقه در انتظار او خواهند بود.

رژي ژوفره، روز پنجشنبه 23 فوريه (4 اسفند)
او که به تازگي از شكايت خانواده استرن، بانكدار سویيسي رهايي يافته و ديگر تحت پيگرد قانوني دادگاه نيست، برنده جوايز دسامبر و فميناست و نامش زمستان امسال با رمان «كلاستريا» بر پيشخان كتابفروشي‌ها به چشم مي‌خورد. او از سال 2005 با انتشار رمان «شديد» بر اساس ماجراي واقعي قتل ادوارد استرن از سوي خانواده مقتول متهم به تجاوز به حريم خصوصي آن‌ها شده بود. تا آن‌كه استرن‌ها پس از سال‌ها پا در مياني نويسندگان برجسته‌ فرانسوي دست از شكايتشان كشيدند.

این بار ژوفره در رمان تازه‌اش دست روي حادثه‌اي بسي تكاندهنده‌تر از ماجراي قتل استرن گذاشته؛ ماجرایی كه به سختي باورپذير مي‌نمايد اما كاملا حقيقت دارد و بر اساس ماجرايي واقعي نوشته شده است. «كلاستريا» نام زني است كه 24 سال توسط پدرش در زيرزمين خانه‌اي در اتريش زنداني شده بود و از او 7 بچه به دنيا آورد.

اين ماجرا سال 2008 توسط دادگاهي در اتريش كشف شد و حكايت از آن دارد بيماري رواني به نام يوزف فريتزل از 28 اوت 1984 تا 26 آوريل 2008 به مدت دقيقا 8 هزار و 516 روز دخترش را در زيرزمين خانه‌اش در منطقه آمشتتن اتريش زنداني كرده بود و از او 7 بچه هم به دنيا آورد. ژوفره براي نوشتن كتابش مدت‌ها با فريتزل در بيمارستان رواني آمشتتن ملاقات كرده بود. بدون ترديد از هم‌اكنون خوانندگان اثرش سوال های فراواني درباره «كلاستريا» براي روز پنجشنبه 23 فوريه (4 اسفند) ساعت 17 و 30 دقيقه آماده كرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها