سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
عملكرد «ايبنا» ارزشمند است

اميد‌علي مسعودي، مدرس و نويسنده حوزه رسانه، نقش خبرگزاري كتاب(ايبنا) در اطلاع‌رساني و معرفي آخرين كتاب‌هاي منتشر شده را ارزشمند توصيف كرد و نقد كتاب‌هاي و حوزه تربيت بدني و ورزش را در جلسات «سراي اهل‌ قلم» زمينه بسيار مناسبي براي معرفي كتاب به جامعه ورزشي دانست.-

دكتر  مسعودي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از «كتاب» به عنوان يكي از پرقدرت‌ترين رسانه‌ها براي طرح انديشه و مباني انساني نام برد و اظهار كرد: به نظر من، با ظهور وسيله ارتباطي جديد، وسيله اتباطي قديمي از بين نمي‌رود. زماني كه تلويزيون پديد آمد، همه تصور مي‌كردند كه عمر سينما به سر رسيده است، در حالي كه بايد پذيرفت كه رسانه‌ها مكمل هم‌اند و يكديگر را از دور خارج نمي‌كنند. «كتاب» هم در قالب مجلد همچنان جايگاه خود را دارد اما ممكن است شكل و نحوه استفاده از آن به عنوان مثال، از كاغذي به الكترونيكي تغيير كند.

وي در اثبات اين ادعا گفت: مي‌توان به آمار سايت آمازون مراجعه كرد تا دريافت كه هنوز نه تنها در ايران كه در سراسر جهان نيز كتاب‌هاي مجلد، جايگاهي اساسي در زندگي مردم دارند.

مسعودي با اشاره به ضرورت اطلاع‌رساني و تبليغ در حوزه كتاب افزود: نقش تعيين كننده در انتشار و تبليغ كتاب به محتواي كتاب و مخاطب‌شناسي نياز دارد. كتاب‌هاي دانشگاهي نبايد لزوما تبليغ شوند، زيرا آن‌ها مخاطبان خود را مي‌يابند اما به ‌هر حال مخاطب خاص، تبليغ خاص خودش را مي‌طلبد. براي مخاطب عام هم تبليغ، نقش پررنگ‌تري دارد. تبليغ حتي مي‌تواند كتاب ضعيف را قوي نشان دهد و به فروش بيشتر آن كمك كند.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره، كتاب‌هاي غني و پربار را نيازمند تبليغ گسترده ندانست و گفت: اين كتاب‌ها خودشان مخاطبانشان را مي‌يابند.

وي سطح پايين كتابخواني در كشورمان را به سه عامل «سواد»، «اوقات فراغت» و «ميزان درآمد و رفاه شهروندان» مرتبط دانست و گفت: به‌نظر مي‌رسد عامل تبليغ مي‌تواند در افزايش سرانه مطالعه موثر باشد.

مسعودي درباره شيوه تبليغ كتاب با بيان اين‌كه زمينه تبليغ مناسب كتاب، بهره‌گيري از رسانه‌هاي جديد است، گفت: وبلاگ‌ها مي‌توانند پايگاه مناسبي براي تبليغ كتاب‌هاي ناشران باشند، زيرا هزينه‌ چنداني ندارند و در عين‌حال مخاطبان زيادي دارند.

نويسنده كتاب «تحليل محتواي وبلاگ‌هاي ديني در ايران» به مديران انتشارات پيشنهاد كرد كه علاوه بر وب‌سايت انتشارات، شيوه نگارش وبلاگ را بياموزند و از اين روش براي تبليغ كتاب‌هاي خود بهره بگيرند. 
از اين راه حتي مي‌توان يك كتاب ايراني را براي جهان تبليغ كرد، زيرا وبلاگ‌ها به صورت حلقه‌وار به يك‌ديگر متصلند.

اين استاد دانشگاه، تلويزيون را در كشورمان با توجه به مخاطبان زيادش، رسانه بسيار مناسبي براي تبليغ كتاب دانست و گفت: اين رسانه به دو صورت مستقيم و غيرمستقيم (پخش موسيقي و فيلم) مي‌تواند به تبليغ كتاب بپردازد.

وي با اشاره به برنامه «مشاعره» شبكه آموزش سيما گفت: اين برنامه يكي از تبليغ‌هاي غيرمستقيم براي كتاب‌هاي شعر بود كه توانست مخاطبان و اين‌گونه كتاب‌ها را افزايش دهد.

مسعودي با بيان اين‌كه بايد اين روند در همه حوزه‌هاي مطالعاتي و تاليفي انجام شود، از اين‌كه تلويزيون بهاي چنداني به تبليغ كتاب نمي‌دهد و آن را محدود به چند برنامه معدود در اين زمينه كرده است، اظهار تاسف كرد و گفت: تلويزيون بايد از ناشران خصوصي در اين زمينه حمايت كند تا آن‌ها مشتاق به تبليغ آثارشان شوند. اين كار باعث مي‌شود كتاب‌ بيشتر به مردم شناسانده شوند.

وي درباره آسيب‌هايي كه تماشاي مستمر فيلم مي‌تواند بر فرهنگ بگذارد، گفت: علاقه سيري‌ناپذير مردم به تماشاي فيلم سبب ناتواني تلويزيون از توليد مداوم فيلم‌هاي جذاب مي‌شود و به اين ترتيب، مجبور به واردات فيلم‌ها و سريال‌هايي مي‌شويم كه با ساختار فرهنگي ما همگون نيستند.

عضو هيات علمي دانشگاه سوره ادامه داد: حمايت تلويزيون از كتاب مي‌تواند از تهاجم فرهنگي به نحو مطلوبي جلوگيري كند. بنابراين، اين رسانه نبايد تبليغ كتاب را كاري صرفا سودآور تلقي كند و پولي از ناشر براي تبليغ كتاب دريافت كند، زيرا از سويي صنعت نشر، كاري سودآور نيست و از سويي ديگر، تبليغ كتاب كاري دوسويه است.

وي نقش روزنامه‌ها را در اين ميان مهم تلقي كرد و گفت: روزنامه‌هاي خاص در اين زمينه مي‌توانند جدي‌تر فعاليت كنند. براي مثال، اكنون روزنامه‌هاي ورزشي بسياري در كشور فعالند و اگر تبليغات كتاب را در صفحات خود لحاظ كنند، شاهد پرفروش شدن كتاب‌هاي تخصصي ورزشي خواهيم بود.

استاد حوزه رسانه از اجراي طرح ويترين كتاب كه به ابتكار سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سال‌هاي گذشته به‌ عنوان يك طرح بسيار خوب ياد كرد كه مي‌توانست متوقف نشود و در ترغيب مردم به مطالعه بكوشد.

مسعودي نقش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در تبليغ و معرفي آخرين كتاب‌هاي منتشر شده را ارزشمند توصيف كرد و فرصتي را كه «سراي اهل‌ قلم» خانه كتاب براي نقد كتاب‌ها برگزار مي‌كند، زمينه مناسبي براي تبليغ كتاب دانست و گفت: اين نشان ‌دهنده گام‌هاي بزرگي است كه خانه كتاب برداشته و در اين راه هم موفق بوده است.

وي در پايان حوزه نقد را حوزه‌اي دانست كه هنوز دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند گام موثري در آن بردارند و اقدام خانه كتاب را در اين زمينه شايسته قدرداني دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط