یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
بررسي «القاعده» از نگاه روزنامه‌نگار و كارشناس سياسي مصري

خاطرات «مصطفي حامد» معروف به «ابوالوليد المصري» از نزديكان گروه «القاعده» منتشر شد. اين اثر، «غوغايي بر بام جهان» نام دارد و 1320 صفحه را شامل مي‌شود.-

حميدرضا ناصري، مدير انتشارات ذكر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: المصري از مشاوران گروه القاعده در جنگ‌هاي افغانستان بود كه در عين حال، از منتقدان آنان نيز محسوب مي‌شد. او روزنامه‌نگار و كارشناس سياسي اهل مصر است كه آثار متعددي را درباره افغانستان به رشته تحرير درآورد.

وي افزود: المصري در سال 1979 وارد افغانستان شد و به همكاري با برخي از گروه‌ها و احزاب جهادي افغانستان پرداخت. او با بسياري از رهبران القاعده از جمله «بن لادن» روابط بسيار نزديك داشت و با برخي از رهبران سرشناس جهادي افغانستان نيز همكاري مي‌كرد. او تا سال 2001 ميلادي در افغانستان ماند و به روابط نزديكش با طالبان ادامه داد.

ناصري ادامه داد: وي پس از آغاز انقلاب مصر و بركناري «مبارك» به مصر بازگشت و اكنون يكي از متفكران و استراتژيست‌هاي انقلابيون مصر محسوب مي‌شود و در شهر اسكندريه اين كشور ساكن شده است.

وي اين كتاب را دايره‌المعارفي درباره جنگ چهارده ساله افغانستان با شوروي و همچنين موضوعات مربوط به القاعده دانست و گفت: وقايع‌نگاري‌هاي مرتبط با القاعده و مسايل افغانستان همواره توام با ديدگاه‌هاي جانبدارانه قومي و مذهبي‌اند. به همين دليل نسل جوان افغانستان منبعي تقريبا بي‌طرفانه درباره وقايع كشورشان در دست ندارند.

ناصري با اشاره به طولاني شدن ترجمه و انتشار اين اثر گفت: ترجمه و ويرايش اين كتاب به دليل حجم زياد آن، مدت زيادي به طول كشيد. سيدمحمود ميرزايي‌الحسيني، عبدالعلي آل‌بويه‌لنگرودي، علي چراغي و سيدعلي مرتضوي ترجمه اين اثر را بر عهده داشتند.

چاپ نخست كتاب «غوغايي بر بام جهان» با شمارگان 2000 نسخه، 1329 صفحه و به بهاي 260 هزار ريال به تازگي از سوي انتشارات ذكر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط