یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹

میشاییل اشتاواریک نویسنده و مترجم اتریشی – چکی از سوی بنیاد روبرت بوش برنده امسال جایزه «آدلبرت فون چامیسو» به ارزش 15 هزار یورو شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان ،هیات داوران در بیانیه خود اعلام کرد: این نویسنده برای مجموع آثار ادبی اش و به ویژه برای رمان تازه خود با عنوان «برنتاگ» که نثر معاصر آلمانی زبان را از مسیر اصیل زبانی غنی می کند به عنوان برنده این جایزه برگزیده شده است. متن های داستانی او عمیقا انسانی هستند چرا که او همچنین به عنوان یک مقاله نویس دقیقا ناامنی ها و تردیدهای وجودی و ترس های اساسی انسان مدرن را روایت می کند. «اشتاواریک» به عنوان نویسنده کتاب های کودکان و مترجم نیز یک شخصیت برجسته در دنیای ادبی معاصر به شمار می رود.
 
«اشتاواریک» در 1972 در شهر «برون» دومین شهر بزرگ کشور چک متولد شد و در سال 1979 به اتریش رفت. سپس در شهر وین به تحصیل در رشته های مطالعه زبان و ادبیات چکی و روزنامه نگاری پرداخت. او امروز در همین شهر به عنوان نویسنده آزاد، مترجم، ستون نویس و منتقد فعالیت می کند. او در سال 2008 برای رمان های «استیل بورن» و «ترمینیفرا» جایزه حمایتی «آدلبرت فون چامیسو» را دریافت کرد. 

امسال جایزه حمایتی «آدلبرت فون چامیسو» به ارزش تقریبی 7 هزار یورو به «آکوز دوما» برای رمان «قابلیت عمومی» و «ایلیر فرا» برای نخستین رمان آلمانی زبان او با عنوان «سایه دود» می رسد. مراسم اهدای این جایزه در هر دو بخش اصلی و حمایتی در تاریخ يك مارس (11 اسفند) در شهر مونیخ برگزار می شود. 

بنیاد روبرت بوش از سال 1985 با اهدای این جایزه از آن دسته از آثار ادبی برجسته آلمانی زبان که زبان مادری یا اصلیت فرهنگی نویسندگان آن ها غیرآلمانی باشد تقدیر مي‌شود. این جایزه تنها جایزه ای است که در این زمینه در کشور آلمان اهدا می شود.
 
امسال گرگور دوتساوئر ، سوزانا گازه ، میشاییل کروگر ، کلاوس – یتر لمان و دروتئا وستپال هیات داوران این جایزه را تشکیل می دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها