دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
«سالاری»، دانش‌آموزان را به كلاس درس دانشمندان ايرانی می‌برد

«در كلاس درس دانشمندان» تازه‌ترين كتاب حسن سالاري است كه به گفته خودش، دانش‌آموزان را با روشي نو با دانشمندان كشورمان آشنا مي‌كند.-

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي تاريخي ـ علمي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: با این‌که دانشمندان ایران نقشي چشمگیر در پیشرفت علم داشته‌اند، نوجوانان ایرانی آشنایی اندکی با این ستاره‌های درخشان آسمان علم دارند. بخشي از این کم‌آگاهی به کمبود کتاب‌های مناسب در زمینه‌ معرفی این دانشمندان و دستاوردهای بزرگ ایشان باز می‌گردد. مجموعه کتاب‌های «درکلاس درس دانشمندان» می‌کوشد دانش‌آموزان (همچنین، معلمان و علاقه‌مندان تاریخ علم) را با روشی نو با دانشمندان ایران آشنا کند.

وي درباره اين‌كه چطور طرح نگارش اين كتاب شكل گرفت، گفت: من در همه کتاب‌های تاریخ علم که تا کنون کار کرده‌ام در پی آن بودم که دانش‌آموزان را با دستاوردهای دانشمندان آشنا كنم.‎ این که بگوییم «بیرونی» بزرگ است، «خوارزمی» بنیان‌گذار است يا ‎ «ابن سینا» نابغه است‎ دانش‌آموز را به دانشمند نزدیک نمی‌کند.‎ در کتاب‌های جدیدم که بازنویسی کتاب‌هاي دانشمندان است، می‌خواهم‎ دانش‌آموز خودش از اثر دانشمند به بزرگی او پی ببرد. برای مثال، دانش‌آموزان از دوره راهنمایی با جبر آشنا می‌شوند‎. به همين دليل بخش‌هایی از کتاب خوارزمی را به صورت تمرین، بازنویسی کردم‎ تا دانش‌آموز بداند خوارزمی چگونه یک معادله جبری را حل می‌کرد. مهم‌تر این که‎ ما هنوز برخی معادله‌ها را به شیوه خوارزمی حل می‌کنیم یعنی دستاورد دانشمند تا امروز ماندگار شده است.

سالاري درباره‌ اين‌كه اين مجموعه تا كجا پيش رفته است، گفت: تا كنون يك جلد از اين كتاب‌ها در انتشارات مدرسه صفحه‌آرایی شده است. جلدهای دیگر نيز درباره ابن سینا، بیرونی، ابن هیثم و بوزجانی است. در آینده شاید كتاب‌های دیگري هم بنويسم و در اين‌صورت  اين مجموعه به بیش از پنج عنوان برسد‎.

او در پاسخ به اين‌كه در ساير كتاب‌هايش تا چه اندازه به دستاوردهاي دانشمندان اشاره كرده است، گفت: در کتاب «100 دانشمند ایران و اسلام» دستاوردهای دانشمندان در یک یا دو صفحه معرفی شده است در کتاب «خوارزمی، بنیان‌گذار جبر» که برای انتشارات فاطمی ترجمه کردم ‎نيز خوارزمی و دستاودرهایش معرفی شده است.

وي درباره تفاوت اين كتاب با كتاب قبلي‌اش كه آن نيز درباره خوارزمي بود توضيح داد: کتاب جدید را در دو بخش تنظیم کرده‌ام. بخش نخست معرفی خوارزمی است،‎ بخش دوم در هفت درس تنظیم شده است و خواننده با خواندن این درس‌ها و انجام تمرین‌ها‎، جبر را می‌آموزد‎ اما مثال‌ها از کتاب خوارزمی است گویی دانش‌آموز در کلاس درس خوارزمی حاضر است ‎و از خود استاد و بنیانگذار جبر، حساب جبر را می‌آموزد‎، از این نظر کتاب را بسیار نوآورانه می‌دانم‎.

پژوهش‌گر حوزه ادبيات كودك و نوجوان درباره اين‌كه آيا پيش از اين تاثيرگذاري اين طرح را امتحان كرده‌ است يا خير؟ عنوان كرد: ‎در کتاب «دانش پیشنیان» که چند سال پیش انتشارات مدرسه منتشر کرد‎ و اکنون چاپ دوم آن منتشر شده است ‎بخش‌هایی از دستاوردهای دانشمندان را به صورت آزمایش و تمرین بازنویسی کرده‌ام. این کتاب برای برخی معلمان که با آن‌ها برخورد داشتم جالب بود.‎ زمینه کار جدیدم از همان جا فراهم شد. ‎در واقع‎ هر کار جدید من ریشه در کار پیشین من دارد و کار پیشین را چند گام به جلو می‌برم.

وي در جواب اين پرسش كه چرا روش‌ خوارزمي را براي آموزش جبر انتخاب كرده است، گفت: یکی از روش‌ها که در کتاب درسی آمده همان روش خوارزمی است.‎ دانش جبر پیشرفت کرده و بهتر و ساده‌تر شده است اما هدف ما این نیست که دانش‌آموز شیوه‌های کهن را بیاموزد، تنها بخشی از آن را بازنویسی کرده‌ایم که بداند جبر چگونه آغاز شد‎ و چه بخش‌هایی از آن همچنان به همان صورت ماندگار شده است. آن چه در دبستان و دوره راهنمایی آموزش داده می‌شود‎ به ویژه در زمینه ریاضی،‎ بر پایه دانش پیشینیان است روش‌های پیچیده‌تر در دبیرستان و دانشگاه آموزش داده می‌شود.

وي درباره همکاران خود در انجام این کار نوآورانه گفت: برای نگارش در کلاس درس خوارزمی از دو کتاب ارزشمند بهره برده‌ایم. یکی ترجمه متن اصلی کتاب به زبان فارسی است که به کوشش زنده‌یاد حسین خدیوجم انجام شده و دیگری، بازنویسی متن کتاب به زبان امروزی ریاضی است که یونس کرامتی انجام داده است. آقای کرامتی ویرایش علمی کتاب من را نیز انجام داده است و از یکی از دبیران ریاضی به عنوان مشاور کمک گرفته‌ام.

در «فايل ضميمه» اين خبر، صفحه‌اي از اين كتاب را مي‌بينيد.