چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
«پژوهشي در ادبيات و انديشه علمي تخيلي» به چاپ مي‌رسد

كتاب «پژوهشي در ادبيات و انديشه علمي تخيلي»، نوشته محمد قصاع، به زودي از سوي انتشارات قدياني منتشر مي‌شود. به گفته مولف، تحليل ريشه‌هاي تاريخي اين ژانر و معرفي چهره‌هاي برتر آن،‌ از جمله محورهاي توجه شده وي در نگارش اين كتاب بوده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قصاع درباره اين کتاب گفت: تا به حال اثري مشابه در اين حوزه تدوين نشده، اين کتاب در بخش‌هاي متعدد و حدود 150 فصل دارد كه پژوهشي اجمالي در اين زمينه است. 

وي در معرفی فصل‌هاي مختلف اين كتاب توضيح داد: بخش نخست اثر با پرداختن به سابقه ادبيات علمي، تخيلي و ريشه‌هاي تاريخي در ادبيات کهن ايران و جهان آغاز مي‌شود و بخش ديگري از آن به بررسي آثار و چهره‌هاي برجسته حوزه علمي، تخيلي از قرون وسطا تاکنون اختصاص دارد و تحولات مختلف اين ژانر در دوره‌هاي زماني متفاوت را بررسي مي‌کند.

قصاع با بيان اين‌که بخشي از اين کتاب به بررسي تاريخ تحليلي ادبيات علمي، تخيلي مي‌پردازد، گفت: علاوه بر تاريخ تحولات ادبيات علمي تخيلي در بخشي ويژه تاريخ تحليلي اين‌گونه ادبي را نيز بيان کرده‌ام.

وي اضافه کرد: در اين کتاب همچنين بخش‌هاي مرتبط با ادبيات علمي تخيلي مثل سينماي علمي تخيلي و گرافيک علمي تخيلي نيز مورد بررسي قرار گرفته و جوايز و گروه‌هاي مختلف فعال در اين حوزه نيز معرفي شده است.

اين نويسنده افزود: در جمع‌بندي اين كتاب  تاثيرات ادبيات علمي تخيلي در جهان و موضوع انديشه علمي، تخيلي که در جامعه خود را به صورت يک خرده فرهنگ نمايان مي‌کند، پرداخته است. 

قصاع درباره اهداف نگارش اين کتاب توضيح داد: فقدان پژوهش كتابي در اين زمينه، انگيزه‌اي مهم براي نگارش آن است؛ از سويي در جهان غرب به طور قطعي ثابت شده که ژانر علمي، تخيلي در کشف‌هاي علمي و مراحل توليد علم نقش بسيار مهمي دارد؛ از اين رو معتقدم پيشرفت علمي با ژانر علمي تخيلي رابطه مستقيم دارد و اين کتاب تلاش دارد زواياي اين ژانر را براي مخاطب ايراني تشريح کند.

«پژوهشي در ادبيات و انديشه علمي تخيلي» تا هفته‌هاي آينده به پيشخوان کتابفروشي‌ها مي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها