سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
چهارمين «هديه‌ی برفی» در كتاب‌فروشی‌ها

مجموعه داستانك‌هاي دوزبانه‌‌ي «هديه‌ي برفي» نوشته‌ي «مصطفي چترچي» به چاپ چهارم رسيد.

ايبنا نوجوان: گاهي وقت‌ها داستان‌ها از يك نگاه تازه به محيط اطراف شكل مي‌گيرند و گاهي، يك يادداشت بسيار كوتاه، به تولد داستاني كوتاه مي‌انجامد، هر روز در اطرافمان ماجراهاي مختلفي روي مي‌دهد كه بي‌اعتنا از كنارشان مي‌گذريم، فقط لازم است با كمي دقت آن‌ها را ببينيم و قبل از آن‌كه فراموششان كنيم، آن‌ها را روي كاغذ بنويسيم؛ آن‌وقت بعد از مدتي مي‌بينيم كه با تعدادي سوژه‌ي داستاني مواجهيم.  

«هديه‌ي برفي» مجموعه‌اي از اين داستانك‌هاست كه وقايع آن شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد؛ داستان‌هايي كوتاه از ماجراهاي زيبا و تكان‌دهنده كه با نگاه موشكافانه‌ي نويسنده از لابه‌لاي حوادث عادي و روزمره زندگي بيرون كشيده شده است.

69 داستانك اين كتاب را «مصطفي چترچي» نوشته و «كيومرث پارساي» ترجمه‌ي آن‌ها به زبان انگليسي را برعهده داشته است. اين كتاب به دليل همراه بودن متن ساده‌ي فارسي و انگليسي مي‌تواند كاربرد آموزشي هم داشته باشد.

موضوع داستانك‌هاي «هديه‌ي برفي»، اجتماعي‌ است. فقر، بيماري، كهنسالي و ارتباطات همسايه‌ها از جمله‌ي موضوعات اين داستانك‌هاست.

«هديه‌ي برفي» داستانكي است كه نام مجموعه نيز از آن گرفته شده است. توجه به محبت‌هاي پدر و مادر و كشف رنج‌هايي كه در پس اين محبت‌ها به آن‌ها تحميل مي‌شود از جمله‌ي نكات مثبت اين داستانك به‌شمار مي‌رود. «هديه‌ي برفي» را با هم بخوانيم:

آن روز از صبح كه به كارگاه آمده بود، دايم در فكر هديه تولد براي دختركش بود. همه‌ي‌ حقوقش در همان روزهاي اول ماه بابت خريد مايحتاج، اجاره‌ي خانه و بدهي‌ها تمام شده بود.
عصر كه به خانه برمي‌گشت، برف زيبا، آرام و بي‌سروصدا همه‌جا را سپيد كرده بود، خوشحال شد. پارويي تهيه كرد. قبل از اين‌كه به خانه برود، چرخي در كوچه‌ها زد... .
شب با ديدن برق شادي چشمان دخترك وقتي كه جعبه عروسك را باز مي‌كرد، تمام خستگي او مثل دانه‌هاي برف زير نور خورشيد آب شد.


توجه به اشيا عادي كه هر روز با آن سر و كار داريم يكي ديگر از نقاط مثبت اين داستانك‌ها محسوب مي‌شود. داستانك‌هاي صندلي، سپيدار، تلفن همراه، تله موش، كمربند و ... موجب تغيير نگاه نوجوان به دنياي اطراف و عناصر آن مي‌شود. داستان سپيدار را با هم بخوانيم:

به ياد روزهايي افتاد كه پاي در خاك داشت و سر به آسمان. چقدر با چهچهه‌ي پرندگان زيبا روي شاخه‌هايش احساس غرور و شادماني مي‌كرد.
قسمت آن شد كه از ريشه جدايش كرده و بعد از تراش و صيقل، سياهش كردند. از سياهي رنگش اصلاً راضي نبود تا آن‌كه مدتي بعد صداي همهمه‌ و ضربات گچ دانش‌آموزان او را به خود آورد و يك‌بار ديگر آواي جيك‌ جيك‌ گنجشك‌ها در او زنده شد.
درخت سپيدار ديروز و تخته سياه امروز، باز هم احساس غرور و شادي كرد... .

انتشارات «هنركده»، چاپ چهارم كتاب «هديه‌ي برفي» را با شمارگان 1200 نسخه و به بهاي 2500 تومان براي گروه سني نوجوان روانه‌ي بازار كتاب كرده است. چاپ نخست اين كتاب در سال 1386 منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها