یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
تقسيم‌بندي علمي رشته‌هاي ورزشي در «بيومكانيك و آناتومي در ورزش»

ويرايش جديد كتاب «بيومكانيك و آناتومي در ورزش» ترجمه دكتر سعيد ارشم منتشر شد. ارشم، تقسيم‌بندي رشته‌هاي ورزشي در زمينه‌هاي مختلف تيپ، وضعيت ‌بدن و تناسب‌اندام براي ورزشكاران و به‌ويژه مربيان وزرشي را ويژگي اصلي اين كتاب مي‌داند.-

دكتر سعيد ارشم در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) بيان كرد: اين كتاب چند سال پيش توسط پژوهشكده تربيت بدني و علوم ورزشي وزارت علوم به چاپ رسيد و اكنون با ويرايش جديد توسط انتشارات آواي ظهور منتشرشده است. 

وي ادامه داد: اين نوشتار از لحاظ محتوا و مطلب، غني و وسيع است و در سه بخش و سيزده فصل به موضوعات گوناگون ورزشي از قبيل «بيومكانيك»، «رشد حركتي»، «علم‌ تمرين»، «ارزيابي قابليت‌هاي جسماني» و «شيوه‌هاي جديد تمرينات دوره‌اي» توجه دارد. مباحث گسترده اين كتاب دربرگيرنده پايه‌هاي پايان‌نامه‌اي و تحقيقات علوم ورزشي‌اند.

ارشم افزود: تقسيم‌بندي رشته‌هاي ورزشي (توپي، راكتي و قدرتي) در زمينه‌هاي مختلف تيپ، وضعيت ‌بدن و تناسب‌اندام براي ورزشكاران و به‌ويژه مربيان وزرشي از ويژگي‌هاي كاربردي كتاب «بيومكانيك و آناتومي در ورزش» است، به‌طوري كه مربي تربيت ‌بدني با مشاهده يكي از اين وضعيت‌ها در وجود ورزشكار خود مي‌تواند گام نخست در استعداديابي را بردارد.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت‌ معلم تهران درباره مباحث مختلف اين اثر گفت: اثر حاضر از جنبه‌هاي گوناگون به آزمون‌هاي مختلف ورزشي مي‌پردازد مانند «تعيين نيمرخ ورزشكاران زبده». به وسيله تعيين نيمرخ فيزيولوژيكي و رواني ورزشكاران زبده و مقايسه آن با نيمرخ ورزشكاران مبتدي مي‌توان پيش‌بيني كرد كه ورزشكاران مبتدي در آينده مي‌توانند يك استعداد محسوب شوند يا خير. 

ارشم با بيان اين كه مطالب اين نوشتار بر اساس يافته‌ها و عملكرد مربيان و محققان استراليايي در المپيك سيدني نوشته شده‌اند و در اين اثر از مرحله تكنيك تا مرحله اجرا توضيح داده ‌مي‌شوند، افزود: اثر حاضر از اعتبار خاصي دارد چرا كه حاصل تلاش چهار محقق بزرگ دنيا به‌نام‌هاي «بلوم فيلد»، «آكلند»، «اليوت» و «ويلسون» است و از يافته‌هاي اين افراد به‌ عنوان مطالب مرجع در عرصه علوم و ورزش ياد مي‌شوند.

نويسنده كتاب«انگيزه ورزشي» در پاسخ به اين سوال كه «ويژگي‌هاي عمده اين كتاب چيست؟» مي‌گويد: از ويژگي‌هاي عمده اين اثر، دربرگرفتن حيطه‌هاي مختلف با رويكردهاي گوناگون و جديد و بر خلاف روش‌هاي سنتي است. در فصل آخر نيز تمامي مطالب فصل‌هاي گذشته به‌صورت خلاصه بيان مي‌شوند. از ديگر ويژگي‌ اين كتاب مي‌توان كمك به روند مطالعه منسجم و تمرينات كاربردي را نام برد، به اين معنا كه اطلاعات آزمايشگاهي درباره رشته‌هاي «رشد حركتي»، «آزمايشگاه ورزشي»، «بيومكانيك» و «نحوه ارتباط كلامي مربي با ورزشكار» را در اختيار مخاطبان خود قرار مي‌دهد. 

ارشم ادامه داد: مباحث اين كتاب دربرگيرنده نكات قابل توجهي مانند نقش علم در ورزش است، مانند آگاهی ورزشکار از علم بیومکانیک و آناتومی كه در رشد و توسعه دانش مربی موثر و امری ضروری  محسوب مي‌شود. این کتاب همچنين به روشی تاكيد مي‌ورزد که در آن مربی می‌تواند از دانش بیومکانیک و آناتومی ساختاری براي بهبود عملکرد سود جوید و همچنین راهکارهای تجزیه و تحلیل منظم را براي شناخت ویژگی‌های حرکتی مهمی که ممکن است نیاز به تغییر و اصلاح آن باشد، کسب كند.

ويرايش جديد نخستين چاپ كتاب «بيوكانيك و آناتومي در ورزش» با شمارگان 3000 نسخه، 593 صفحه و به بهاي 125000ريال از سوي نشر آواي ظهور راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط