دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
برگزاری سمینارهای «بصیرت و براندازی» ويژه ناشران

مدير انتشارات «ساحل انديشه تهران» كه به چاپ كتاب‌هايي با موضوع جنگ نرم و فتنه 88 مي‌پردزاد، معتقد است بسیاری از ناشران براي مقابله با هجمه‌های هوشمندانه جدید فرهنگی آموزش ندیده‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند با برگزاری سلسله سمینارهای «بصیرت و براندازی» براي ارتقاي بصيرت ناشران اقدام كند./

علي رجبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه «عشق به ولایت همه را در مسیر تعالی و کمال قرار می‌دهد» درباره چگونگي شكل‌گيري هر يك از اين مجموعه‌ها گفت: ما در راستاي لبیک گفتن عملي به منویات مقام معظم رهبری، اولویت نشر آثارمان را بر اساس نظر و هدایت ایشان براي آموزش و آگاهی‌بخشی به نخبگان تبيين كرديم. حضور مولفان ادامه اين راه را آسان‌تر كرد، زيرا پس از انتشار چند كتاب و آشنا شدن مولفان با راهبردهاي ما، آنان كتاب‌هايشان را در اختیار ما گذاشتند.

وي عموم مردم را جامعه مخاطب اين مجموعه‌ها دانست و گفت: تبیین حقایق به عموم مردم از طریق نخبگان ميسر است. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛ جنگ نرم يك واقعيت است و ما در ميدان جنگ قرار داريم. ايشان تاكيد مي‌كنند كه پس از پايان جنگ تحميلي در سال 1367، ايران وارد ميدان جنگ نرم شده است. اين جنگ عليه انقلاب، امام خميني(ره) و تمامي آرمان‌ها و همچنين افرادي است كه به انقلاب دل بسته‌اند.

وي درباره آثار انتشارات ساحل انديشه تهران توضيح داد: هنگامي كه آثار اين انتشارات را در بحبوحه آشوب‌های خیابانی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارايه دادیم، فضا مانند اكنون باز نبود. کتاب‌هاي ما به موضوعات جنگ نرم، عرفان‌های وارداتی و فتنه مي‌پرداختند. در واقع، انتشارات ساحل انديشه اصرار داشت كه اين آثار در زمانی که کارایی دارند، يعني در همان بحبوحه آشوب به مخاطب عرضه شوند. تسریع در مراحل بررسی، اعمال اصلاحات، صدور مجوز، حمایت پس از تولید آثار و اطلاع‌رسانی توسط سایت خبرگزاری کتاب، وابسته به خانه كتاب و همچنين همكاري سازمان‌های تابعه معاونت امور فرهنگي اين وزارتخانه از آثار اين انتشارات بی‌نظیر بوده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا كتاب‌هاي ساحل انديشه تهران روند عادي توزيع را طي مي‌كنند يا توسط برخي از ارگان‌ها و نهادهاي دولتي خريداري مي‌شوند؟» گفت: روند توزیع عادی از طریق مراکز توزیع و کتابفروشی‌ها بسیار کند است. در مرکز اطلاع‌رسانی موسسه ساحل انديشه تهران، یک نسخه از هريك از آثار منتشره به دستگاه‌های فرهنگی تابع دولت، ستاد کل نیروهای مسلح، حوزه‌های علمیه و همچنين شهرداری‌ها هدیه داده می‌شوند. ما بنابر درخواست هر یک از اين سازمان‌ها کتاب‌ها را برایشان ارسال می‌کنیم. با همکاران بخش خصوصی نيز ارتباط خوبی داریم و بر اساس همين همكاري، آثارمان را در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنیم. همچنين برگزاری سلسله سمینارها با موضوع «جنگ نرم» کلید طلایی معرفی آثار ماست. 

وي محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در انتشار كتاب را ضعف اين وزارتخانه ندانست و عنوان كرد: اين ضعف خود را در حوزه‌هاي ديگري نشان مي‌دهد. مسوولیت کار فکری را در کشور نمی‌توان به بخش خصوصی منتقل کرد. به عنوان مثال، فرض کنید وزارت بهداشت مسوولیت بهداشت را به بخش خصوصی واگذار کند! امروزه در بحث جنگ نرم و به دست گرفتن آبشخور فکری، ناشري ايراني کتاب‌هايي را در اين حوزه منتشر مي‌كند، در حالي كه کشورهای غربی سیستم ورودی نشر کشورهای دیگر را در کنترل خودشان دارند و حتي آمریکا بیش از هر کشور دیگری کتاب چاپ می‌کند.

رجبي ادامه داد: آمريكايي‌ها سیستم نشر کشورها را هدف قرار می‌دهند و ما ناچاريم به اصطلاح، در شرايطي که زمین بازی نداریم، در زمین آن‌ها بازی می‌کنیم. این کار در جهان توسط سیستم پیچیده‌ای صورت می‌گیرد که سیستم توزیع و تبلیغ را در اختیار دارد. این کتاب‌ها در مناطق آزاد فرودگاه‌ها و مراکز تجاری بزرگ در دسترس نخبگان قرار داده مي‌شوند. شبکه توزیع «وارنر» یکی از بزرگ‌ترين شبكه‌هاي توزيع كتاب است كه در اين راستا فعاليت مي‌كند. در ایران تاکنون برخوردهای متفاوتی با اين موضوع صورت گرفته اما بدیهی است که اين پرونده همچنان باز و بحث همچنان چالش‌برانگیز است.

وي افزود: بسیاری از ناشران در برابر هجمه‌های هوشمندانه جدید فرهنگی آموزش ندیده‌اند. پیشنهاد می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با برگزاری سلسله سمینارهای «بصیرت و براندازی» در حوزه نشر براي ارتقاي بصیرت مدیران مسوول موسسات نشر همت کند. در واقع، ارتباط مستقیم بی‌سابقه و همدلی و همراهی با مدیران بخش خصوصی، راهبردی بسیار هوشمندانه در سیاست‌های معاونت فرهنگی در دولت دهم بود که سختی‌های کار را بر ما ناشران قابل تحمل كرد. 

انتشارات ساحل انديشه تهران طي سال اخير 40 عنوان كتاب را در حوزهاي مختلف منتشر كرده است كه 9 عنوان آن‌ها با محور مطالبات رهبری و ولایت فقیه در قالب مجموعه «گلبرگ امين» منتشر شده‌اند. فرهنگ اسلامي، انقلاب فرهنگي، تهاجم فرهنگي، فرهنگ انقلاب اسلامي، درآمدي بر ولايت فقيه و همچنين حكومت و عدالت، از جمله عناوين و موضوعات اين مجموعه‌اند.

اين انتشارات همچنين 30 عنوان كتاب را با محور براندازي منتشر كرده كه اين آثار موضوع هاي جنگ نرم، عرفان‌های وارداتی و فتنه 88 را پوشش مي‌دهند. يك كتاب نيز در حوزه حجاب با عنوان «نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه‌های جهان» از ديگر آثار منتشره اين انتشارات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط