دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶

فهرست برترین رمان های آخرین ماه سال 2011 میلادی منتشر شد. در این لیست رمان «سرود کار» به قلم یان بوتچر در صدر قرار گرفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایان (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان ، این رمان در 320 صفحه در انتشارات روولت منتشر شده و از آن جا که یان بوتچر خواننده گروه «آقای نیلسون» است، قهرمان او نیز یک معلم موسیقی سالخورده به نام «ماوس» است که زمانی که تدریس می کند، باشگاه شاعر مرده را به خاطر می آورد. در ادامه داستان حوادثی به وقوع می پیوندد: تصادف دوچرخه، خودکشی و کلاریسا که ناگهان جامه عزا بر تن می کند و کارگردان او به وی علاقه مند می‌شود. این رمان داستان سه نسل را روایت می کند. 

یان بوتچر متولد 1973 است و به عنوان نویسنده و ترانه سرا در برلین زندگی می کند و تحصیلکرده رشته های ادبیات آلمانی و اسکاندیناویایی است. او در سال 2003 نخستین رمان خود را با عنوان «لینا یا : باتلاق سرد» منتشر کرد و سپس در سال 2006 رمان «پول یا زندگی» را به زیر چاپ برد. از جمله جوایزی که این نویسنده موفق به دریافت آن شده می توان به جایزه ارنست ویلنر در رقابت ادبی باخمن در سال 2007 و بورس صندوق ادبیات آلمان در سال 2006 اشاره کرد. 

دیگر رمان های برگزیده این ماه به شرح زیر هستند : 
«پسر بچه» نوشته «سباستین پلمنز»
«سباستین پولمنز» متولد 1982 در مونشن گلادباخ است. او در رشته های فرهنگ و ادبیات انگلیسی و آلمانی و رسانه شناسی تحصیل کرده و از سال 2008 کار همکاری با نشریات ادبی را در زمینه نگارش مقاله و متن آغاز کرده است. از او در سال 2010 با جایزه ادبی «نته تالر» نیز قدردانی شد. رمان «پسر بچه» نخستین اثر این نویسنده است که در سال 2011 در 196 صفحه در انتشارات سورکمپ منتشر شد و در همین سال نیز جایزه ادبی «یورگن پونتو» را کسب کرد.
این رمان در مورد چند روز از زندگی یک پسر بچه است که افق دید شخصی اش ثابت است. کودکی در معرض خطر در روستا، بیشتر بر حسب تصادف، در «نیدرراین» نزدیک مرزهای هلند، جایی که دو زبان به یکدیگر پیوسته اند و در همین مکان این پسر بچه در این آرزوست که از این پهنه بگریزد. 

«دردساز» نوشته «مارلنه اشتری روویتس»
این رمان که در سال 2011 در فهرست نامزدهای جایزه کتاب آلمان جای داشت در 398 صفحه در انتشارات اس.فیشر منتشر شده است. نویسنده «دردساز» متولد 1950 در وین و تحصیلکرده رشته زبان و ادبیات اسلاوی و تاریخ هنر است. او فعالیتش را به عنوان کارگردان و نویسنده با قطعات تاتری و نمایشنامه های رادیویی آغاز کرد. رمان های او که انتشارشان از سال 1996 آغاز شد جوایز متعددی را نصیب وی کرده اند که از تازه ترین آن ها می توان به جایزه ادبی «برمر» 2012 برای رمان «دردساز» اشاره کرد. در این رمان «امی شرایبر» 24 ساله برای یک سرویس امنیت خصوصی کار می کند. مردم ربوده و ناپدید می شوند، به زندان می افتند و یا شکنجه می شوند. او تنها می تواند از فساد و خشونتی که در پشت عملیات سری محسوس است با خبر باشد. سرانجام زمانی که تصمیم به استعفا می گیرد، در چنگال یک سازمان ناشناخته اما جنایتکار اسیر می شود. 

«یوغ طلایی» نوشته «آی لین چانگ»
این اثر داستانی مشتمل بر 5 داستان کوتاه از چین سال های دهه 40 و از مکان های دور است. «آی لین چانگ» در آن دوران ستاره ای در صحنه ادبیات شانگهای بود و در داستان هایش با موضوع دسیسه و عشق به منعکس کردن پایان عصر استعمار می پردازد.این داستان ها را ولف باوس، مارک هرمن، شیائولی گروسه – رویکن ، سوزانه هورنفک ، وانگ یو و ولف بگریچ از زبان چینی برگردان کرده اند و انتشارات «اولشتاین» آن را در 368 صفحه به زیر چاپ برده است. 

«واقعه عشق» نوشته «جفری اویگنیدس»
داستان رمان «واقعه عشق» که با ترجمه اولی آومولر و گرته اوستروالد در 624 صفحه در انتشارات روولت منتشر شده، در سال های دهه 80 در یک کالج در سواحل جنوب آمریکا می گذرد. «مادلین هانا» از علاقه مندان پر شور آثار رولان بارت است که به تحقیق در رمان های عاشقانه ویکتوریایی می پردازد و در حالی که درگیر این پژوهش است ناگهان در زندگی واقعی اش سر و کله دو جوان به نام های لئونارد بانکهد و میچل گراماتیکوس پیدا می شود. 

«جفری اویگنیدس» که متولد 1960 در دیترویت میشیگان است، همراه همسر و دخترش در برلین زندگی می کند. نخستین رمان او با نام «دوشیزه خودکشی می کند» در سراسر جهان با موفقیت روبه رو شد و سوفیا کاپولا فیلمساز آمریکایی در سال 2000 این رمان را دستمایه فیلم سینمایی کرد. تازه ترین رمان این نویسنده با عنوان «طرح ازدواج» در سال 2011 منتشر شده است. این نویسنده آمریکایی جوایزی همچون جایزه پولیتزر و جایزه کتاب آمباسادور را کسب کرده است. 

«شن» نوشته «ولفگانگ هرندورف»
«ولفگانگ هرندورف» نویسنده ، تصویرگر و نقاش آلمانی متولد 1965 در هامبورگ، در رشته نقاشی تحصیل کرده است. او در سال 2002 نخستین رمان خود را با عنوان «در توفان مخملین» منتشر کرد. در سال 2008 برای اثری با عنوان «این سوی کمربند وان آلن» جایزه داستانسرایی آلمان را برد. «هرندورف» در رمان تازه اش با عنوان «شن» قهرمانش را به صحرا می فرستد. جایی که چیزی جز مرگ برای او یافت نمی شود. در مسیر او یک اروپایی مرده ، یک قاچاقچی مرموز و افرادی حضور دارند که برای هر کاری به جز کمک آماده اند...
 
«دوبلین» نوشته «ویلفرید ف . شوئلر»
این کتاب نخستین زندگینامه جامع در مورد آلفرد دوبلین پزشک و نویسنده برجسته آلمانی و خالق رمان «میدان الکساندر برلین» است که از سال 1878 تا 1957 می زیست. نویسنده در این کتاب بخش های بسیاری از زندگی کاری و شخصی «دوبلین» را بررسی می کند. ما در این کتاب با فردی آشنا می شویم که به عنوان پزشک مغز و اعصاب در طول یک سال 2000 بازدید خانگی داشته، به عنوان منتقد تاتر هر شب یک نقد می نوشته، نویسنده ای با وسواس در نگارش و در دوران پس از جنگ یک سیاستمدار فرهنگی پرمشغله. 

«ویلفرید ف . شوئلر» متولد 1941 منتقد ادبیات و پروفسور ادبیات قرن 20 و نقد ادبی و مطبوعات در دانشگاه برمن است. او که در فرانکفورت زندگی می کند در سال 1990 موفق به کسب جایزه «آلفرد کر» برای نقد ادبی شد. او از سال 2002 دبیرکل مرکز انجمن نویسندگان آلمان است. کتاب «دوبلین» در 916 صفحه در انتشارات کارل هانسر منتشر شده است. 

«نظر اشمیت» نوشته «لوییس بگلی»
«لوییس بگلی» نویسنده آمریکایی که متولد 1933 در لهستان آن زمان و اوکراین فعلی است ، از سال 2004 به عنوان وکیل در نیویورک مشغول کار است. آثار او به 15 زبان ترجمه شده و جوایز بسیاری را کسب کرده است. او نخستین رمانش را با نام «دروغ های زمان جنگ» در سال 1991 منتشر کرد. رمان «نظر اشمیت» دنباله داستان های اشمیت است که با ترجمه کریستا کروگر در 415 صفحه در انتشارات سورکمپ منتشر شده و داستان زندگی ان شخصیت را دنبال می کند. اشمیت پس از بازنشستگی پیش از موعدش به عنوان مدیر یک بنیاد مشغول به کار می شود و با ماجراهای دیگری روبه رو می شود. 

«قلمرو میانی» نوشته «یوزف بیربیچلر»
این رمان نخستین رمان «یوزف بیربیچلر» نویسنده و هنرپیشه آلمانی متولد 1948 است که در 391 صفحه در انتشارات سورکمپ منتشر شده است. نویسنده در این کتاب به شکلی جادویی همچون رئالیسم تمام عیار داستان یک دهکده در کنار دریاچه «اشتارنبرگر» در بایرن در سال های 1914 تا 1984 را روایت می کند. او با نگارش این رمان خانوادگی تصویری سنتی از آلمان را ایجاد کرده است. 

«لابیرنت کتاب های رویایی» نوشته «والتر مورس»
«والتر مورس» نویسنده آلمانی متولد 1957 در مونشن گلادباخ است .او به کار نگارش رمان های تخیلی می پردازد و توانسته با برخی از کتاب های خود به موفقیت بسیاری دست پیدا کند. رمان «شهر کتاب های رویایی» از جمله آثار موفق این نویسنده است که 42 هفته در لیست پرفروش ترین ها قرار داشت. 

رمان «لابیرنت کتاب های رویایی» در 432 صفحه در انتشارات کناوس منتشر شده و داستان آن در قاره خیالی تسامونی روایت می شود. در این رمان نویسنده بزرگ سرزمین تسامونی که یک اژدها است به روایت داستان زندگی خودش و به ویژه جنگ در سرزمین تسامونی می پردازد. جایی که شکارچیان کتاب با غول های یک چشمی موسوم به «بوخ لینگه» می جنگند. شکارچیان کتاب و بوخ لینگه ها از موجودات تخیلی ابداع شده توسط «والتر مورس» هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها