دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
اطلس پاوه و اورامانات تدوين مي‌شود

سردار محسن رشيد، يكي از راویان دوران دفاع‌مقدس و رييس وقت مركز مطالعات و تحقيقات جنگ در همان سال‌ها، مشغول تدوين اطلس راهنماي پاوه و اورامانات با تاكيد بر عمليات محمد رسول‌الله (ص) در این مناطق است. اين اثر به همت مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس به چاپ مي‌رسد.-

محسن رشيد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: اطلس راهنماي پاوه و اورامانات براي ارايه به مردم حماسه آفرین پاوه و نیز زائران مناطق يادماني سال‌هاي دفاع مقدس به چاپ مي‌رسد.

وي افزود: پس از موفقیت در عملیات پیروز ثامن الائمه(ع) که منجر به شکسته شدن محاصره آبادان شد، برای آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده توسط ارتش متجاوز صدام، سلسله عملیات‌هایی با نام «كربلا» طرح‌ریزی شد که «محمد رسول‌الله(ص)» یکی از این سلسله عملیات‌ها در منطقه پاوه و اورامانات بود.

سردار رشيد درباره اختصاص بخشي از يك كتاب به چگونگی ساماندهی نیروی انسانی در اين عمليات و انجام یک کار پژوهشی و انتشار آن در قالب کتاب، متناسب با نيازهاي مخاطبان خاص کتاب‌های دفاع‌‌مقدس مانند دانشگاهيان و پژوهشگران گفت: نگاه به این موضوعات، پیش از این‌که مخاطب عمومی را درنظر بگیرد، بیشتر مخاطبان خاص را دربرمی‌گیرد. البته مقصود از مخاطب خاص، مخاطب دانشگاهی نیست بلکه مقصود مخاطبی است که ضمن برخورداری از توان پژوهشی، مطالعات ویژه‌ای را بخواهد دنبال کند. 

وي افزود: اگر کسی بخواهد نحوه شکل‌گیری و تأسیس لشکر 27 محمدرسول الله(ص) را دنبال کند و یا بخواهد مدل فرماندهی در جنگ را با گرایش جاويد‌الاثر احمد متوسلیان یا سردار شهيد حاج همت دنبال کند، حتماً به مطالعه عملیات محمد رسول الله(ص) باید بپردازد.

محسن رشيد معتقد است: از آن‌جايي كه ما در هشت سال دفاع‌مقدس با پديده‌اي روبه‌رو بوديم كه متناسب با ساختارهاي شناخته شده نظامي نبوده، براي عبور از اين وضعيت بايد ابتكاراتي به كار مي‌گرفتيم. از این منظر عملیات محمد رسول الله(ص) نیز توجه پژوهشگران را به خود جلب می‌کند.

وي درباره زاويه‌هاي ناگفته و ناديده‌ اين عمليات گفت: در جنگ هشت ساله، مطالعه عامل انساني بسيار مهم است و دامنه تحقیق در این حوزه بسیار وسیع است و به زودي‌ها تمام نمي‌شود و شايد به يك سده پژوهش نیاز داشته باشد. 

سردار رشيد افزود: متاسفانه منابع لازم برای بررسی نقش عوامل انساني در جنگ و از جمله عمليات محمد رسول‌الله (ص) منابع کتابخانه‌ا‌ی نیستند، بلکه عموماً منابع انسانی هستند که نه تنها تاکنون آن‌طور که باید تخلیه اطلاعاتی نشده‌اند، بلکه بسیاری از آنان يا صحنه حیات دنیوی را ترک کرده‌اند و يا ذهنيت آن‌ها پس از 30 سال شامل مرور زمان شده و اطلاعات آن‌ها شفاف و قابل اتکای صددرصد نيست؛ اما چون عامل انساني در دفاع‌مقدس مهم است، بايد تاثيرات ادراكي و مفهومي فرماندهاني مانند همت و متوسليان بر رزمندگان را مورد توجه قرار دهيم. اين عمليات، بيشتر از آن‌كه از جنبه اطلاعات تاريخي اهميت داشته باشد، مستندات توصيفي مهمي دارد. 

عملیات محمد رسول‌الله (ص) روز دوازدهم دي ماه 1360 در جبهه شمالي، در منطقه عمومی اورامانات در غرب پاوه با هدف تامين مرز بين‌المللي و پاکسازی بخش مرزی نوسود، با رمز «لااله‌الا‌الله، محمد رسول‌الله(ص)» آغاز شد.

اين عمليات از نظر مرور تجارب دوران جنگ، داراي اهميت است و از اين رو، بررسي و پژوهش درباره آن ضروري است اما متاسفانه تاكنون، كتابي اختصاصي درباره آن تدوين نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط