چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵
مخازن بسته مخاطبان را از كتابخانه دور مي‌كند

مريم خلجي، مدير كتابخانه عمومي آيت‌الله طالقاني معتقد است، استفاده از روش مخزن بسته در كتابخانه‌ها، مراجعه كنندگان را از كتابخانه دور مي‌كند و بايد از روش مخزن باز در كتابخانه‌هاي عمومي استفاده كرد تا مخاطبان به صورت خلاق و با راهنمايي كتابداران فعاليت كنند.-

خلجي درباره علل كم توجهي مردم به كتابخانه‌هاي عمومي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: يكي از دلايل اين موضوع تأمين نكردن خوراك مناسب فكري براي مردم است. مردم نمي‌دانند چه مي‌خواهند و كتابدار تنها فردي است كه در كتابخانه مي‌تواند به حل اين موضوع كمك كند. 

وي ادامه داد: كتابدار بايد برخورد بسيار خوبي با مراجعه كننده داشته باشد و اين نخستين مرحله در جذب مخاطبان است؛ يك كتابدار مي‌تواند مخاطبان را از سردرگمي نجات دهد و در واقع كتابداران مانند يك دكتر داروساز هستند كه در برخي از مواقع در صورت نبودن يك دارو ،مي‌توانند دارويي مشابه را به بيمار پيشنهاد كنند. 

وي با انتقاد از استفاده روش مخزن بسته در كتابخانه‌هاي عمومي گفت: يكي از مراجعه‌كنندگان به كتابخانه آيت‌الله طالقاني زماني كه متوجه شد در اين كتابخانه از شيوه مخزن باز استفاده مي‌شود، متعجب شد. فكر مي‌كنم اين روش مي‌تواند به مراجعه كننده ايده بدهد. البته در اين روش ممكن است برخي از كتاب‌ها مفقود شود ولي شخصاً برايم خيلي مهم نيست و معتقدم اگر كسي هم كتابي را با خود برد و آن را بخواند، باز هم مهم است و حتي حاضرم پول اين كتاب‌ها را از جيب خودم بدهم.
 
وي افزود: يكي ديگر از مشكلات استفاده از روش مخزن باز نيز به زياد شدن كار كتابدارن و بهم ريختگي قفسه‌ها باز مي‌گردد، با وجود اين  اين روش در سراسر جهان رايج است.

خلجي در ادامه بر به روز بودن منابع كتابخانه‌اي به عنوان يكي از دلايل رغبت افراد به استفاده از كتابخانه‌هاي عمومي تاكيد كرد و گفت: متاسفانه بسياري از آثار موجود در كتابخانه‌ها به روز نيستند.

وي افزود: قبل از خريد كتاب بهتر است از مراجعه‌كنندگان نياز سنجي و فهرستي از كتاب‌هاي درخواستي آن‌ها تهيه شود. نيازسنجي از مراجعه‌كنندگان بايد همواره در كتابخانه‌ها انجام شود كه متاسفانه اين كار در ايران چندان صورت نمي‌گيرد و مجموعه‌سازي‌ها بدون در نظر گرفتن نياز مخاطبان انجام مي‌شود. 

مدير كتابخانه عمومي آيت‌الله طالقاني در ادامه اضافه كرد: يكي ديگر از كارهايي كه مي‌توان در كتابخانه‌هاي عمومي انجام داد، پيشنهاد دادن به مراجعه كننده است؛ مثلا در كتابخانه ما به زنان خانه‌دار  پيشنهاد مطالعه در حوزه‌ها مختلف داده مي‌شود و طراحي سير مطالعاتي صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: بايد تشنگي و عشق به كتاب را از كودكي در فرد تقويت كرد. مردم ما از مطالعه دور نيستند و حتي بايد حضور دانشجو يا پشت كنكوري را در كتابخانه مغتنم شمرد. اگرچه اين‌كه كتابخانه عمومي تبديل به سالن مطالعه براي امتحانات شود  يك آفت است با وجود اين باز هم ما افرادي داريم كه حتي در كتابخانه‌ها كتاب نوشته‌اند.
 
وي تصريح كرد: بايد نقش كتابخانه‌هاي عمومي در جامعه پررنگ‌تر شوند و اين نيازمند بودجه است. بسياري از كارها با بودجه محدود انجام مي‌شود، ولي سرانجام اين كمبود بودجه خودش را در يك جايي مانند كمبود امكانات در كتابخانه‌ها نشان مي‌‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها