وي ادامه داد: بسياري از مشاغل به علم آن رشته وابسته هستند همانطور كه شغل مكانيكي وجود دارد ولي رشته علمي آن نيز وجود دارد، بنابراين كتابداري نيز علمي است كه حرفه آن نيز وجود دارد.
اين دكتراي كتابداري با اشاره بر ميان رشتهاي بودن كتابداري و اطلاعرساني و لزوم توجه به اين نوع رشتهها گفت: در گذشته ما تنها فيلسوف داشتيم و علم آنقدر محدود بود كه يك فرد ميتوانست به همه زمينههاي علمي دسترسي پيدا كند اما به تدريج كه علم گسترش پيدا كرد، رشتهها تخصصي شد و علوم از يكديگر جدا شدند. اكنون با توجه به نيازهاي جامعه، لازم است كه برخي رشتهها براي رشد بيشتر وارد حوزههاي ديگر شوند؛ مانند رشتههاي حقوق، روانشناسي و كتابداري.
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات افزود: در رشته كتابداري نيز شاخههاي جديدي مانند مديريت دانش و كتابخانه ديجيتال به وجود آمده است. بنابراين اكنون رشتهها به سوي بين رشتهاي شدن در حركت هستند و سعي دارند تا از قابليتهاي رشتههاي ديگر براي اهداف خود استفاده كنند.
وي تصريح كرد: رشته كتابداري در ايران جديد بوده و در حال شكل گيري است و در دانشگاهها سعي ميشود تا بهاي بيشتري به آن داده شود.
وي همچنين درباره هماهنگ بودن سرفصلهاي جديد اين رشته با سرفصلهاي جهاني آن گفت: ما معمولاً در سطح بينالمللي از دنيا عقبتر هستيم و در رشته كتابداري نيز وضع به همين صورت است. اين سرفصلها هنوز هم تا حدي از سرفصلهاي جهاني فاصله دارد و از سوي ديگر نيز گاهي با نيازهاي جامعه فاصله دارد؛ بنابراين بايد اين اصلاحات را به صورت روازنه و مداوم در رشته كتابداري انجام داد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به دلايل بيانگيزه بودن دانشجويان اين رشته اشاره كرد و گفت: افرادي كه در اين رشته وارد ميشوند، صلاحيت لازم را ندارند و افرادي هستند كه در كنكور رتبههاي پاييني داشتند و به عبارتي از سرناچاري وارد اين رشته شدند، البته همه دانشجويان اين رشته اين گونه نيستند.
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تصريح كرد: از سوي ديگر در قديم بازار كار اين رشته فعال و خوب بود ولي اكنون بازار كار آن آسيب ديده و باعث بيانگيزه شدن فارغالتحصيلان آن شده است.
عليپور حافظي با ارايه راهكار در اين باره گفت: بايد براي ورود افراد به اين رشته مصاحبه گذاشته شود و تنها افراد علاقهمند را جذب كرد، كساني كه واقعاً عاشق اين رشته هستند ميتوانند در اين كار موفق شوند.
وي اضافه كرد: البته ميتوان اين رشته را در كنكور به گونهاي ردهبندي كرد افراد با رتبههاي خوب بتوانند در آن قبول شوند اما اين ميتواند يك راه حل مقطعي باشد؛ به عقيده من انجام مصاحبه پس از كنكور ميتواند راه حل بهتري براي جذب دانشجويان علاقهمند باشد.
نظر شما