شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
باز چاپ «سخنان حسين‌بن علي(ع) از مدينه تا كربلا»

ويرايش سوم كتاب «سخنان حسين‌بن علي(ع) از مدينه تا كربلا» نوشته آيت‌الله محمدصادق نجمي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اثر حاضر، كلمات و سخنان امام حسين(ع) را از منابع دست اول تاريخي، گردآوري كرده و گنجينه‌اي از معارف ديني، سياسي و تاريخي را در اختيار علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت(ع) گذاشته است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نويسنده كتاب، متن سخنان امام(ع) را از آغاز حركت از مدينه تا هنگام شهادت، به ترتيبي كه در مناسبت‌هاي مختلف ايراد فرموده‌اند، از منابع و مدارك مختلف گرد‌آورده است. علاوه بر ترجمه، گاهي نيز توضيحات لازم و نتيجه‌گيري‌هايي به اين مطالب افزوده شده است.

نويسنده اين اثر در مقدمه كتاب، ذكر چند نكته را لازم و ضروري دانسته است و مي‌نويسد: «1- همان‌گونه كه از نام كتاب پيداست، منظور از سخنان حسين‌بن علي(ع) تنها آن قسمت از سخناني است كه در مسير آن حضرت از مدينه تا كربلا نقل شده است و اما سخنان ارزنده، مواعظ و نصايح پرارج، جاودانه و احاديث فراوان و نغزي كه در طول زندگي امام(ع) از آن بزرگوار در كتاب‌هاي تاريخ و حديث آمده به مجموعه و يا مجموعه‌هاي مستقل ديگري نيازمند است. و اميد است –انشاءالله- در آينده نزديك تحت عنوان "مواعظ و سخنان حسين‌بن علي(ع)" در اختيار علاقه‌مندان قرار بگيرد.
2- در مورد سخنان امام(ع) از مدينه تا شهادت نيز مدعي نيستيم كه همه سخنان آن حضرت در اين مجموعه گردآوري شده است، زيرا با تلاش فراواني كه در گردآوري اين سخنان از مدارك و منابع موثق به عمل آمده، ممكن است سخني در مجموعه‌اي نقل شده باشد كه ما به آن مجموعه دست‌رسي نداشته‌ايم يا به علل ديگر مانند عدم دست‌رسي به مدرك مورد اعتماد، از نقل آن در اين مجموعه خودداري كرده‌ايم، از اين‌رو اگر اين كتاب را به جاي "سخنان"، "گلچيني از سخنان حسين‌بن علي(ع)" بناميم به واقعيت نزديكتر است.
3- منظور از سخنان حسين‌بن علي(ع) كه در اين مجموعه گردآوري شده تنها متن سخنان آن حضرت است، اما مطالب زيادي كه به صورت نقل به معنا در طول سفر عراق از امام(ع) نقل شده از موضوع اين كتاب خارج است.» 

آيت‌الله محمدصادق نجمي (نويسنده اين اثر) به سال 1315 شمسي در اطراف شبستر به دنيا آمد. وي در دوران 30 ساله تحصيل خود در حوزه علميه قم، علاوه بر كسب علم و تدريس، به تاليف و ترجمه كتاب نيز پرداخت و مدت 20 سال امام جمعه شهرستان خوي و شانزده سال رييس دانشگاه اين شهر بود و در دور دوم نيز از آذربايجان غربي و دور سوم از آذربايجان شرقي به نمايندگي مردم در مجلس خبرگان انتخاب شدند.

كتاب حاضر در چهار بخش سامان يافته است. «از مدينه تا مكه، از مكه تا كربلا، در كربلا و خطبه حسين‌بن علي(ع) در مني» عناوين بخش‌هاي اين اثرند.

اين اثر، به عنوان كتاب برگزيده جشنواره «مرزباني وحي و خرد» در سال 1387 نيز انتخاب شد.

ويرايش سوم كتاب «سخنان حسين‌بن علي(ع) از مدينه تا كربلا» با شمارگان 1000 نسخه، 420 صفحه و به بهاي 63000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط