شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
تاثير حكومت استالين بر زندگی مردم در «گزارش محرمانه» آشكار شد

رمان «گزارش محرمانه» نوشته تام راب اسمیت با ترجمه نادر قبله‌ای منتشر شد. نویسنده در این اثر با روایتی داستانی، بخشی از تاریخ اتحاد جماهیر شوروی، حكومت استالين و نشانه‌هایی از ظلم و فساد دولتی را در زندگی انسان‌ها دنبال می‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «گزارش محرمانه» دومین رمان این نویسنده انگلیسی و دنباله رمان نخست او با نام «كودک 44» است؛ از همین رو است كه شخصیت هر دو داستان یک شخص است و همان فردی كه در داستان اول به دنبال پرونده قتل كودكان بوده، در این‌جا سعی می‌كند فعالیت‌های كاری گذشته‌اش را فراموش كند و تغییری در زندگی‌اش به وجود آورد.

در توضیح این كتاب آمده: در لئودمیدوف، افسر پیشین اداره امنیتی تلاش می‌كند گذشته كاری خود را فراموش كند، و همراه با همسرش، رایسا و دو دخترخوانده‌اش زندگی جدیدی بسازد ولی خیانت و بدگمانی نسبت به گذشته لئو توانایی عشق و بخشش را در خانواده‌اش از بین برده است.

«گزارش محرمانه» در ظاهر اثری جنایی و پليسی است، اما با توجه به فضایی كه حوادث در آن روی می‌دهد می‌توان عنوان رمان سیاسی را بر آن نهاد. راب اسمیت نویسنده‌ای جوان است كه تاكنون سه رمان منتشر كرده است. او در سال 1979 میلادی به دنیا آمد و نخستین رمان خود با عنوان «كودك 44» را بر اساس زندگی واقعی جنایتكاری به نام آندره چیكالیتو نوشت كه بیش از 50 زن و كودك را كشته بود.

این رمان پر حادثه با سرعت به پیش می‌رود و مخاطب كمتر به لحظه‌ای كسل‌كننده بر می‌خورد. لئو، شخصیت اصلی داستان، در برابر مسایل و حوادث غير معمول و همچنین نظام حاكم بر جامعه به مبارزه بر می‌خیزد و سعی دارد خود را از وضعیتی كه در آن گرفتار شده برهاند. 

«كودك 44» و «گزارش محرمانه» گرچه در یك راستا حركت می‌كنند، اما هر یك از آن‌ها را به تنهایی هم می‌توان رمانی مستقل دانست. در رمان دوم این نویسنده، درك و شناخت شخصیت اول این داستان نسبت به خانواده بیشتر می‌شود و تغییری در روابطش به وجود می‌آید.

نادر قبله‌ای پیش از این رمان «كودك 44» را نیز از این نویسنده ترجمه كرده است.

«گزارش محرمانه» اثر تام راب اسمیت رمانی است در 444 صفحه كه با ترجمه نادر قبله‌ای به بهای هشت هزار و 900 تومان از سوی انتشارات «مروارید» روانه بازار كتاب ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها