دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
انتشار«مباحثي پيرامون ولايت فقيه» براي پاسخ به شبهات

«مباحثي پيرامون ولايت فقيه» عنوان اثري است كه به همت گروهي از مولفان انجمن فرهنگي معارف اسلامي نوشته و به تازگي با ترجمه مريم شمس منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با مروري بر تعاريف و ويژگي‌هاي ولي، آراي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري را درباره ولي و ولايت فقيه شرح مي‌دهد.

كتاب «مباحثي پيرامون ولايت فقيه» كه عنوان اصلي عربي آن «بحوث في ولاية الفقية فارسي» است، مي‌كوشد با نگاهي گذرا به مبحث ولايت، انواع آن را دسته‌بندي و بررسي كند. از اين رو، در سايه «ولايت تكويني» و «ولايت تشريعي» مراتب و معناي حقيق ولايت را بازگو مي‌كند. 

مباني ولايت از ابتداي دين اسلام تاكنون مضاميني ثابتند اما با توجه به نيازها و شبهات نوپديد، لازم است محققان با بررسي نيازهاي روز جامعه و با استناد به منابع معتبر، پاسخگوي اين نيازهاي اعتقادي باشند.

اين نوشتار درصدد است در قالب بخش‌هايي كه در بيست درس تفكيك شده‌اند، به ضرورت تشكيل حكومت اسلامي، ويژگي‌ها و شرايط ولي، اختيارات ولي فقيه، ولايت و مرجعيت بپردازد. 

گزيده‌هايي از بيانات مقام معظم رهبري و بيانات امام خميني(ره) تكميل‌كننده مباحث اين كتابند كه در واپسين صفحات آن به چشم مي‌خورند.

مريم شمس، مترجم اين كتاب با اشاره به اين كه متن اين اثر را يك سال قبل ترجمه كرده است و اكنون مطلب زيادي درباره اين كتاب به ياد نمي‌آورد، عنوان كرد: تا جايي كه به خاطر دارم، اين اثر متني ساده و روان داشت و ترجمه آن از زبان عربي به فارسي به سادگي انجام شد.

وي با اشاره به اين كه «من مترجم متن اين اثر بودم و هيچ نظري درباره محتوا، مخاطبان و مضامين اين كتاب ندارم» گفت: در حوزه ترجمه به بازگردان آثاري مي‌پردازم كه از نظرم شايستگي كتاب شدن و انتشار را داشته باشند. 

با مروري بر متن اين كتاب و اصطلاحات علمي و عربي به كار رفته در آن به سهولت مي‌توان دريافت كه مخاطبان اين اثر را علاقه‌مندان به اين حوزه و پژوهشگراني كه سابقه مطالعاتي درباب ولايت فقيه دارند، تشكيل مي‌دهند. با وجود اين، اغلب متن اثر براي محققان و افرادي قابل درك است كه سوالات يا شبهاتي در ذهن آن‌ها درباره اصل ولايت، انواع و چگونگي آن ايجاد شده است.

كتاب «مباحثي پيرامون ولايت فقيه» با تشريح شرايط جوامع كنوني و رسالت حاكمان در دوره نوين، شرايط ولي فقيه، وجوب حضور او در جامعه و زمامداري امور را مي‌كاود.  

نخستين چاپ كتاب «مباحثي پيرامون ولايت فقيه» را انتشارات خرسندي به تازگي با شمارگان 2000 نسخه، 176 صفحه و به بهاي 32000 ريال منتشر كرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط