شاید تعجب کنید اگر بشنوید میزان پایین سرانه کتابخوانی در میان کودکان کشوری چون بریتانیا تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی مسئولان آن کشور شده است._
این به آن معناست که یکی از هر 3 کودک بریتانیایی با کمبود کتاب در خانه مواجه است،در حالی که تحقیق پیشین در این زمینه که سال 2005 انجام شد، نشان می داد از هر 10 دانش آموز تنها یک نفر کتاب شخصی ندارد و مقایسه این دو گزارش نشان می دهد از 7 سال گذشته تاکنون، این مشکل 3 برابر شده است که خود زنگ خطری برای نسل جوان بریتانیا محسوب می شود.
نتایج این تحقیق جدید که در سپتامبر سال جاری میلادی در 111 مدرسه سراسر بریتانیا انجام شد نشان داد یک سوم دانش آموزان یعنی 33 درصد کودکان در خانه کتاب ندارند که رقمی معادل 3 میلیون و 800 هزار دانش آموز می شود.
این تحقیق که بر روی 18 هزار کودک 8 تا 16 ساله انجام شد نشان داد علاقه پسرها به کتاب بسیار کمتر از دخترهاست و بیشترشان ترجیح میدهند به جای داشتن کتاب در خانه، آخرین نسخه بازیهای کامپیوتری را داشته باشند. این گزارش همچنین نشان میدهد بضاعت مالی خانوادهها با خرید کتاب برای فرزندانشان ارتباط مستقیم دارد و بحران اقتصادی جهان در این میان بی تاثیر نیست. زیرا دانشآموزانی که از غذای رایگان مدرسه استفاده میکنند و فقیرتر هستند در مقایسه با بچههای طبقه مرفه، کتاب کمتری در اختیار دارند. محققان معتقدند مطالعه خارج از مدرسه حتی اگر تنها ورق زدن و مطالعه مجلات حداقل یک بار در ماه باشد ارتباط مستقیمی با ارتقای توانایی و کسب مهارت خواندن دارد؛ کودکانی که در خانه کتاب دارند، عملکرد بهتری در مدرسه نشان می دهند و سطح سواد بچههایی که کتاب ندارند نیز 3 برابرکمتر از میانگین بقیه کودکان است.
همچنین نتیجه گیری شد سطح توانایی و مهارت 75 درصد کودکانی که 9 کتاب یا بیشتر در ماه میخوانند در مقایسه با 28 درصد از دانش آموزانی که هرگز در طول یک ماه کتاب نمیخوانند بسیار بالاتر از حد انتظار است.
نتایج این تحقیق، نویسندگان را هم شوکه و متعجب کرد. «جورج مون بیوت» در این باره گفت: اگر آمار به همین وحشتناکی است پس باید نگران یک تراژدی بزرگ باشیم زیرا کودکان از داشتن بهترین فرصت تجربه که همان خواندن است محروم شده اند. سواد، کلید ورود به دنیایی فراتر از تصور کودکان، بازیها و تماشای تلویزیون است. سواد داشتن و موفقیت در مقایسه منابع و بیرون کشیدن آن از کتاب هاست که زندگی را معنادار می کند و اگر کودکان ما از این منبع بزرگ محروم شوند باید بسیار نگران شویم.
«جاناتان داگلاس»، دبیر بنیاد ملی سوادآموزی بریتانیا نیز گفت: تعداد کودکان بدون کتاب نگران کننده است زیرا میدانیم ارتباط مستقیمی بین داشتن کتاب و تواناییهای خواندن کودکان وجود دارد. در حال حاضر یکی از هر 6 کودک بریتانیایی با خواندن مشکل دارد و این به آن معناست که بسیاری از کودکان فرصتهایشان را برای پیشرفت در این مهارت های اساسی از دست میدهند.
«جیلی کوپر» هم گفته است: این بسیار وحشتناک که کودکان تنها از طریق آی پاد گاهی تکالیف مدرسه را انجام دهند و چیزهای اساسی را در زندگی از دست بدهند. خواندن دریچهای به دنیاهای دیگر است؛ این خبر واقعا تاسف بار بود. خواندن تنها یک تفریح نیست بلکه به کودک اطلاعات میدهد. اطلاعات و مهارت هایی که فقط با سرک کشیدن در کتابهای مختلف نصیب کودکان میشود. خواندن مهم ترین چیز در جهان است؛ مادرم همیشه برای من کتاب میخواند و یکی از قدیمیترین و دورترین خاطرات من وقتی است که مادرم از ظرف شستن فارغ میشد، مینشست و رمان میخواند.
«مارک تایلور»، عضو موسسه کتابخانه و اطلاعات حرفهای بریتانیا نیز دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب و مطالعه را بسیار ضروری خواند. وی گفت: کودکان ما میتوانند به راحتی از خواندن هزاران کتاب لذت ببرند و این در توان والدین آنها نیست که همه آنها را برایشان بخرند؛ اینجاست که نقش و اهمیت ویژه کتابخانه های عمومی و مدارس نمایان میشود.
امسال بنیاد ملی سوادآموزی بریتانیا همزمان با کریسمس طرحی به نام «کمپین خواندن» در قالب اهدای کتاب به کودکان را اجرا می کند تا مهارت های خواندن دانش آموزان تقویت شود و بخشی از تصویرگران کتاب کودک نیز کارت هایی طراحی کرده اند تا از این بنیاد حمایت کنند.
نظر شما