سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
«تلألو» کوبریک امروز در فرهنگسرای ملل بررسی می‌شود

فیلم «تلألو» ساخته استنلی کوبریک که از روی رمانی به همین نام اثر استیفن کینگ اقتباس شده، در آخرین نشست سینما-اقتباس در فرهنگسرای ملل، به نمایش درمی‌آید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آخرین نشست از سلسله نشست‌های سینما-اقتباس در فرهنگسرای ملل، به نمایش و نقد فیلم «تلألو» ساخته استنلی کوبریک اختصاص دارد. در این نشست که ساعت ۱۶ امروز برگزار می‌شود،‌ امیرحسین بابایی، مجری-کارشناس، به همراه علاقه‌مندان به بررسی این اثر می‌پردازد.

فیلم «تلألو» را کوبریک در سال ۱۹۸۰ از روی رمانی به همین نام از استیفن کینگ ساخت. کینگ جزو مشهورترین نویسندگان معاصر است که کتاب‌های بسیاری در گونه‌های وحشت، تخیلی و فانتزی نوشته. کتاب‌های او همواره در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا بوده‌اند و از روی بیشتر آنها اقتباس سینمایی صورت گرفته. «رهایی از شاوشنگ» و «مسیر سبز» جزو اقتباس‌های مشهور سینمایی از روی آثار او هستند.

کینگ همواره به‌عنوان نویسنده‌ای پرفروش مطرح بوده، و با اینکه نمی‌توان خلاقیت او را نادیده گرفت، اما آثارش چندان ارزش ادبی بالای ندارند. این مساله در مورد اقتباس‌های سینمایی از روی آثارش هم صدق می‌کندو این آثار ارزش هنری بسیاری بالایی ندارند؛ در این میان «تلألو» به دلیل حضور استنلی کوبریک در مقام کارگردان یک استثناست.

کوبریک را به‌عنوان یکی از بزرگترین استادان تاریخ سینما می‌شناسند. آثار مطرحی چون «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی»، «راه‌های افتخار» و «بری لیندون» از جمله آثار او هستند. اقتباس‌های او از روی شاهکار ولادیمیر ناباکوف «لولیتا»، «اودیسه فضایی» آرتور سی. کلارک، و «چشمان کاملا بسته»‌که از روی داستان کوتاهی از آرتور شنیتسلر نویسنده برجسته اتریشی ساخت از بهترین نمونه‌های اقتباس ادبی در تاریخ سینما محسوب می‌شوند.

کوبریک پیش از ساختن این فیلم‌ها هم نبوغ خود را با ساخت فیلم «قتل» در سال ۱۹۵۶ که از روی رمانی از لایونل وایت اقتباس شده، نشان داده بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای فیلم «تلألو» و شرکت در جلسه نقد این فیلم اقتباسی، امروز ساعت ۱۶ به فرهنگسرای ملل واقع در خیابان شریعتی‌، بلوار صبا، خیابان قیطریه، پارک قیطریه مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها