شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
محدثی‌: آثار پژوهشی شعر عاشورایی جای تحلیل، تاریخ می‌گویند

مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر، معتقد است اکثر آثار پژوهشی منتشر شده در زمینه شعر عاشورایی، آثاری تحلیلی نیستند که به واکاوی این نوع شعر بپردازند، بلکه اغلب به ارایه گزارشی تاریخی از این نوع شعر پرداخته‌اند.-

محدثی‌خراسانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: تاکنون مجموعه‌‌هایی که در زمینه شعر عاشورایی از سوی شاعران منتشر شده‌اند، بسیار پیش‌تر از کتاب‌های منتشر شده در حوزه پژوهش‌ و بررسی شعر عاشورایی بوده‌اند.

وی ادامه داد: برهمین اساس معتقدم هنوز کتاب پژوهشی شایسته‌ای که بتوان آن ‌را در شان ادبیات آیینی و عاشورایی دانست و ارزیابی کرد، تدوین و منتشر نشده است.

این شاعر محتوای کتاب‌های منتشر شده را بیشتر گزارش تاریخی از شعر عاشورایی دانست و توضیح داد: آثار منتشر شده در این حوزه بیش از آن‌که به نقد، تحلیل و تاویل شعر آیینی و عاشورایی بپردازند و نقاط خلا و نکات مغفول مانده را بررسی و شعر عاشورایی را واکاوی کنند، به ارایه گزارش تاریخی از این نوع شعر پرداخته‌اند.

وی در ادامه به نقطه اوج شعر عاشورایی در دوران معاصر اشاره و تشریح کرد: اوج شعر عاشورایی ما، پیوندی‌ است که در دوران دفاع‌مقدس با این نوع شعر ایجاد شده است. دلیل این امر یکی بودن سرچشمه‌های حماسه حسینی با دوران دفاع‌مقدس بود؛ چراکه در آن دوران بار دیگر چنین حماسه‌هایی تکرار و سبب شد شاهد خلق آثاری باشیم، که با حماسه حسینی پیوند داشتند.

محدثی‌خراسانی با تاکید بر نوع نگاه متفاوت شاعران بیان حماسه حسینی در اشعارشان اظهار کرد: شعر عاشورایی در نخستین دوران شکل‌گیری‌‌اش با نگاه به مظلومیت امام حسین(ع) پدید آمد و به دلیل عمق فاجعه تا قرن‌ها این نوع شعر نتوانست خودش را از چمبره این نوع نگاه بیرون بیاورد. محتشم کاشانی اوج چنین نگاهی را در اشعارش به تصویر می‌کشد.

وی افزود: دومین نگاه به شعر عاشورایی، نگاه عمان سامانی ا‌ست که از بعد عرفانی به این واقعه می‌نگرد.

این شاعر در پایان درباره نوع نگاه شاعران در شعر عاشورایی معاصر ادامه داد: در دوران معاصر شعر عاشورایی متاثر از دوران دفاع مقدس و انقلاب است و نوع نگاهی که دنبال می‌کند، یک نگاه عرفانی- حماسی‌ است و در حقیقت شاعران بیشتر به فلسفه قیام امام حسین(ع) و چرایی این قیام در اشعار خود می‌پردازند.

مصطفی محدثی‌خراسانی متولد سال 1340 در شهرستان تایباد است. فعالیت جدی او در سرودن شعر، همزمان بود با تشکیل گروه شعر حوزه هنری مشهد در سال 1364 آغاز شد.

وی از سال 70 تا 80 مسوولیت این گروه را به عهده داشت و پس از انتقال به تهران، سردبیری فصلنامه شعر نیز به او واگذار شد. محدثی‌خراسانی ‌اکنون علاوه بر سردبیری مجله شعر، عضو شورای عالی شعر در صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

«هزار مرتبه خورشید»، «شاعران پروازی»، «گزیده ادبیات معاصر شماره 46»، «ولی مهر» (منظومه در رسای شهید چراغچی)، «از چیدن رنگ» (گزیده غزلیات بیدل)، «انتظار» و «کوثر» (دو مجموعه گزیده شعر دانش‌آموزان کشور) عنوان برخی از آثار منتشر شده این شاعر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها