چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
خدمات مرجع مجازی کودکان راه‌اندازی می‌شود

سرپرست مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران در مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع مرجع مجازی از راه‌اندازي خدمات مرجع مجازی کودکان در کتابخانه ملی ایران خبر داد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مراسم رونمایی از نرم‌افزار مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز( 2 آذر) با حضور اسحق صلاحی، ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حبیب‌الله عظیمی معاون این سازمان، سعيده اکبری داریان معاون اداره کل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی و وظیفه دوست ريیس گروه معماری و طراحی نرم‌افزار این کتابخانه در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

فرناز محمدی سرپرست مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اين مراسم گفت: خدمات مرجع مجازی این کتابخانه در سال 84 بر پایه پست الکترونیکی شروع شد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: خدمات مرجع مجازی خدمات مرجعی است که غیرهمزمان یعنی با پست الکترونیکی، وب فرم، پیامک و پادکست و یا به صورت مرجع مجازی همزمان یعنی از طریق گفت‌‌وگوی پیوسته(چت)، پیام فوری، ویدئو و وب کنفرانس ارايه مي‌شود.
 
محمدی افزود: در سال‌های آغازین راه‌اندازی این وب سایت تعداد پرسش‌های دریافت شده، دو هزار و 900 بود که در سال 90 حدود 2 هزار و 500 سوال توسط کاربران از این بخش دریافت شده است.

سرپرست مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران گفت: معرفی و ارايه خدمات مرجع مجازی برای نخستین‌بار در کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که مورد استقبال قرار گرفت و معتقدم بحث آموزش کاربران از وظایف کتابداران مرجع است. 

وی با بیان این‌که فعالیت‌های این سازمان در حوزه خدمات مرجع مجازی در سیزدهمین کنفرانس ایتالیا معرفی شد، اضافه كرد: کارگاه‌های آموزشی خدمات مرجع مجازی در کتابخانه‌ها و به نوعی با حضور کتابدارها برگزار شده و یکی از برنامه‌های دیگر این معاونت همکاری با کنسرسیوم ارايه محتوای ملی است که این کتابخانه چهار ساعت در هفته با این کنسرسیوم در ارتباط است.

محمدی درباره طرح توسعه خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران نيز سخناني را ارايه كرد و افزود: ارايه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه‌ها موفق نخواهد بود اگر تنها با یک ابزار ارتباط اجرا شود و یا به نوعی اگر با تأخیر انجام شده و با سرعت پیشرفت تکنولوژی پیش نرود. 

در ادامه اين مراسم نيز سعيده اكبري داريان با ارايه نتايج برخي از پايان‌نامه‌ها و مقالاتي كه درباره مرجع مجازي گفت: نتايج اين تحقيقات نشان مي‌دهد بيش از 96 درصد كاربران سايت افراد داراي تحصيلات بالا هستند كه نشان مي‌دهد اين سايت در تحقيقات و پژوهش دانشجويان موثر است.

وي ادامه داد: همچنين ارايه خدمات به گروه‌هاي خاص مانند كودكان، نابينايان و ... از ديگر نكاتي است كه در اين سايت در نظر گرفته شده است. نتايج پ‍ژوهش‌ها روي سايت مرجع مجازي نشان مي‌دهد كه كاربران اين سايت امكان حضور در كتابخانه ملي را نداشته و به همين دليل از اين سايت استفاده مي‌كنند. 

وي افزود:كاربران از پاسخ‌هاي ارايه شده توسط كتابداران رضايت دارند و اين نشان دهنده اجراي موفقيت‌آميز اين طرح است. 

اكبري داريان با اشاره به مشاركت ساير كتابخانه‌هاي ديگر در اين طرح گفت: كتابخانه‌هاي ديگر نيز مي‌توانند در اين طرح مشاركت داشته باشند و چنانچه كتابداري نتوانست به نياز كاربر پاسخ دهد مي‌تواند خواسته او را به كتابدار ديگري ارجاع دهد.

وي همچنين بهره‌گيري از ابزار ارتباطي، گردش كار در نرم‌افزار، امكان ارايه پرسش و پاسخ از وب‌سايت كتابخانه‌هاي ديگر، امكان تعامل همزمان چند كتابدار با يكديگر، ارزيابي پاسخ توسط سيستم، ارايه اطلاعات به كاربر بدون محدوديت حجم، اطلاع‌رساني از طريق پيامك در رابطه با آماده‌سازي درخواست كاربر و گزارش‌گيري را از جمله ويژگي‌هاي نرم‌افزار جامع مجازي عنوان كرد.

در پايان اين مراسم از نرم‌افزار كتاب‌شناسي مرجع مجازي با حضور مسوولان اين سازمان رونمايي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط