یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸
حمایت قاطع ارشاد از کتاب‌های مربوط به بيداري اسلامي

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «کتاب ایران و موج بیداری اسلامی» بر حمايت این وزارتخانه از کتاب‌های مربوط به بیداری اسلامی تاکید كرد و گفت: شایسته است آثار ایرانی در این زمینه برای چاپ در کشور‌های منطقه ترجمه شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همایش «کتاب ایران و موج بیداری اسلامی» از مجموعه برنامه‌هاي هفته كتاب، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون فرهنگی این وزارتخانه، دکتر شیخ محمد تسخیری از سازمان تقریب مذاهب و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا حسینی، معاون مجمع جهانی اهل بیت (ع) صبح امروز، یکشنبه ۲۲ آبان، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف فرهنگی درباره بیداری اسلامی گفت: حمایت و تنویر جنبش‌های اسلامی منطقه وظیفه خطیری است که در این زمان برعهده ماست. 

وي افزود: برخی سعی می‌کنند تاثیر انقلاب ایران بر این جنبش‌ها را کمرنگ نشان دهند در حالی که کاری که انقلاب ایران در این ۳۳ سال انجام داد، نقطه حرکت این جنبش‌هاست.

حسینی ادامه داد: در تاریخ شخصیت‌هایی مانند «سید قطب»، «سید جمال الدین اسد آبادی» و «علامه اقبال» برای بیداری اسلامی تلاش کرده‌اند اما این حرکت‌ها فردی و با یک نگاه سیاسی بوده است و با انقلاب عظیم ایران قابل مقایسه نیست، گرچه نقش آن‌ها را نمی‌توان کتمان کرد. 

وي حمایت جدی انقلاب اسلامی ایران از جنبش‌های مستضعفین را ویژگی این انقلاب خواند و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر کجا که بوده ماهیت استعمار را هویدا کرده و این روحیه را در دیگران هم ایجاد کرده است که در مقابل حرف زور بایستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نقش انقلاب ایران بر بیداری اسلامی چه در شروع و چه در استمرار برکسی پوشیده نیست اما این به این معنی نیست که ما از همه ظرفیت‌هایمان در این زمینه استفاده کرده‌ایم و هنوز بسیاری از عرصه‌ها به ویژه عرصه بین‌الملل جای کار دارد. 

اشاره به جمعیت اخوان المسلمین، شخصیت‌های بارز این جنبش و اهداف این جمعیت بخش دیگری از سخنان حسینی را تشکیل می‌داد. 

وي همچنین تلاش برای بیداری اسلامی را موضوع آسانتری از حفظ و صیانت آن دانست و گفت: برای ادامه راه جنبش‌های منطقه، جمهوری اسلامی بهترین تجربه است. چرا که ما تجربه موفق دیگری نداریم که باوجود همه فشار‌ها، تهدید‌ها و محدودیت‌ها همچنان استوار بایستد.

حسینی در پایان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خواست تا از کتاب‌های مربوط به بیداری اسلامی حمایت کند و آثار ایران در این زمینه را برای چاپ درآن کشور‌ها ترجمه کند.

بهمن دری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. او در رابطه با تاثیر پذیری خیزش و موج بیداری اسلامی از انقلاب ایران گفت: پیش از انقلاب ایران گفتمان غالب گفتمان دوقطبی به سرکردگی آمریکا و شوروی بود اما انقلاب ایران این گفتمان را به هم زد و سبب ساز گفتمان جدیدی شد که پس لرزه‌های آن را پس از ۳۰ سال در بیداری اسلامی دیدیم.

وی به بیان ویژگی‌های خیزش و بیداری اسلامی پرداخت و گفت: بیداری اسلامی ویژگی‌هایی دارد و جنبشی که خارج از این ویژگی‌ها اتفاق بیفتد خیزش اسلامی نیست.

دری مبارزه با تحقیر ملت‌ها را نخستین ویژگی بیداری اسلامی خواند و دوری از تحجر و ارتجاع را دیگر ویژگی جنبش‌های اسلامی دانست.

وی ادامه داد: مبارزه با استبداد حاکم یکی دیگر از این ویژگی‌هاست و استکبارستیزی نیز از شاخصه‌های این جنبش‌ها است. 

دري بیان کرد: به عنوان مثال در سوریه موضوع استکبار ستیزی دیده نمی‌شود. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان باید این‌که روی این مولفه‌ها در فرهنگ مکتوب بیشتر کار شود افزود: نکته بارز اغلب انقلاب‌ها مبتنی بر ایجاد هویت دینی و ملی است و خیزش‌های اسلامی در حقیقت بازگشت به خویشتن خویش است.
 
وی گفت: این جنبش‌ها به شدت تشنه معارف انقلاب ایران هستند و ما باید این شاخصه‌‌ها و تجارب ۳۰ ساله خود را در اختیار آنان بگذاریم. مهمترین مدل برای بیداری اسلامی الگوي انقلاب اسلامی است. 

معاون فرهنگي وزير ارشاد اضافه کرد: باید عصاره تجارب انقلاب در امر قانونگذاری و انتخابات را به آن‌ها منتقل کنیم تا این حرکت‌ها حفظ شود. 

دری درباره ترجمه آثار ایرانی برای جنبش‌های منطقه بیان کرد: باید در این موضوع دقت کرد و بحث ترجمه معکوس را پی گرفت.
 
وي تصریح کرد: من به این‌که کتابی را مترجم ایرانی ترجمه کند و به آن کشور فرستاده شود اعتقادی ندارم و باید ترجمه به صورت معکوس اتفاق بیفتد و ناشران و مترجمان خود آن کشور اثر را منتشر کنند، این گونه تاثیر کتاب نیز بیشتر خواهد بود.
 
در این مراسم همچنین دکتر شیخ محمد تسخیری از سازمان تقریب مذاهب و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا حسینی معاون مجمع جهانی اهل بیت (ع) به ایراد سخنرانی درباره کتاب و بیداری اسلامی پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها