یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
انتقاد شدید نویسندگان زن از گروه داوران بوکر عربی

نامزدهای نهایی دریافت جایزه بوکر عربی در حالی اعلام شد که در میان افراد معرفی شده نام هیچ يک از نویسندگان زن عرب دیده نمی‌شود.-

به گزارش پایگاه خبری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، این مساله با انتقاد شدید نویسندگان زن مواجه شده به گونه‌ای که آن را توطئه‌ای جنسیتی علیه زنان دانسته اند. 

این در حالی است که در سال گذشته میلادی خانم «رجاء عالم مناصفه» از عربستان سعودی يكي از 2 برنده اين جايزه بود و خانم «بنسالم حمیش» نویسنده مغربی و خانم «ميرال الطحاوى» از مصر به انضمام چهار نویسنده زن دیگر توانسته بودند به فهرست اوليه نامزدان دریافت جایزه بوکر راه یابند. 

خانم دکتر «هاله فهمی» ريیس شاخه داستان کوتاه اتحادیه نویسندگان مصر ضمن وجود توطئه‌ای جنسیتی در دور نگه داشتن زنان از دریافت جایزه بوکر عربی گفت: در سال گذشته میلادی 7 زن برای دریافت جایزه بوکر ادبی نامزد شدند در حالی که امسال به آثار هيچيك از آن‌ها توجه نشد. 

وی از کمیته داوران جایزه بوکر عربی انتقاد کرد و گفت: هیات داوران صلاحیت لازم برای تعیین نامزدهای نهایی دریافت جایزه بوکر را نداشته‌اند. آن‌ها به جای آن که به کتاب‌های منتشر شده نویسندگان زن توجه کنند به جنسیت نويسنده و نقدهای ادبی توجه کرده‌اند. در حالی که در انتخاب نامزد نهایی چنین دیدگاهی کاملا مردود است. 

فهمی عصبانیت جامعه زنان از عدم راهیابی شان به فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه بوکر را رد کرد و گفت: به هیچ وجه این گونه نیست كه ما عصباني باشيم، ما از این که برابری میان زن و مرد رعایت نمی‌شود شکایت داریم و خواستار لحاظ این مساله در انتخاب نامزدهای نهایی هستیم. 

از سوی ديگر خانم دکتر «امینه زیدان»، نویسنده مصری نیز 75 درصد آثار مصری راه یافته به مرحله نهایی دریافت جایزه ادبی بوکر را فاقد ارزش برای دریافت این جایزه دانست و گفت: هیات داوران در لحظات آخر نام سه زن را از فهرست نامزدهای نهایی حذف کرد و سه مرد را جایگزین آنها کرد. 

او از گفتن نام این افراد خودداری کرد و گفت: زنان آثار در خور احترام بسیاری تولید کرده اند و همچنان آثار ادبی بسیاری توسط آنها در حال تولید است که مورد بی توجهی منتقدان ادبی قرار گرفته است. 

وی گفت: از اعلام فهرست نهایی شوکه نشدم چرا که برایم اصلا عجیب نیست. زن عربی در جامعه مرد سالار زندگی می کند. این زن است که وظیفه دارد برای رسیدن به حقش بجنگد. به نظر من در اعلام فهرست نهایی نامزدهای دریافت جوایز بوکر عربی بی توجهی ملموسی شده است. من از زنان می خواهم که سکوت نکنند و علیه این تبعیض دست به یک نهضت اعتراضی بزنند. 

فهرست اوليه پنجمين دوره بوكر عربي براي انتخاب برترين نويسنده سال 2012 روز پنج شنبه اعلام شد. اين رقابت كه شامل آثار داستاني عربي اعم از رمان يا مجموعه داستان كوتاه است، در اين فهرست 13 نويسنده مرد را برگزيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها