پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲

شب گذشته 9 نوامبر (18 آبان) با سخنرانی «پتروس مارکاریس» نویسنده پرفروش یونانی با موضوع «ادبیات در عصر بحران ها» در سالن «دی»، نمایشگاه بین المللی کتاب وین 2011 رسما گشایش یافت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که تا روز یکشنبه 13 نوامبر (22 آبان) با حضور بیش از 280 انتشارات ملی و بین المللی ادامه دارد، موقعیت حال حاضر جامعه اروپایی موضوع تمام صحبت ها بود.
 
«گرالد شانتین» مدیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان اتریش در این مراسم گفت: صنعت ما به نسل جدیدی از خریداران کتاب نیازمند است تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. جامعه ما نیز به شهروندان مطلع نیاز دارد تا از عهده بحران ها برآید و بتواند به رشد خود ادامه دهد. به همین دلیل افراد اهل مطالعه برای همه ما از اهمیت برخوردارند. 

«شانتین» وظیفه بخش کتاب را ارایه اثرات تفکر  دانست و افزود : قدرت صنعت ما در کشف چیزهای غیرمعمول و استثنایی، در انتخاب ها، در پذیرش تنوع و ارایه کمک هایی برای جهت یابی از طریق همین تنوع است. به این طریق است که ما بدون شک چالش های بزرگ آینده را پشت سر می گذاریم. 

«کلاودیا اشمیت» وزیر فرهنگ اتریش با اشاره به آن که در حمایت از کتابخوانی شانسی برای جامعه ما نهفته است گفت: من بسیار آگاهانه از نمایشگاه بین المللی کتاب وین حمایت می کنم. این نمایشگاه فضایی را برای مطالعه در اختیار قرار می دهد که باید در یک جامعه آزاد وجود داشته باشد. کتابخوانی لازمه ای برای دانستن، تجزیه و تحلیل، تشخیص و در نهایت تصمیم گیری مشترک و تاثیرگذاری است. کتاب خواندن این موقعیت را فراهم می کند تا با فرهنگ های بیگانه به تبادل بپردازیم و دنیای شخصی خود را با جنبه های بسیار گوناگون آن تجربه و آن را درک کنیم. 

«کریستینا اوکسونیچ» مدیر انجمن شهر وین برای آموزش واطلاعات از برگزار کنندگان نمایشگاه بین المللی وین برای سهم مهم فرهنگی سیاسی آنان همراه با برنامه های بی شمار برای کودکان و نوجوانان تشکر کرد و از مسرت کتاب خوانی حمایت کرد.وی گفت : نمایشگاه وین هرگز از تقویم فرهنگی این شهر حذف نمی شود. 

«پتروس مارکاریس» در سخنرانی افتتاحیه خود با عنوان «ادبیات در عصر بحران ها» بر نقش مهم ادبیات در هر جامعه ای تاکید کرد و به این مساله پرداخت که آیا ادبیات در عصر دشواری ها می تواند کمک کند. وی در ادامه افزود: نخستین لازمه این مساله آن است که پدیدآورندگان آثار ادبی ابتدا خود بتوانند وسعت و پیامدهای بحران را درک کنند. علاوه بر این ساکنان یک کشور باید این نیاز را درک کنند تا پناه خود را در ادبیات جستجو کنند، زیرا تنها به این طریق است که آزادی از فشار دایمی که بر دوش تک تک افراد سنگینی می کند امکان پذیر است. موضوع بحث بر سر زنده ماندن است، بر سر این که مدتی طولانی تر در مقابل سیلاب به اصطلاح بحران دوام بیاوریم. ادبیات و آثار ادبی می توانند بقا را آسان تر کنند یا حداقل بحران را قابل تحمل سازند. 

نمایشگاه بین المللی کتاب وین تا روز پایانی خود میزبان برنامه های کتابخوانی ، سخنرانی ها ، کارگاه ها و دیدار نویسندگان است. انتظار می رود نویسندگانی همچون پتر وک، آسفا ووسن آسراته، هوگو پورتیش ، فرانتس شوه ، دیرک اشترمن ، میشاییل کوپف مولر، میشاییل گلاووگر، یودیت شالانسکی، گوتز الی ، ژوزف هاسلینگر، آندری کورکوف، توماس برتسینا ، شارلوته روش ، راینهولد مسنر و آلفرد دورفر در این نمایشگاه حضور یابند. 

از جمله برنامه های این نمایشگاه می توان به حضور برنده امسال جایزه ادبی «آلفا» کشور اتریش «آنا الیزبت میر» و روخوانی رمان تحسین شده او با نام «سبک وزن» در روز جمعه 11 نوامبر (20 آبان) اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها