چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۴
اجلاس ناشران جهان اسلام حرکتي مستقل است

دبیرکل دومین اجلاس بین​المللی ناشران جهان اسلام در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه 18 آبان) با تشریح برنامه​ها و ویژگی​های این اجلاس گفت: این اجلاس حرکت مستقلی است که می​خواهد از ظرفیت​های حوزه نشر در دو بخش دولتی و خصوصی برای گسترش و توسعه فرهنگ استفاده کند. این اجلاس روز شنبه 21 آبان با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری افتتاح می شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی زارعی نجفدری با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی گفت: در نخستین دوره اجلاس، نمایندگان نشر 32 کشور جهان حضور داشتند و امسال نمایندگان نشر حدود 40 کشور از قاره های آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا حضور دارند.

وی ادامه داد: برای حضور بیش از 700 ناشر ایرانی در این اجلاس دعوت نامه ارسال شده است و اغلب آن‌ها، ناشرانی هستند که در طول سال حداقل 20 عنوان کتاب منتشر کرده​اند.

زارعی با بیان این که پنج نشست تخصصی در حاشیه این اجلاس برگزار می شود، اظهار کرد: نشست های «قرآن کریم»، «معارف قرآنی»، «نشر الکترونیک، حقوق مولفان، مترجمان و ناشران»، «سیستم توزیع و نشر»، «نیازسنجی فکری، فرهنگی و حرفه ای در نشر جهان اسلام» عناوین این نشست ها است.

وی تصریح کرد: ناشران بیش از 60 کشور جهان برای حضور در این اجلاس درخواست ارسال کرده بودند اما به دلیل محدودیت های مختلف فقط توانستیم از ناشران 40 کشور دعوت کنیم.

زارعی با اشاره به علت استقبال کشورهای مختلف از این اجلاس اظهار کرد: یکی از اهداف مهم و تاثیرگذار این اجلاس، آشنايي ناشران جهان اسلام با یکدیگر بود، زیرا ناشران می توانند به مرور زمان یکدیگر را بشناسند و از ظرفیت ها و ارتباطات هم در حوزه های مختلف استفاده کنند.

دبیرکل دومین اجلاس بین المللی ناشران جهان اسلام با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران برای برپایی نشست ها و اجلاس های بین المللی تلاش ویژه ای دارد، یادآور شد: ایران در تلاش است این اجلاس در قالب پیوندهای فرهنگی و هنری شتاب بیشتری به گسترش تعاملات فرهنگی بدهد.

وی افزود: کمیته ویژه برگزاری انتخابات شورای اجرایی اتحادیه جهانی ناشران مسلمان با هدف شکل‌گیری سازوکارهای لازم برای تاسیس این اتحادیه تشکیل شده است و انتخابات در دومین روز اجلاس انجام می شود.

زارعي گفت: تهران به عنوان مقر دبیرخانه دايمی این اجلاس و همچنین دبیرخانه اتحادیه ناشران مسلمان انتخاب شد که این دو رویداد مهم، تهران را به عنوان پایتخت نشر جهان اسلام مطرح مي​کند.

دبیر بین‌الملل دومین اجلاس بین المللی ناشران جهان اسلام نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهداف برپایی این اجلاس، گفت: گسترش و توسعه پیوندهای جهانی در سطح علمی و فرهنگی، یکی از ویژگی ها و مختصات جمهوری اسلامی ایران است که در همکاری های بین المللی دنبال می شود.

ارسلان قربانی ادامه داد: این اجلاس با هدف تاسیس دبیرخانه اتحادیه ناشران جهان اسلام در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از راهکارهای کلیدی برای اعلان فرهنگ غنی اسلام و قرآن به جهانیان است.

وی با بیان این‌که معتقدیم برای گسترش پیوندهای جهانی در عرصه نشر و انتشارات یکی از کارهای کلیدی و محوری برگزاري اجلاس است، یادآور شد: امیدواریم در هفته آتی با تاسیس دبیرخانه دایمی اجلاس به عرصه های جهانی در بخش بین الملل وارد شویم.

قربانی تصریح کرد: حدود 100 نفر از متخصصان و کارشناسان حوزه نشر از 40 کشور جهان در این اجلاس حضور دارند و در کمیته بین الملل با محور قراردادن بحث علمی و تخصصی نشر به دنبال گسترش آشنایی ناشران در جهان اسلام با يکديگر هستيم.

به گفته وی، به فعلیت در آوردن ظرفیت های بالقوه ناشران مسلمان نقاط مختلف دنیا در حوزه های تئوریک و کاربردی علوم مختلف از جمله اهداف این اجلاس است.

قربانی یادآور شد: شکل دهی نظام نشر به ویژه در حوزه دانشگاهی از جمله اهدافی است که در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، زیرا معتقدیم اشاعه مفاهیم قرآنی در دنیا از طریق دانش و دانش محوری و کتاب و نشر حاصل می شود.

دومین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام روزهای 21 و 22 آبان‌ماه سال جاری با حضور ناشران، مؤلفان و مترجمان مسلمان از 40 کشور جهان در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط