شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳
نمايشگاه «ياد يارمهربان» زمينه نيازسنجي مخاطب را فراهم مي‌كند

دبير نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان در نشست خبري كه امروز(14 آبان) برگزار شد، توجه به اصل «احترام به مراجعان و فراهم كردن حداكثر تسهيلات براي آنها» را از جمله اهداف برپايي نمايشگاه دانست و گفت: اين نمايشگاه در 9 سال اخير زمينه فرهنگسازي انتخاب كتاب بر اساس نياز مخاطبان را فراهم كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اميرمسعود شهرام‌نيا در اين نشست خبري كه با حضور جمعي از اصحاب رسانه در سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران برپا شد، اظهار كرد: تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس به كتاب‌هاي جديد و متناسب با دوره‌هاي تحصيلي و همچنين توجه به معيارهاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران در انتخاب كتاب از ميان كتاب‌هاي ارسالي ناشران براي عرضه در نمايشگاه، از ديگر اهداف برپايي نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان به شمار مي‌آ‌‌يند.

وي با بيان اين كه در نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان تلاش شد تا دايره مخاطبان از مدارس وزارت آموزش و پرورش به مدارس حوزه‌هاي علميه شهر تهران، خوابگاه‌هاي دانشجويي و كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران گسترش داده شود، گفت: امسال حدود هشتاد مدرسه از مدارس حوزه‌هاي علميه و بيش از شصت خوابگاه دانشجويي و تمام كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران مي‌توانند منابع مورد نياز خود را با هدف تجهيز كتابخانه‌هايشان از اين نمايشگاه تهيه كنند.

دبير نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان افزود: براي برخي مراكز ويژه مانند كانون‌هاي اصلاح و تربيت و مساجد نيز اعتباري بيش از 24 ميليارد ريال در نظر گرفته شده است تا بتوانند از امكانات نمايشگاه استفاده كنند.

مديرعامل موسسه نشر شهر با اشاره به اين كه ميزان استقبال ناشران از نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان در مقايسه با سال گذشته بيش از 30 درصد افزايش يافته است، يادآور شد: امسال 560 ناشر در نمايشگاه شركت كرده‌اند و از ميان آثار ارسال شده به دبيرخانه نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان حدود 21 هزار اثر در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.

شهرام‌نيا ارتقاي كيفيت خدمات‌رساني با استفاده از فناوري‌ رايانه‌اي با هدف تكريم مراجعان، سهولت در انتخاب و ثبت و پردازش سريع و دقيق اطلاعات را از ديگر اهداف نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان دانست و گفت: امسال اطلاعات مربوط به كتاب‌هاي جشنواره، دو هفته قبل از برپايي نمايشگاه در پايگاه الكترونيكي www.yym.ir قرار گرفته است و مخاطبان مي‌توانند قبل از مراجعه به نمايشگاه نسبت به آگاهي از فهرست كتاب‌هاي موجود در نمايشگاه اقدام و با اطلاعات كامل به نمايشگاه مراجعه كنند.

وي ادامه داد: در نمايشگاه امسال بخشي با عنوان بخش «موضوعي» تدارك ديده شده است. در اين بخش، كتا‌ب‌ها بر اساس موضوعات مختلف طبقه‌بندي شده‌اند؛ به گونه‌اي كه مخاطبان مي‌توانند تمام كتاب‌هاي مربوط به موضوع ويژه‌اي را در يك قفسه مشاهده كنند. همچنين در اين نمايشگاه، ايستگاه‌هاي اطلاع‌رساني با عنوان «از من بپرسيد» راه‌اندازي شده‌اند تا مراجعان به سهولت بتوانند كتاب مورد نياز خود را تهيه كنند.

دبير نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان اظهار كرد: براي آشنايي مدارس با آخرين محصولات و توليدات فرهنگي، آموزشي و ساير تجهيزات مورد نياز مدارس در بخش جنبي، نمايشگاهي از فعاليت‌ها و تازه‌هاي حدود پنجاه شركت، موسسه و نهاد حضور برپا مي‌شود و عموم مردم مي‌توانند از اين بخش بازديد كنند و لوازم مورد نياز خود را خريداري كنند.

مديرعامل موسسه نشر شهر با بيان اين كه بازديدكنندگان همچنين مي‌توانند با تخفيف 25 درصدي از محصولات نمايشگاه ياد يار مهربان خريداري كنند، اظهار كرد: امسال علاوه بر اعتباري كه براي مدارس با هدف خريد از نمايشگاه در نظر گرفته شده است، بُن‌‌هايي با تخفيف 30 درصدي نيز در اختيار آنها قرار گرفته است. همچنين مدارس مي‌توانند در قالب تورهاي دانش‌آموزي، در ساعات ويژه‌اي از نمايشگاه بازديد كنند.

شهرام‌نيا ادامه داد: سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران در هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران ويژه‌برنامه‌اي را با عنوان «جشن كتاب» اجرا خواهد كرد. در اين ويژه‌برنامه، فعاليت‌هايي مانند ثبت‌نام در كتابخانه‌ها، مسابقه كتابخواني، همايش تخصصي كتابداران و به‌روز كردن پورتال كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران انجام مي‌شوند.

وي بيان كرد: امسال بعد از پايان نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان، شاهد برگزاري نمايشگاه كتاب دانشگاهي خواهيم بود. اين نمايشگاه با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اتحاديه ناشران دانشگاهي تشكيل خواهد شد.

دبير نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان در پايان گفت: مسوولان فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش هر استان در راستاي توافقاتي كه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هر استان داشته‌اند، به برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب استاني اقدام خواهند كرد. سال گذشته اين نمايشگاه‌ها در چهار استان برگزار شد و امسال نيز هشت استان براي برپايي نمايشگاه كتاب اعلام آمادگي كرده‌اند كه اميدواريم هرچه زودتر شاهد برپايي نمايشگاه كتاب در اين استان‌ها باشيم.

نهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» سه‌شنبه(17 آبان) با حضور سيدمحمد حسيني، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دكتر علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش، دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و جمعي از ناشران در بوستان «گفتگو» افتتاح خواهد شد. اين نمايشگاه تا يكشنبه(22 آبان) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها