دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
بسياري از مشاهير قلم در صنعت نفت شاغل بودند

احمد راسخي‌لنگرودي، نويسنده و از كارمندان صنعت نفت كشور، كتاب «نفت و قلم» را نوشت. او در اين كتاب به معرفي آن دسته از نويسندگان و مترجمان مشهور و تاثيرگذار كشورمان مي‌پردازد كه در شمار شاغلان صنعت نفت بودند.-

اين نويسنده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: صنعت نفت از ديرباز در عرصه قلم و نوشتن فعال بوده و كانون فعاليت بزرگان و مشاهير علم و ادب به شمار آمده است. آثار بسياري از اين افراد، سبب اعتلاي فرهنگي كشورمان شده‌اند.

وي به غفلت مسوولان صنعت نفت كشور از اين نويسندگان و مترجمان اشاره كرد و گفت: به دليل همين غفلت، بسياري از كاركنان فعلي صنعت نفت نمي‌دانند كه برخي از مشاهير عرصه نويسندگي و ترجمه، از همكاران‌شان بوده‌اند.

راسخي‌لنگرودي درباره محتواي كتابش اظهار كرد: پس از ارايه مقدمه‌اي مفصل درباره پاس‌داشت قلم، هر يك از صاحبان قلم صنعت نفت را در فصلي جداگانه معرفي كرده‌ام. اين نويسندگان در سه بخش زندگي‌نامه، چگونگي ورود به صنعت نفت و مناصب اداري آنان و همچنين معرفي و بررسي مهم‌ترين آثارشان معرفي شده‌اند.

وي با اشاره به معرفي بيست و دو نفر از صاحبان قلم صنعت نفت در كتابش گفت: محمدعلي موحد، حسن كامشاد، اسماعيل فصيح، منوچهر بزرگ‌مهر، نجف دريابندري، عزت‌الله فولادوند، پروين دولت‌آبادي، مهرداد مهرين، مهدي ماحوزي و محمد تقي‌زاده از جمله نويسندگان و مترجمان شاغل در صنعت نفت‌ بودند كه در اين كتاب معرفي شده‌اند. عرفان، فلسفه، ادبيات و شعر، حوزه‌هاي كاري اين نويسندگان و مترجمان‌اند.

اين نويسنده يادآور شد: برخي از صاحبان قلم مانند سهراب سپهري و طاهره صفارزاده نيز براي مدت كوتاهي در صنعت نفت شاغل بودند كه از معرفي آنان در اين كتاب، صرف‌نظر كردم.

وي با ابراز تاسف از بي‌توجهي مسوولان صنعت نفت به اين نويسندگان گفت: متاسفانه تاكنون مراسم مستقلي در تجليل از اين صاحبان قلم در صنعت نفت برگزار نشده است.

راسخي‌‌لنگرودي درباره دليل حضور مشاهير حوزه نويسندگي و ترجمه در صنعت نفت عنوان كرد: زماني كه صنعت نفت كشورمان در دست انگليسي‌ها بود، تعدادي از نويسندگان، مترجمان و شاعران، در بخش روابط عمومي اين صنعت جذب شدند تا نيازهاي فرهنگي كاركنان صنعت نفت را برطرف كنند. ترجمه فيلم‌ها به زبان فارسي و همچنين انتشار نشريات مختلف، دليل جذب اهالي فرهنگ به اين صنعت بود. اين اقدام انگليسي‌ها شايد در جهت منافع خودشان بود، اما بسياري از صاحبان قلم ايراني در صنعت نفت، هرگز به كشورشان خيانت نكردند.

وي يادآور شد: پس از ملي شدن صنعت نفت، اين صنعت تنها به جذب مهندسان و متخصصان نفت پرداخت و از به كار گرفتن اهالي فرهنگ غافل شد. به همين دليل، سال‌هاست كه شاهد اشتغال مشاهير عرصه قلم در اين حوزه نبوده‌ايم.

راسخي‌لنگرودي ادامه داد: بر اين باورم كه امكانات صنعت نفت، به اعتلاي آثار اين نويسندگان و مترجمان كمك شاياني كرد. 

كتاب «نفت و قلم» مجوز نشر گرفته است و به زودي از سوي انتشارات كوير منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط