سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۳
انتشار ويرايش جديدي از «طبيعت استبداد»

ويرايش جديدي از كتاب «طبيعت استبداد» نوشته عبدالرحمن كواكبي (روشنفكر سوري) به ويراستاري غلامرضا امامي منتشر مي‌شود. اين اثر كه بيش از صد سال پيش نوشته شده است، ضمن بررسي علل عقب‌ماندگي ملل مسلمان، استبداد را دليل عمده آن مي‌داند.-

غلامرضا امامي، ويراستار اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب عنوان كرد: اين كتاب براي نخستين بار در دوره قاجار و به وسيله ميرزاعبدالحسين قاجار ترجمه شد. نسخه‌اي از اين ترجمه در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران موجود است.

وي به انتشار دوباره اين اثر در سال‌هاي گذشته و اشكالاتي كه در آن داشت اشاره كرد و گفت: از همين رو، تصميم گرفتم ترجمه ميرزاعبدالحسين قاجار از اين اثر را ويرايش كنم.

امامي نويسنده اين اثر را از متفكران بزرگ كشور سوريه و از روشنفكران مصلح جامعه مسلمانان در دوران خود دانست و گفت: او متولد شهر حلب سوريه و از نوادگان شيخ صفي‌الدين اردبيلي بود. كواكبي سال 1902 ميلادي درگذشت.

وي ادامه داد: او در اين كتاب كه من آن را يك شاهكار اجتماعي مي‌دانم، علل عقب‌ماندگي كشورهاي مسلمان را بررسي مي‌كند و استبداد را اصلي‌ترين دليل آن مي‌داند. مي‌توان اين اثر را بررسي وجوه مختلف استبداد به ويژه در كشورهاي اسلامي دانست.

وي با اشاره به نوشته شدن اين اثر در بيش از صد سال پيش گفت: بررسي‌ها و استدلال‌هاي اين كتاب با وجود گذشت سال‌هاي زياد از نوشته شدن آن، كماكان براي مخاطبان تازگي دارند. با ويرايش مجدد اين كتاب، قصد داشتم نسل جوان را با طرز فكر يك انديشمند مسلمان متعلق به دهه‌ها پيش، درباره علل عقب‌ماندگي جوامع مسلمان آشنا كنم.

به گفته اين نويسنده و مترجم، كتاب «طبيعت استبداد» مجوز نشر را دريافت كرده است و به زودي از سوي نشر علم منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها