چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴
تعهدي براي اخذ ويزا نداشته ايم

مدير آژانسي كه هماهنگ كننده سفر جمعي از نويسندگان ايراني به نمايشگاه كتاب فرانكفورت بوده ، درباره قرارداد منعقد شده بين اين آژانس و گروهي از نويسندگان كتاب‌هاي كودك و نوجوان كه سفارت آلمان رواديد آنان را صادر نكرده، معتقد است قرارداد اين آژانس فقط شامل «خدمات اخذ ويزا» بوده است./

مدير اين آژانس مسافرتي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره قرارداد منعقد شده بين آژانس و نويسندگاني كه قصد حضور در نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت را داشتند، توضيح داد: حدود 27 نفر در اين تور ثبت‌نام كرده بودند و از اين ميان 21 نفر موفق شدند ويزاي سفر به آلمان را بگيرند و تنها 5-4 نفر موفق به اخذ ويزا نشدند. آژانس ما تعهدي براي اخذ ويزاي شينگن نداشته و اگر چنين موضوعي از طرف آژانس ادبي حوا تعهد داده شده است، اين آژانس خود بايد پاسخگو باشد. 

«مصطفي شفيعي‌شكيب» در ادامه توضيح داد: قراردادي كه بين آژانس و اين گروه بسته شده، فقط شامل «خدمات اخذ ويزا» مي‌شود. يعني آژانس متعهد است، براي آنها وقت سفارت بگيرد، فرم درخواست ويزاي آنها را پر كند و بليت، بيمه سفر و مدارك مربوط به رزرو هتل را در اختيار آنان قرار دهد. آژانس پرديسان يا هيچ آژانس مسافرتي ديگري نمي‌تواند تضميني براي اخذ ويزا ارائه دهد. پرداخت 50 يورو به سفارت از سوي نويسندگان نيز دليل ديگري است بر اينكه اخذ ويزا با خود آنان بوده است، چون پرداخت اين پول برعهده‌ كسي است كه متقاضي دريافت ويزا است. 

وي درباره علت صادر نشدن ويزا براي نويسندگان ايراني كتاب‌هاي كودك و نوجوان، توضيح داد: سفارت‌ آلمان گذرنامه‌ها را با ذكر دلايل  صادر نشدن ويزا براي آژانس ارسال كرد. كسي كه مي‌خواهد ويزا بگيرد بايد تأمين مالي داشته باشد، حساب بانكي معرفي كند كه مبلغ مورد نظر سفارت در آن باشد و با آن حساب كار كند. سند مالكيتي ارايه دهد كه نشان دهد به ايران بازمي‌گردد و گروهي از نويسندگان كه موفق به دريافت ويزا نشده‌اند، شايد نتوانسته‌اند اين اطمينان را در سفارت بوجود بياورند كه بازمي گردند يا هدف از سفرشان را به خوبي تشريح نكرده‌اند. 

«شفيعي‌شكيب» درباره‌ خسارت‌هاي مالي وارد شده به آژانس توضيح داد: در قرارداد ما آمده است كه در صورت لغو برنامه سفر، طرف قرارداد ما ملزم به پرداخت 50 درصد از هزينه‌هاي ريالي و 30 درصد از هزينه‌ها ارزي است. بر اين اساس اين نويسندگان بايد مبلغي حدود 1 ميليون و 350 هزار تومان خسارت مي‌پرداختند اما ما فقط 300 هزار تومان بابت بليت و يك شب اقامت در هتل را به عنوان خسارت دريافت كرديم. 

وي در ادامه افزود: اين در حالي است كه براي آژانس صورت‌حسابي بابت چهار شب رزرو هتل آمده است و علاوه بر 300 هزار تومان خسارت پرداخت شده از سوي مسافران، آژانس مبلغ 476 هزار تومان را نيز متضرر شده است. 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت فردا در آلمان آغاز به کار می‌کند و آژانس ادبی حوا از چند ماه پيش برنامه‌ريزي براي حضور گروهي از نويسندگان حوزه‌ كودك و نوجوان در اين نمايشگاه را آغاز كرده بود اما تعدادي از اين نويسندگان به دليل صادر نشدن رواديد از شركت در اين رويداد فرهنگي بازماندند.
 
حسن احمدي، نويسنده كتاب هاي كودكان و نوجوانان، روز گذشته به ايبنا گفته بود كه نويسندگان، تمامي مدارك درخواستي سفارت و نيز دعوتنامه و رزرو محل اقامت را به سفارت آلمان در ايران ارايه كردند اما سفارت، حتي بعد از انجام مصاحبه و بدون هيچ اشاره اي به ناقص بودن مدارك يا اسناد، از صدور رواديد براي اين نويسندگان خودداري كرد. وي خواستار پاسخگويي سفير آلمان به اين رفتار غير فرهنگي شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها