دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
تلاش براي تبيين فلسفه دين اسلامي از سوي يك نويسنده ايراني

كتاب‌ «فلسفه دين» به قلم حجت‌الاسلام دكتر ابوالفضل ساجدي، منتشر مي‌شود. نويسنده اين اثر مي‌كوشد با تطبيق و نقد آنچه غربيان در اين باره گفته‌اند، فلسفه دين اسلامي را تبيين كند و از اين طريق به تحليل عقلاني آموزه‌هاي اسلامي بپردازد.-

حجت‌الاسلام ساجدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيان كرد: در فلسفه اسلامي به طور مشخص نمي‌توان مباحثي با عنوان «فلسفه دين» يافت، اما اين به آن معنا نيست كه فلاسفه ما در اين حوزه حرفي براي گفتن نداشته باشند.

وي با بيان اين كه در اين كتاب رسيدن به نوعي فلسفه دين اسلامي مد نظر بوده است، افزود: اگر فلسفه دين را تحليل عقلاني آموز‌هاي ديني بدانيم، مي‌توان آن را براي آموزه‌هاي اسلام نيز به كار برد.

ساجدي يادآور شد: چالش‌هايي ايجاد شده عليه مسيحيت در غرب، به تدريج به ساير اديان نيز تعميم يافت. نمونه اين چالش‌ها در اسلام را مي‌توان در آرا و عقايد محمد مجتهدشبستري و عبدالكريم سروش ديد. در اين كتاب، سرفصل‌هاي مورد نياز در فلسفه دين براي دفاع از اسلام بررسي مي‌شوند.

اين نويسنده با اشاره به شناسايي و ايجاد عرصه‌هاي ديگر در فلسفه دين در كتابش گفت: ايجاد اين عرصه‌ها، براي تكميل تحليل‌هاي عقلاني از آموزه‌هاي اسلام و دفاع از آنها مورد نيازند.

وي اين اثر را برخوردار از رويكرد نقدي و تطبيقي به فلسفه دين غرب دانست و گفت: چيستي فسلفه دين، چگونگي تبيين فلسفه دين اسلامي و همچنين نزديك كردن كلام جديد با فلسفه دين، تكثرگرايي ديني، عقلانيت علم و دين و همچنين تجربه وحي از جمله مباحث مهم كتاب محسوب مي‌شوند.

به گفته ساجدي، اين اثر قرار است به عنوان كتاب درسي دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گيرد و بر اساس سرفصل‌هاي از پيش تعيين‌شده، نوشته شده است.

كتاب «فلسفه دين» از سوي موسسه آموزشي پژوهشي امام خيمني(ره) منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط