پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
پناهيان از آسيب‌هاي «تكبر پنهان» نوشت

حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان با اتخاذ شيوه جديدي در خلاصه‌نويسي، كتاب «تكبر پنهان» را در رد برخي ويژگي‌هاي اخلاقي نامناسب كه موجب درك نادرست، قضاوت‌هاي ناصحيح و تحليل‌هاي دور از واقعيت مي‌شوند، به رشته تحرير درآورد._

كارشناس مسايل مذهبي و ديني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين باره عنوان كرد: متن اين كتاب حاصل تعدادي از جلسات سخنراني است كه درباره تكبر و نشانه‌هاي آن انجام داده‌ام.

وي افزود: در اين اثر تمامي بندهاي ارايه شده كتاب با وجود استقلال معنا، با يكديگر پيوندي دارند كه نشان از نوعي خلاصه‌گويي دارد. در نگارش اين كتاب تصميم داشتم با تجربه كردن اين شيوه از خلاصه‌نويسي، تاثير القاي معاني به مخاطبان را ارزيابي كنم تا از نتايج آن در تاليفات بعدي‌ام كمك بگيرم و به اين نكته دست‌يابم كه آيا كم‌حجم نوشتن مطالب موجب نتايج عميق‌تري در ذهن خوانندگان مي‌شود يا نه.

پناهيان از دوري از تكبر به عنوان موضوع اخلاقي مهم و كليدي ياد كرد و گفت: در اين كتاب با اشاره به پنهان بودن برخي از صفات اخلاقي نظير تكبر در وجود انسان، به نقش گمراه‌كننده آن در مسير معنوي و اخلاقي انسان‌ها پرداخته‌ام و يادآوري كرده‌ا‌م كه پنهان بودن برخي از اين صفات نادرست، ضربه سنگيني به انسان‌ها وارد مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا در اين كتاب به ابعاد مثبت تكبر نيز اشاره مي‌شود؟» عنوان كرد: همچنان كه در متون اسلامي آمده است، تكبر تنها در برابر دشمنان اسلام رواست، اما علما از رويكردهاي مثبت آن به عنوان «عزت نفس» ياد مي‌كنند كه حوزه‌هاي معنايي متفاوتي دارد. در اين نوشتار تلاش كردم به برخي از آثار سوء تكبر نظير كاهش قدرت درك، ارايه تحليل‌هاي نامناسب و نگاه نادرست به حقايق، اشاره كنم.
 
كارشناس حوزه دين و مسايل اجتماعي يادآور شد: موضع‌گيري افرادي كه دچار تكبر پنهان مي‌شوند، ناشي از سليقه فكري آنها نخواهد بود. از اين رو، لازم است همواره به بررسي نفس خويش بپردازيم.

پناهيان خصايص اخلاقي نظير انتقادناپذيري و انعطاف ناپذير بودن را از جمله ويژگي‌هاي تكبر پنهان دانست و گفت: قرار است انتشارات «بيان معنوي» تا دو ماه آينده «تكبر پنهان» را به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط