سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
لزوم پاسخگويي پديدآورنده در دعواهاي اشخاص حقيقي و حقوقي

شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر در شانزدهمين نشست خود اعلام كرد: پديدآورنده يك اثر پاسخگوي هر دعوايي است كه از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي نسبت به حقوق مادي و معنوي اثر مطرح شود.*

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين نشست كه صبح امروز (سه‌شنبه يكم شهريور) با حضور جمعي از نمايندگان تشكل‌هاي صنفي با بررسي پيشنهادات اعضاي شورا درباره تعهدات پديدآورنده و ناشر برگزار شد، سيدعباس حسيني‌نيك، رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر در سخناني گفت: فصل پنجم لايحه حمايت از حقوق مالكيت ادبي، هنري و حقوق به موضوع نخستين دارنده حقوق، واگذاري و اجازه بهره‌برداري از حقوق اختصاص يافته است.

وي ادامه داد: اين مبحث واگذاري و اجازه بهره‌برداري از حقوق مطرح شده است كه موضوعات مهمي مانند قرارداد نشر، تعهدات پديدآورنده و تعهدات ناشر در آن قرار دارد.

حسيني‌نيك با بيان اينكه در بررسي‌هاي اوليه، به موضوع تعهدات پديدآورنده و ناشر پرداخته شده است، اظهار كرد: علاوه بر تعهداتي كه ناشر بر عهده دارد موضوعاتي مانند امكان اعمال بدون مزاحم، انحصاريِ حق نشر و مهلت زماني براي تحويل نسخه نهايي اثر در ماده‌هاي 71 و 72 در لايحه درج شده است.

وي با ارايه پيشنهادي درباره افزودن مواد تعهدات ناشر، توضيح داد: پيشنهاد مي‌شود نسخه ارايه شده از طرف پديدآورنده به ناشر، اثرِ خود پديدآورنده باشد.

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر تصريح كرد: يكي از موضوعاتي كه در صنعت نشر كشور رواج دارد، ادعاي تاليف يا ترجمه اثر است كه از طرف شخص يا اشخاصي مطرح مي‌شود و اثر براي نشر به ناشر پيشنهاد مي‌شود.

به گفته حسيني‌نيك، اين در حالي است كه اثر توسط فرد ديگري پديد آمده است و هيچ رابطه عملي بين اثر و مدعيان وجود ندارد.

فتح‌الله فروغي، عضو هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران كتاب‌هاي آموزشي نيز در سخناني گفت: اين موضوع گاهي به صورت تقلب و تجاوز به حقوق پديدآورنده مطرح مي‌شود و گاه به صورت سفارش كار در قالب دستور اداري، پرداخت حق‌الزحمه و امثال آن اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: در نمونه اخير، امكان انتقال حقوق مادي وجود دارد ولي به هيچ عنوان، حقوق معنوي قابل انتقال نيست.

فروغي با اشاره به ادله‌اي كه قانونگذار، انتقال حقوق معنوي را منع كرده است، اظهار كرد: اين موضوع به اين دليل است كه افراد بدون استطاعت علمي در جايگاه كارشناسي در جامعه قرار نگيرند و اعتماد جامعه را خدشه‌دار نكنند.

وي تصريح كرد: متاسفانه اين تخلف در جامعه نشر كشور اتفاق مي‌افتد و خلاء قانوني باعث مي‌شود تا فرهنگ‌سازي در اين حوزه نيز به خوبي انجام نشود.

فروغي همچنين با رد اين پيشنهاد، گفت: با اين وجود نمي‌توان اين پيشنهاد را براي مبحث تعهدات پديدآورنده تصويب كرد، زيرا بحث تعهدات براي پديدآورنده زماني مطرح مي‌شود كه شخص، پديدآورنده باشد و اگر چنين نبود، نمي‌توان براي وي تعهداتي را متصور كرد.

وي يادآور شد: از سوي ديگر اين موضوع خروج موضوعي دارد و اين مورد مي‌تواند در بخش تخلفات و مجازات‌ها مطرح و راهكار مناسبي براي آن پيش‌بيني شود.

حسيني‌نيك در ادامه اين نشست، پيشنهاد ديگري مطرح كرد و گفت: پيشنهاد مي‌كنم اين بند نيز افزوده شود كه پديدآورنده متعهد به رعايت حقوق مادي و معنوي ديگران بوده و در اين زمينه پاسخگو باشد.

وي با بيان اينكه اين موضوع در نشر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، يادآور شد: اثري كه براي نشر به ناشر تحويل مي‌شود، مي‌تواند حاوي تخلفاتي باشد كه از سوي پديدآورنده ايجاد شده است.

همچنين در اين نشست مقرر شد، پديدآورنده پاسخگوي هر دعوايي است كه از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي نسبت به حقوق مادي و معنوي اثر مطرح خواهد شد.

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر با بيان اين مطلب، افزود: اين متن معمولا در قراردادهاي نشر ذكر مي‌شود، اما بهتر است كه در بخش تعهدات پديدآورنده مطرح شود تا اگر در قراردادي نيز جا افتاد، لازم‌الرعايه براي پديدآورندگان باشد.

حسيني‌نيك همچنين در اين نشست، سومين پيشنهاد خود را ارايه كرد و گفت: پيشنهاد مي‌شود، پديدآورنده متعهد شود نسخه نهايي شده اثر را تحويل ناشر دهد و در مراحل حروفچيني و ويراستاري با ناشر همكاري مستمر داشته باشد.

وي در اين باره توضيح داد: يكي ديگر از مشكلات نشر اين است كه پديدآورنده، نسخه نهايي شده اثر را تحويل نداده يا در مراحل (تصحيح متن حروفچيني شده و ويراستاري) همكاري لازم را نداشته باشد، بعد از انتشار نيز موجبات اختلاف بين ناشر و پديدآورنده به وجود مي‌آيد.

در شانزدهمين نشست شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر، نمايندگاني از انجمن ناشران كتاب‌هاي ورزشي،‌ انجمن ناشران كتاب‌هاي آموزشي، پديدآورندگان و مولفان و عضو كميسيون حقوقي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران حضور داشتند.

شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر، نهادي فراگير به شمار مي‌آيد كه به صورت مستقل بر اساس برآيند تمام تشكل‌ها و دست‌اندركاران حوزه‌هاي مختلف نشر و با هدف حمايت از حقوق مولفان و ناشران آذر ماه سال 1389شكل گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها