شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
همكاري دانشگاه‌هاي پيام نور و فني و حرفه‌اي براي توليد كتاب

رييس دانشگاه پيام نور صبح امروز(22 مرداد) در نشست مطبوعاتي خود از انعقاد تفاهمنامه همكاري بين دانشگاه‌هاي پيام‌نور و فني‌وحرفه‌اي خبر داد و گفت: يكي از بندهاي اين تفاهمنامه همكاري در طراحي محتواي آموزشي و چاپ و نشر مشترك كتاب در اين دو دانشگاه است.*

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست مطبوعاتي مشترك روساي دانشگاه‌هاي پيام نور و فني و حرفه‌اي صبح امروز با هدف  تشريح مفاد تفاهمنامه همكاري اين دو دانشگاه و تجليل از خبرنگاران حوزه دانشگاه، با حضور دكتر حسن زياري، رييس دانشگاه پيام‌نور و دكتر سهراب رضايي، سرپرست دانشگاه فني‌و‌حرفه‌اي كشور، در محل دانشگاه پيام نور برگزار شد.

در ابتداي اين نشست زياري، رييس دانشگاه پيام نور با اشاره به اينكه تفاهمنامه همكاري اين دانشگاه و دانشگاه فني و‌حرفه‌اي براي توسعه همكاري علمي، آموزشي، فرهنگي و پژوهشي دو دانشگاه و توسعه ظرفيت‌ها منعقد مي‌شود، افزود: يكي از اين فعاليت‌ها در حوزه چاپ و نشر كتاب است كه اميدواريم به زودي آغاز شود.

وي با اشاره به اينكه مدت اين تفاهمنامه براساس ظرفيت‌هاي مطرح در قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور از ابتدا تا انتهاي برنامه مذكور است، يادآور شد: دانشگاه پيام نور داراي چاپخانه بزرگ و انتشارات فعالي است كه برمبناي اين تفاهمنامه، در تهيه و توليد محتوا و چاپ كتب درسي دانشگاه فني و حرفه‌اي با همكاري بخش خصوصي به اين دانشگاه كمك خواهد كرد. 

وي برگزاري كلاس‌هاي آمادگي دوره دانشپذيري براي كاركنان معرفي شده از سوي دانشگاه فني و حرفه‌اي و كلاس‌هاي غيرحضوري دانشجويان را از جمله تعهدات دانشگاه پيام نور و حمايت از پايان‌نامه‌هاي كاربردي كارشناسي ارشد و دكتري در حوزه فني و حرفه‌اي و همكاري در برگزاري دوره‌هاي كارورزي و كارآموزي دانشجويان دانشگاه پيام نور را از تعهدات دانشگاه فني و حرفه‌اي در اين تفاهمنامه برشمرد.

رييس دانشگاه پيام‌نور درباره وضعيت چاپ و نشر منابع درسي دانشجويان اين دانشگاه توضيح داد: خوشبختانه انتشارات دانشگاه پيام نور فعال است و بسياري از منابع درسي دانشجويان را تامين مي‌كند، البته ميزان تامين منابع در رشته‌هاي مورد پذيرش دانشگاه، متفاوت است، به طور مثال در رشته ادبيات فارسي 100 درصد متون و محتواي درسي دانشجويان توسط انتشارات دانشگاه تامين مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه متون و سرفصل‌هاي درسي دانشگاه پيام نور براساس چارچوب‌هاي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي مشخص مي‌شود، يادآور شد: توليد و چاپ برخي از كتب رشته‌هاي مختلف از 40 تا 70 درصد كاهش نشان مي‌دهد. همچنين برخي از رشته‌ها چون حقوق هيچ متن درسي مشخصي توسط دانشگاه پيام نور ندارد.

زياري با تاكيد بر اجراي برنامه پنج ساله دانشگاه پيام نور و افزايش سطح كيفي و كمي چاپ و نشر دانشگاه گفت: در تلاشيم تا برنامه تدوين و توليد محتواي درسي دانشجويان را براساس سند چشم‌انداز گسترش دهيم. دانشگاه پيام نور تصميم دارد با همكاري استادان مجرب دانشگاه و استفاده از ديگر استادان دانشگاه‌هاي كشور متون درسي دانشجويان را تدوين كند.

وي در ادامه افزود: دانشگاه پيام نور داراي بيش از يك ميليون دانشجو از مجموع سه ميليون و هفتصدهزار دانشجوي كشور در مقاطع كارشناسي تا دكتري سراسر كشور است. بيش از پنجاه درصد هزينه‌هاي دانشگاه از شهريه دانشگاه بدون درنظر گرفتن يارانه كتاب‌هاي درسي و جزوات دانشجويي تامين مي‌شود.

زياري با اشاره بر دريافت رتبه 22 دانشگاه پيام نور ميان 120 دانشگاه دولتي كشور گفت: اين دانشگاه داراي 3200 عضو هيات علمي تمام وقت و 40 هزار هيات علمي مدعو، نيمه وقت، پاره وقت و حق التدريس است. 

سپس دكتر سهراب رضايي، سرپرست دانشگاه فني و حرفه‌اي عنوان كرد: اين دانشگاه پيش از اين به صورت مجتمع آموزشي تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش فعال بود كه از سال گذشته با مصوبه مجلس شوراي اسلامي در قالب دانشگاه و تحت نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به فعاليت خود ادامه داد.

وي ادامه داد: بيش از 210 هزار دانشجو در دانشگاه فني و حرفه‌اي فعالند. براي انتخاب استادان اين دانشگاه نيز از مجربان و اصحاب صاحب اثر و قلم استفاده شده است.

رضايي گفت: براي پيگيري و تدوين آيين‌نامه‌ها و قراردادهاي مربوط ميان دانشگاه پيام نور و فني‌ و حرفه‌اي كميته كشوري متشكل از نمايندگان دو دانشگاه تشكيل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها