یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از برکات نظام اسلامی ایران است

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، برگزاری مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن را بسیار خوب و مفيد برشمرد و از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان حسنات و برکات نظام اسلامی ایران یاد کرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار ‌سیدمحمد حسینی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در بیت ايشان در دماوند برگزار شد، خدمات و عملکرد اخیر اين وزارتخانه را بسیار خوب و نافع ارزيابي كرد و گفت: انتظار است با توجه به موقعیت فعلی و نیاز کشور، این خدمات در سطح بالاتری به مردم ارايه شود. 

وی با بیان این که صدای انقلاب اسلامی امروز به لطف الهی به مناطق مختلف دور و نزدیک دنیا رسیده است، تصریح کرد: مردم به این ندا لبیک گفته، اين نظام و انقلاب اسلامی را الگو و سرمشق خود قرار داده‌اند. این‌گونه است كه شاهد بیداری اسلامی در دنیا و به ویژه در منطقه‌ايم. 

  نويسنده و صاحب‌نظر حوزه دين خاطرنشان كرد: همگان واقفند كه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تثبیت و تشکیل جمهوری اسلامی ایران حاصل اتحاد، یکپارچکی، تلاش، مبارزه و قیام مردم، روحانیت، مراجع تقلید، علما و در راس همه آنها حضرت امام خمینی(ره) بود که علیه نظام استکبار و کفر صورت گرفت و امروز ثمره آن حرکت سترگ و با برکت، الگویی برای جهانیان شده است. 

آیت‌الله جوادی‌آملی ملت‌های مسلمان منطقه را افرادي مظلوم و بی‌دفاع خواند كه به دور از هرگونه خشونت و جنگ‌طلبی خواهان برقراری نظام حق و عدالت‌اند.
 
وي افزود: در نقطه مقابل مسلمانان نيز آمریکا، ایادی استکبار و غرب که همواره درصدد جنگ‌طلبی، خونریزی و پایمال كردن حق و حقوق انسان‌های مظلوم‌اند، قرار دارند. آنان ادعاي حقوق بشر و دفاع از انسان‌ها را دارند، در حالی که بیشترین بودجه‌های خود را به هزينه‌هاي کشتار مردم بی‌دفاع و اشغال سرزمین ملت‌های مظلوم اختصاص مي‌دهند. 

آيت‌الله جوادي‌آملي با بیان این که «انقلاب اسلامی ایران داعیه ندارد که زمین بگیرد، بلکه داعیه زمینه‌سازی دارد» تصريح کرد: در دنیا نظامی نظير ایران وجود ندارد که به عنوان نجات‌دهنده انسان‌های دربند ظالمان تلاش کند. 

استاد حوزه‌های علمیه در بخش دیگري از سخنانش بر چاپ و انتشار کتاب‌هاي ارزنده، نافع و مفید تاکید كرد و گفت: باید نسل جوان را با آثار بزرگان و شخصیت‌ها آشنا کرد. 

وی افزود: نسل امروز نیازمند شناخت و آگاهی هرچه بیشتر با ابعاد شخصیتی و وجودی بزرگانی است که عمر خود را در راه رشد، اعتلا و پیشرفت کشور و میهن صرف کرده، کتاب‌هاي ارزشمندی را از خود برای استفاده نسل امروز به عنوان آثار ماندگار و فاخر به یادگار گذاشته‌اند. 

مفسر بزرگ قرآن با توصیه به جوانان برای انس گرفتن هرچه بیشتر با قرآن و بهره‌گیری از آموزه‌های آن، نمایشگاه و مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور را فرصت مغتنمی برای پیوند ناگسستنی با این کتاب آسمانی برشمرد. 

استاد برجسته حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آثار قرآنی باید در گفتار، نوشتار و رفتار جوانان نهادینه شوند. حقیقت قرآنی را خداوند به عنوان دارو معرفی نکرده، بلکه مي‌فرمايد كه این کتاب آسمانی شفاست و هر کجا رفته، اثرگذار بوده است. 

آیت‌الله جوادی آملی وضع حجاب و ظاهر جامعه در تهران و برخی استان‌ها را متناسب با شوونات اسلامی ندانست و اظهار كرد: ریشه بدحجابی ناشی از جهالت است و متولیان فرهنگی بايد راهکارهای رفع جهالت را شناسایی و در جامعه فرهنگ‌سازی كنند. 

وي افزود: اسلام، زن را در سایه حجاب و سایر فضايل به صحنه می‌آورد تا معلم عاطفه، رقت، درمان، لطف، صفا، وفا و نظاير آنها شود، اما دنیای کنونی، حجاب را از زن گرفته تا زن به عنوان ملعبه به بازار بیاید و غریزه را تأمین کند. زن وقتی با سرمایه غریزه به جامعه آمد، دیگر معلم عاطفه نیست، بلكه فرمان شهوت می‌دهد، نه دستور گذشت. 

وی تکریم بزرگان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت در حال انجام است را پسنديده دانست و  پیشنهاد کرد درباره افرادی نظير عبدالرحمان دماوندی و شیخ شبلی در دماوند نیز تحقیق و بررسی صورت گیرد و ابعاد شخصیتی این افراد نیز به جامعه معرفی شوند. 

آیت‌الله جوادی آملی ضمن آرزوی موفقیت و توفیق خدمت‌گزاری هرچه بیشتر برای مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به درگاه ایزد منان دعا کرد كه این نظام را به عنوان امانتی الهی تا ظهور صاحب اصلی‌اش، حضرت مهدی(عج) از هر خطری حفظ و محافظت فرماید و همگان را قدردان این نظام قرار دهد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این دیدار با تشریح و ارايه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام این وزارتخانه گفت: هر سال علاوه بر برگزاري گسترده مسابقات بین‌المللی قرآن، نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز به مدت یک ماه برگزار می‌شود. 

وی افزود: در این نمایشگاه تمامی آثار قرآنی اعم از فرهنگی و هنری شامل كتاب، نرم‌افزار و تابلوها در سطح گسترده‌ای ارايه می‌شوند. 

حسینی با بیان این که امسال تمامي دستگاه‌های اجرایی کشور ملزم به اختصاص نیم درصد از اعتبارات خود به فعالیت‌های قرآنی‌اند، خاطرنشان کرد: در مجموع، رقم قابل توجهی بالغ بر 1000 میلیارد تومان به دست مي‌آيد که می‌توان آن را در موضوعات و فعالیت‌های قرآنی نظير آموزش، قرائت، مفاهیم و همچنين ساخت آثار هنری، فیلم‌هاي سینمایی و سریال‌های تلویزیونی هزینه کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد به جنگ نرم فکری فعلی و بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و از ترجمه‌های کتاب‌های ارزنده به زبان‌های مختلف که علاقه‌مندان فراوانی نیز در سطح داخلی و بین‌المللی دارند، خبر داد. 

حسینی با بیان این که اکنون دو گروه اسلام‌گرا و غرب‌گرا در منطقه مطرح‌اند، گفت: گروه‌های اسلام‌گرا اعلام كرده‌اند كه بیش از نیازهاي مادی و سرمایه‌ای، به نظرات و اندیشه‌هاي ایرانیان نیازمندند.

وی افزود: اکنون سردمداران جهان سرمایه‌داری با تولید انبوه کتاب، درصدد القاي دیدگاه‌ها و تفکرات‌شان در جهانند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ایرانی كشورمان تصریح کرد: ما می‌توانیم با تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری متنوع و انبوه، علاوه بر رقابت با نظام سرمایه‌داری و غربی، از فرهنگ غنی خودمان نیز صیانت و آن را به جهانیان معرفی کنیم. 

دکتر حسینی با بیان این که «خیلی‌ها وزارت ارشاد را صرفا به اسم سینما، تئاتر و موسیقی می‌شناسند» خاطرنشان کرد: این در حالی است که اکنون این وزارتخانه در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلفی فعاليت دارد. زمینه فعالیت‌های گسترده فرهنگی و هنری نیز برای ما مهیاست. در عين حال، از همه فرصت‌ها برای خدمت‌گزاری به مردم و افزایش محصولات فرهنگی و هنری تلاش خواهیم کرد.

حسینی با اشاره به تکریم و بزرگداشت شخصیت‌های علمی و فرهنگی گفت: با عنایت به رویکرد فرهنگی دولت دهم، در دور سوم سفرهای استانی و اهتمام ویژه مسوولان به اين موضوع، تصميم داريم این مهم را با جدیت و در سطح گسترده‌ای ادامه دهيم.

وی همچنین به ساخت فیلم و سریال‌های مختلف درباره شخصیت‌ها و بزرگان از سوی هنرمندان کشور اشاره کرد و گفت: درصددیم هنرمندان را با علما و صاحب‌نظران پیوند دهيم و موجبات تعامل بیشتر آنها را فراهم آوریم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری همایش عبدالرحمن دماوندی، شیخ شبلی و استاد امیری فیروزکوهی خبر داد و خاطرنشان کرد: بر این باوریم كه برای الگوسازی مناسب و سازنده در وادی هنر، افرادي نظير استاد فرشچیان تجلیل و معرفی شوند که در زمینه‌های دینی و مذهبی فعالیت داشته و خدمات ارزنده و مفیدی به جامعه و کشور ارايه کرده‌اند. 

پس از این دیدار، وزیر فرهنگ و ارشاد به محله شیخ شبلی رفت و از نزدیک از مقبره این شخصیت بازدید كرد. وي در گفت‌وگویی از برگزاری کنگره عبدالرحمان دماوندی و شیخ شبلی در دماوند و استاد امیری فیروزکوهی در فیروزکوه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط