چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
نخستين كتاب سال عاشورا برگزار مي‌شود

«انتخاب بهترين كتاب سال عاشورا» عنوان جشنواره‌اي است كه به همت مجتمع فرهنگي عاشورا، نخستين دوره خود را در سال 90 تجربه مي‌كند. اين برنامه درصدد است با كسب نگاهي جامع نسبت به توليدات مكتوب عاشورايي، حوزه‌هاي غني و فقير تاليفات داخلي را شناسايي كند و راه‌كارهايي را براي ماندگاري ادب و فرهنگ عاشورا ارايه دهد./

دكتر محمدرضا سنگري، سخنگوي اين جشنواره كه تاليفات متعددي در اين زمينه دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان كرد: در اين جشنواره تمامي آثاري كه از سال 1385 تا 90 منتشر شده‌اند (غير از مكتوبات سال 90) بررسي و داوري خواهند شد.

وي به دست آوردن تصويري روشن از وضعيت آثار توليد شده عاشورايي اعم از كارهاي ادبي، آثار پژوهشي، كتاب‌هاي حوزه نمايشي و تعزيه، نقد و تحليل و در نهايت آثار بخش كودك و نوجوان را از جمله اهداف برپايي اين عرصه رقابتي توصيف كرد و گفت: روشن كردن نقاط قوت و كاستي‌هاي موجود و ايجاد فرصتي براي نقد و بررسي آثار عاشورايي داخلي و برپايي نشست‌هايي در اين حوزه، از ديگر دلايل برپايي اين جشنواره‌اند. 

نويسنده و پژوهشگر تاليفات عاشورايي اظهار كرد: در واپسين نشستي كه با مسوولان اين جشنواره روز گذشته(چهارم مرداد ماه) داشتيم، به اين نتيجه رسيديم كه نيمي از مسير گردآوري آثار را طي كرده‌ايم و تاكنون موفق به جمع‌آوري بيش از 2000 عنوان شده‌ايم.

دكتر سنگري تصريح كرد: حدود 4000 اثر عاشورايي در اين مدت زمان  تاليف شده‌اند. قرار است اين آثار در 10 شاخه علمي بررسي و ارزيابي شوند. 

سخنگوي كتاب سال عاشورا عنوان داشت: همچنين پيش‌بيني مي‌شود با پايان يافتن اين داوري‌ها همزمان با اتمام ماه مبارك رمضان، زمينه‌هاي برگزاري مراسم نهايي نخستين دوره «انتخاب بهترين كتاب سال عاشورا» آذر ماه سال جاري فراهم شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها