جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
اصطلاحات عرفاني و اشارات «پندنامه» شرح شد

شرح «پندنامه» عطار نيشابوري نوشته شد. شارح اين اثر، اصطلاحات عرفاني و اشارات عطار به آيات قرآن و احاديث نبوي را مشخص كرده و شرح داده است._

سيدعبدالهادي قضايي، شارح اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به اختلاف نظر اديبان درباره تعلق «پندنامه» به عطار اشاره كرد و گفت: اين كتاب برگرفته از آيات قرآن، روايات اسلامي و احاديث نبوي است.

وي افزود: عطار در اين اثر، معاني برگرفته از معارف اسلامي را به نظم كشيد، بنابراين، مطالعه و درك چنين كتابي نيازمند شرح و تحليل ابيات است.

قضايي درباره شرح خودش بر اين اثر گفت: پژوهشي كه درباره «پندنامه» انجام دادم، تصحيح آن را شامل نمي‌شود. در اين اثر با استفاده از تصحيح دكتر شفيعي‌كدكني به شرح اشارات و تعابير و استعارات «پندنامه» پرداختم.

اين نويسنده، پژوهش درباره اين كتاب را شامل استدراكات برشمرد و گفت: شرح اصطلاحات عرفاني و اشارات عطار به آيات قرآن و احاديث نبوي در اين پژوهش مشخص شده‌اند.

وي با اشاره به شرح‌هاي ديگري كه درباره «پندنامه» نوشته شده‌اند، گفت: تنها تفاوت اين شروح با يكديگر، ذوق و سليقه نويسندگان و شارحان آنهاست. بنابراين، در اين شرح‌ها با متني يكسان و بدون نوآوري روبه‌رو نخواهيم بود.

قضايي تاكيد كرد: لفظ و قلم و همچنين دانش نويسنده است كه كتا‌ب‌هاي داراي موضوعات مشابه را با يكديگر متفاوت مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط