چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
سنجش رابطه علم، هنر و انسان‌شناسي و سينما

نويسنده و مترجم حوزه جامعه‌شناسي در كتاب «انسان‌شناسي بصري» كه از آن به عنوان اثري تاليفي ـ ترجمه‌اي ياد مي‌كند، نسبت علم و هنر و انسان‌شناسي و سينما را مي‌كاود._

دکتر عبدالله گیویان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) دو بخش ابتدايي اين كتاب را كه به موضوع «انسان‌شناسي و مطالعه رسانه» و «نسبت علم و هنر و انسان‌شناسي و سينما» مي‌پردازد، در شمار مباحث تاليفي خود عنوان كرد.

وي ساير فصول اين نوشتار را برگزيده‌اي از مهم‌ترين مقالات منتشر شده ژورنال‌‌هاي علمي توصيف كرد و گفت: دانشجويان و پژوهشگران علاقه‌مند به سينما، انسان‌شناسي و فرهنگ، مخاطبان اصلي اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

دكتر گيويان يكي از دلايل تدوين اين كتاب را ناشناخته بودن اين حوزه جامعه‌شناسي در ايران دانست و يادآور شد: جز معدودي مقاله و كتاب، منابع زيادي در باب «انسان‌شناسي بصري» در اختيار نداريم. بنابراين، از حدود پنج سال قبل به فكر تدوين كتاب در اين حوزه افتادم. 

نويسنده و مترجم حوزه جامعه‌شناسي درباره «انسان‌شناسي بصري» گفت: اين رشته، حوزه متفاوتي از نگاه به فرهنگ را ارايه مي‌دهد و در حقيقت، نوعي نگاه متفاوت از گزارشي درباره فرهنگ جوامع است. در اين روش، برخي از پديده‌هايي كه در دوره پست مدرن علوم انساني به بهترين شكل خود را نشان مي‌دهند، پديده‌هايي نظير بازتابي بودن، قابل بررسي و عنوان شده‌اند.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر مفقود بودن اين گرايش جامعه‌شناسي در مباحث علمي، آكادميك و مكتوبات ايران اظهار كرد: علاوه بر توليد مكتوبات و پژوهش‌هاي علمي نياز است در حوزه توليد فيلم و آثار سينمايي در معرفي و بازشناسي «انسان‌شناسي بصري» اقدامات بيشتري صورت بگيرد.
قرار است دانشگاه امام صادق(ع) نخستين چاپ كتاب«انسان‌شناسي بصري» را به زودي منتشر كند.      

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط