دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
سخنراني ابوالفضل خطيبي درباره شاهنامه فردوسي

ابوالفضل خطيبي، شاهنامه‌پژوه و فردوسي‌شناس در خانه فرهنگ گلها درباره شاهنامه فردوسي سخن مي‌گويد. اين برنامه به مناسبت روز قلم (14 تيرماه) برگزار مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، جمعيت جوانان خرداد خانه فرهنگ گلها به مناسبت روز قلم از ابوالفضل خطيبي، شاهنامه‌پژوه و فردوسي‌شناس درخواست كردند تا درباره شاهنامه فردوسي سخن بگويد. اين برنامه عصرسه‌شنبه (14 تيرماه) ساعت 18 تا 20 برگزار مي‌شود. 

چند سالي است كه به پيشنهاد انجمن قلم ايران، روز چهاردهم تيرماه، به عنوان «روز قلم» در گاهشمار كشور به ثبت رسيده است. بنابر روايت‌ها، از كتاب «آثار الباقيه»‌ ابوريحان بيروني، چنين نقل شده كه سياره تير يا همان عطارد در فرهنگ ادب پارسي، کاتب و نويسنده‌ ستارگان است. از همين‌ روي از ديرباز در ايران، اين روز را روز نويسندگان مي‌دانسته‌اند و گرامي مي‌داشته‌اند.

به گفته ابوالفضل خطيبي، شاهنامه‌پژوه و مصحح دفتر هفتم و هشتم شاهنامه خالقي‌مطلق، شاهنامه 3 محور اصلي دارد، نخست آن كه تاريخ ايران از آغاز تا پايان روزگار ساسانيان را به تصوير مي‌كشد. يكپارچگي سياسي از ويژگي‌هاي مهم اين متن است. از آغاز تا پايان شاهنامه، با تاريخ پيوسته و مدوني برخورد مي‌كنيم و كمتر كشور و سرزميني را مي‌توان يافت كه از چنين پيوستگي برخوردار باشد.

محور دوم شاهنامه، يكپارچگي جغرافيايي است. تمام اتفاقات شاهنامه حول محور ايران مي‌گذرد و تمام جنگ‌ها براي حفظ اين سرزمين است. اين ويژگي نيز در حماسه‌هاي جهان مانند ندارد. سومين محور شاهنامه نيز يكپارچگي در روايات است. برخلاف متن‌هايي مانند «تاريخ طبري» و «تاريخ بلعمي»، در روايات شاهنامه رخدادهاي گوناگون را نمي‌بينيم و تنها با يك روايت يكدست سر و كار داريم. 

خانه فرهنگ گلها در تقاطع بزرگراه كردستان و شهيد گمنام بوستان گلها واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها