چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
طاهری: کتاب فصل هدایتگر و انگیزه‌بخش است

اسفنديار طاهري، نويسنده برگزيده شانزدهمين جايزه كتاب فصل براي كتاب «گويش‌هاي محلي(گويش بختياري كوهرنگ)»، وسعت جايزه کتاب فصل را در حوزه‌هاي متفاوت كتاب قابل تحسين دانست. وي از برگزيده شدن تعداد قابل توجهي كتاب در اين جشنواره ابراز شگفتی كرد و این جایزه را هدایتگر و انگیزه‌بخش خواند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، طاهري، در حاشيه مراسم پانزهمين دوره جايزه كتاب فصل، در ابتدا درباره كتابش اين‌گونه توضيح داد: در اين كتاب يكي از گونه‌هاي گويش بختياري در منطقه كوهرنگ چهارمحال و بختياري بررسي شده است.

وي افزود: در اين كتاب جنبه‌هاي مختلف این گويش شامل واج‌شناسي، ساخت واژه (صرف) و نحو گويش بررسي شده است و تعدادي متن به عنوان شاهد مثال آمده است. در پايان كتاب واژه نامه‌اي از واژگان اين گويش نيز تهيه و آورده شده است. 

اين برگزيده در پاسخ به اين سوال كه «اين كتاب با توجه به خطر از بين رفتن زبان‌هاي محلي و اقليمي چه نقشی در حفظ و ثبت اين گويش خواهد داشت؟»، توضيح داد: متاسفانه اغلب گويش‌هاي ايراني به دليل تنوع رسانه‌ها و تغيير شكل زبان، در حال از بين رفتنند و با چنين تحقيقاتي اين گويش‌ها ثبت می‌شوند. مهمترین نقش این کتاب در ثبت شکل اصیل این گویش خاص است.  

طاهري اضافه كرد: اين دسته آثار هم  براي پژوهشگران زبانشناسي منابع ارزشمندي هستند و هم مي‌توانند به عنوان الگويي جهت ثبت گويش‌هاي ديگر مورد استفاده قرار گيرند.
 
اين پژوهشگر اضافه کرد: یكي از جنبه‌هاي مهم فرهنگي توجه به آداب و رسوم و باورهاي ايراني و محلي است. ثبت و تحليل گويش‌ها در این حوزه نیز می‌تواند مفید باشد. اين گويش‌ها مي‌توانند راه را به طريقي در پژوهش‌هاي فرهنگي، اقليمي و بومي باز كنند.
 
وي در ادامه با اشاره به اينكه جايزه كتاب فصل،‌ از جوايزي است كه برگزيدگان بسياري دارد، گفت: اين جايزه به دليل تشويق گروه‌هاي مختلف نويسندگان در زمينه‌هاي گوناگون بسيار هدايتگر و انگيزه بخش است. همچنين نوعي اطلاع‌رساني در معرفي آثار فاخر نيز به شمار مي‌آيد. من به تازگي با اين فعاليت آشنا شده‌ام و فكر مي‌كنم اگر اطلاع‌رساني بيشتري درباره آن وجود داشته باشد، ‌قطعا براي اطلاع نويسندگان و پژوهشگران مفيدتر خواهد بود. 

شانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل شب گذشته(سه‌شنبه، 31 خرداد)، با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد. 

«گويش بختياري كوهرنگ»،‌ نوشته اسفنديار طاهري، ‌سال گذشته(89) از سوي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط