سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
نقش پاتوق‌های ادبی بررسی می‌شود

چهاردهمین نشست «عصر روشن»، پنج‌شنبه(2 تیر) با شعرخوانی و سخنرانی چند نسل از شاعران و فعالان ادبی و همچنین میزگردی پیرامون نقش پاتوق‌های ادبی در ادبیات معاصر برگزار می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «عصر روشن»، در این نشست شاعران و مترجمانی از چند نسل حضور دارند و به شعرخوانی می‌پردازند.

ضیاءالدین خالقی، کریم رجب‌زاده و علیرضا راهب از جمله شاعران حاضر در این جلسه هستند.

همچنین در نشست «عصر روشن» چهاردهم، میزگردی درباره نقش پاتوق‌ها، نشست‌ها و محفل‌های ادبی در ادبیات معاصر، با سخنان و دیدگاه‌های علی‌رضا طبایی، فرهاد عابدینی، احسان عباسلو و علی‌رضا بهرامی برگزار می‌شود.

علیرضا طبایی، صاحب مجموعه‌های شعر«جوانه‌های پاییز»(1344)، «از نهایت شب»(1350)، «خورشیدهای آن‌سوی دیوار»(1360) و «شاید گناه از عینک من باشد»(1385) در دهه‌های 40 و 50 بیش از یک دهه مسوولیت بخش شعر و نشست‌های مجله جوانان امروز را برعهده داشت. او همچنین از شاعرانی است که در شب‌های شعر گوته به شعرخوانی پرداختند. 

فرهاد عابدینی، خالق مجموعه‌های شعر «کوچ پرنده‌ها»(1352)، «آوردگاه» (1358)، «صدای سبز بلوط»(1373)، «چهل تاقه ابریشم»(1377)، «پل عبور من»(1382)، «لحظه‌های بیتابی»(1385)، «پژواک سرودن»(1386) و «رد آبی»(1388)، نیز سال‌هاست مدیریت نشست‌های کانون ادبی «گروه شعر معاصر» را برعهده دارد که به‌همت خود او بنیان نهاده شده است.

احسان عباسلو، نویسنده، که اخیرا دو اثر داستانی «واهمه‌های سرخابی» و «کلاژ» از او منتشر شده است، علاوه بر دبیری شورای عالی ترجمه و تدریس ادبیات فارسی در دانشگاه، مدیریت سرای اهل قلم را برعهده دارد.

علی‌رضا بهرامی، شاعر مجموعه‌های «تا آخر دنیا برایت می‌نویسم»، «وقتی‌که برف می‌بارد» و «اصلا مهم که نیست» و دبیر سلسله نشست‌های فرهنگی «عصر روشن» نیز در این جلسه درباره پاتوق‌ها و انجمن‌های ادبی مجازی صحبت می‌کند.

کریم رجب‌زاده متولد 1326 است. «از شرق خون»(1357)، «آوازخوانی بی‌زبان»(1369)، «از زخم زیتون»(1376)، «قرارمان پای همین شعر»
(1376)، «از غریب ارغوان»(1381)، «صف عاشقان تمامی ندارد»
(1388) و «اردیبهشت و این همه برف»(1388) از جمله آثار منتشر شده او هستند. 

ضیاءالدین خالقی، صاحب مجموعه‌های شعر «رویایی به رنگ آتش و آب»، «بارانی از پریشانی یال»، «دل‌شوره‌های من و خاک کاغذی» و «به رنگ باران نوشتم» و گزیده‌ای از شعرهای کوتاه با عنوان «سیب، اتفاقی است که می‌افتد» است. همچنین مجموعه نثر ادبی او با عنوان «صدا به سکوتش دل داده است» منتشر شده است.

علیرضا راهب در مجموعه شعر «دو استکان عرق چهل گیاه» که به تازگی توسط نشر چشمه به چاپ رسید، بخشی از سروده‌های 18 سال شاعری خود را ارائه کرده است.

در این جلسه بهاره جهان‌دوست، دانش‌آموخته ادبیات انگلیسی، نیز ترجمه چند شعر از شاعران مطرح جهان را برای حاضران قرائت می‌کند.

چهاردهمین نشست «عصر روشن» پنج‌شنبه(2 تیر) از ساعت 17 در کتابسرای روشن، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به تقاطع خیابان مفتح برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط