یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
همایش بزرگداشت «ژولیده نیشابوری» برگزار می‌شود

همایش بزرگداشت «ژولیده نیشابوری» سه‌شنبه(31 خرداد) از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ورامین برگزار می‌‌شود. رونمایی از گزیده اشعار این شاعر در کتابی با عنوان «دلت را خانه ما کن» از جمله بخش‌های این همایش است./

حسین قرایی، دبیر اجرایی این همایش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: هدف از برپایی این همایش تبیین شخصیت و شعر ژولیده نیشابوری و ارائه الگویی برای شاعران آیینی به ویژه شاعران جوان است.

وی در ادامه توضیح داد: این شاعر متولد 1320 در فرح‌بخش نیشابور است و در مهر سال 1386 در ورامین درگذشت. وی حدود دو دهه ساکن ورامین بود و آرامگاه او نیز در این شهر بنا شده است. 70 درصد آثار این شاعر در دسترس نیست. البته آثار موجود او نیز به چاپ‌های متعددی رسیده‌اند.

دبیر اجرایی این همایش تشریح کرد: ژولیده در حوزه‌های شعر کودک، شعر آیینی، شعر عاطفی، شعر انقلابی و شعر اجتماعی اشعاری دارد. همچنین طنز یکی از ویژگی‌های اشعار اوست که تاکنون کمتر به آن توجه شده است. از سوی دیگر اغلب اشعار و نوحه‌های معروفی که توسط مداحان خوانده می‌شوند از سروده‌های این شاعرند.

به عنوان مثال در کتاب «چکمه‌پوشان» او که سال 57 منتشر شد شعار معروف «در بهار آزادی جای شهدا خالی» آمده است.

وی به اسم اصلی این شاعر با عنوان «محمدحسن فرح‌بخشیان» اشاره کرد و افزود: این تخلص را در حقیقت آیت‌الله طالقانی که با او در یک بند بوده بر او نهاده است. آیت‌الله طالقانی با دیدن این شاعر در زندان می‌گوید این ژولیده را از کجا آورده‌اید.

قرایی درباره تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه این همایش اظهار داشت: برای این همایش فراخوان مقاله منتشر نشد؛ بلکه به تعدادی از صاحب‌نظران این حوزه سفارش مقاله داده شد. حدود 40 مقاله نیز در نهایت به دبیرخانه همایش رسید.

محورهای همایش
وی ادامه داد: این مقاله‌ها درباره چهار محور اصلی «انقلاب اسلامی در شعر ژولیده»، «آسیب‌شناسی شعر ژولیده»، «اشعار علوی و رضوی ژولیده» و «نوحه‌سرایی ژولیده» ارائه شده‌اند. پس از همایش نیز این مقاله‌ها همراه با سخنرانی‌های همایش و مصاحبه با افرادی چون محمدرضا سنگری یا غلام‌رضا سازگار در کتابی منتشر می‌شوند.

ارائه دو مقاله به صورت شفاهی
از این تعداد دو مقاله برای ارائه در روز همایش انتخاب شده است. محمدعلی مجاهدی درباره «آسیب‌شناسی شعر ژولیده» و هادی منوری درباره «اشعار ژولیده درباره حضرت رسول(ص)» به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

مهمانان همایش
احتمال دارد در این همایش سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته باشد. غلام‌علی کویتی‌پور، بهزاد حسنی و سیدمرتضی اسماعیلی‌‌طبا، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از دیگر میهمانان این همایش اند.

برنامه‌های جنبی همایش
قرایی درباره دیگر برنامه‌های همایش توضیح داد: ارائه ویژه‌نامه‌ای درباره «ژولیده نیشابوری»، شعرخوانی محمدتقی قشقایی، پخش چهار کلیپ، یکی متعلق به زمان حیات این شاعر و سه کلیپ درباره زندگی، شعر و شخصیت ژولیده از زبان دوستان و آشنایان او در مشهد، تقدیر از همسر ژولیده و اهدای تندیس این شاعر به او دیگر بخش‌‌های این همایش اند.

گزیده اشعار ژولیده
وی به رونمایی گزیده اشعار ژولیده اشاره و تشریح کرد: این کتاب با گزینش من و مقدمه مجاهدی و با عنوان «دلت را خانه ما کن» توسط انتشارات علمی- فرهنگی صاحب زمان منتشر شده است و گزیده اشعار این شاعر از 37 اثرش را شامل می‌شود.

دبیر اجرایی همایش بزرگداشت «ژولیده نیشابوری» ادامه داد: تمامی این آثار در دسترس نبودند. این کتاب‌ها را از کتابخانه‌های مختلف مشهد و نیشابور و دوستان ژولیده تهیه کرده‌ام. کتاب حجمی در حدود 300 صفحه دارد و همراه با دو مقاله در رابطه با شعر ژولیده از مجید نظافت و هادی منوری منتشر شده است.

آسیب‌شناسی شعر آیینی
وی از برپایی نشست تخصصی در صبح روز همایش خبر داد و گفت: این نشست تخصصی با عنوان «آسیب‌شناسی شعر آیینی با نگاهی به شعر ژولیده نیشابوری» با حضور مجاهدی برگزار می‌شود. این نشست از ساعت 10 صبح سه‌شنبه(31 خرداد) در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ورامین برپاست.

قرایی در پایان یادآور شد: همایش بزرگداشت «ژولیده نیشابوری» عصر آن روز از ساعت 16 تا 19 و 30 دقیقه در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی ورامین برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها